عصر خودرو

وزیر نفت ذخیره سازی میعانات گازی روی آب را تائید کرد

عصر بازار- وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران هیچ نفت ذخیره شده روی آب ندارد، گفته است: تنها میعانات گازی است که ذخیره می شود و آن‌ هم تا پایان سال به فروش می رسد.

وزیر نفت ذخیره سازی میعانات گازی روی آب را تائید کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر نفت در جلسه اخیر هیئت دولت با تاکید براینکه ایران هیچ نفت ذخیره شده روی آب ندارد در جمع خبرنگاران گفته است: تنها میعانات گازی است که ذخیره می‌شود و آنهم تا پایان سال به فروش می رسد.

    چندی قبل از ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی در نفتکش‌ها روی خلیج فارس خبر داده شده بود که میعانات گازی ایران به دلیل ترش بودن با مشکل فروش مواجه است.

    بالابودن مرکاپتان در میعانات گازی تولیدی از پارس جنوبی امری طبیعی است زیرا گاز این میدان دارای سولفور بسیار بالایی است و در کشور قطر از تجهیزات مرکاپتان زدایی برای تصفیه میعانات گازی تولیدی این میدان استفاده می شود ولی جالب است که در ایران با توجه به اینکه 5 پالایشگاه گازی در قالب 10 فاز گازی توسط شرکت‌های بین المللی خارجی احداث شده است اما هیچ تاسیسات مرکاپتان زدایی برای میعانات گازی تولیدی در هیچ یک از این پالایشگاه‌ها احداث نشده است.

    به همین دلیل پژوهشگاه صنعت نفت در حال طراحی تاسیسات مرکاپتان زدایی از میعانات گازی تولیدی پالایشگاه های پارس جنوبی است که قرار بود تا پایان سال 95 در این پالایشگاه ها نصب شود.

    نکته جالب توجه اینجاست که طراحی اولیه برداشت از میدان پارس جنوبی و پالایشگاه‌های گازی آن توسط شرکت توتال فرانسه انجام شده است و در این طراحی هیچ اشاره‌ای به تاسیسات مرکاپتان‌زدایی نشده است. بقیه پالایشگاه‌های پارس جنوبی از روی طرح اولیه توتال ساخته شده‌اند.

    به هر حال بالابودن مرکاپتان و یا به اصطلاح ترشی میعانات گازی ایران موجب شده است مشتریان جهانی برای خرید میعانات گازی از ایران رغبت کمتری داشته باشند، بنابراین مسئولان صنعت نفت چاره‌ای جز ذخیره سازی میعانات گازی ندارند که براساس آمار و اطلاعات منتشر شده در نشریات بین المللی هم اکنون ایران 28 میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده در دریا دارد.

    ناگفته نماند که ادامه این وضعیت می تواند خطر توقف یا کاهش تولید گاز در بخشی از فازهای پارس جنوبی را به همراه داشته باشد به همین دلیل مسؤولان صنعت نفت باید هرچه سریع‌تر فکری به حال مصرف میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی کنند.

    ظاهرا تمرکز مسؤولان به جای تولید واحد های مرکاپتان زدایی بر احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است که با راه اندازی این پالایشگاه روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه مصرف خواهد شد، با راه اندازی این پالایشگاه عظیم بخشی از مشکل پیش آمده در عدم مصرف میعانات گازی ایران برطرف خواهد شد،اما همچنان پالایشگاه‌های پارس جنوبی نیازمند واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی است که باید هر چه سریعتر در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد.

    برچسب ها