عصر خودرو

مقام مسوول:

حجم تجارت خارجی ایران بزرگتر شد

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به رشد حجم تجارت خارجی کشور گفت: سیاست وضع عوارض مانعی بر سر راه صادرات است، در شرایطی که کشور به ایجاد اشتغال و افزایش آن نیاز دارد.

حجم تجارت خارجی ایران بزرگتر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، «محمد لاهوتی» با تحلیل تجارت خارجی ایران تا پایان دی ماه امسال گفت: آمارهای 10 ماهه، عبور تجارت ایران از مرز 70 میلیارد دلار را نشان می دهد که می تواند نویدی برای بزرگتر شدن و افزایش حجم تجارت خارجی کشور باشد و رسیدن به سهم واقعی ما از اقتصاد جهانی و افزایش آن را رقم بزند.
    رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: براساس آمارها، میزان صادرات ایران در ده ماه امسال 35 میلیارد و 270 میلیون دلار با رشد 8.37 درصدی و واردات آن نیز 34 میلیارد و 989 میلیون دلار با رشد 3.21 درصدی بود که موجب شد تراز تجاری ایران، با 288 میلیون دلار به نفع صادرات، مثبت باشد.
    وی با بیان اینکه افزایش صادرات باعث شده تراز تجاری کشور مثبت باشد، تصریح کرد: اگر چه این رقم عدد بزرگی در تراز تجاری به شمار نمی رود، ولی بهبود نسبی را حکایت می کند.
    به گفته این مقام مسوول، در مجموع آمارها نشاندهنده رشد تجارت خارجی ایران نسبت به گذشته است که خود علامتی مثبت است.
    لاهوتی شرکای صادراتی عمده ایران را در 10 ماهه امسال کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و کره جنوبی ذکر کرد و گفت: حجم صادرات ایران به امارات و ترکیه کاهشی بوده؛ زیرا کالاها به صورت مستقیم صادر شده و حجم تجارت کشور با بازارهای واسطه ای، کمتر شده است.
    وی ادامه داد: چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و آلمان نیز شرکای وارداتی ایران را تشکیل می دهند که بر این اساس، حضور کره در صادرات و آلمان در واردات، نشانگر تنوع بازار و خروج از شرایط گذشته کشور است که فقط با پنج کشور دنیا مراوده تجاری داشت.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: آمارهای واردات کاهش 2.87 درصدی به لحاظ وزنی را نشان می دهد که همین امر، حکایت از میانگین ارزشی یک هزار و 270 دلاری واردات را در هر تن نشان می دهد، در حالیکه صادرات از رشد وزنی 33.76 درصدی برخوردار بوده است.
    به گفته وی، میانگین ارزشی هر تن کالای صادراتی فقط 345 دلار بوده است که نشان می دهد به رغم حرکت به سمت دستورات و ابلاغیه های اقتصاد مقاومتی، اما کماکان خام فروشی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
    لاهوتی توضیح داد: سال گذشته ارزش صادرات کشور در هر تن 440 دلار بوده که امسال به 345 دلار رسیده است، بویژه اینکه حتی قیمت نفت افزایش یافته و صادرات مشتقات نفتی باید تاثیر خود را در آمارها نشان می داده است.
    به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و دستیابی به ارزش افزوده بالاتر باید سیاست های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت را لحاظ کرد که دولت با هدفگذاری برای حرکت به آن سمت، باید برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا از شرایط کنونی خام فروشی خارج شود.
    وی افزود: این در حالی است که 51 درصد از سبد صادراتی کشور را پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی و 49 درصد آن را کالای صنعتی، معدنی و کشاورزی تشکیل می دهد.
    لاهوتی اظهار داشت: در بخش معدن نیز صادرات کشور کماکان با ارزش افزوده پایین مواجه است؛ اما باید توجه داشت که رسیدن به صادرات با ارزش افزوده بالاتر، با سیاست های منسوخ گذشته یا روش هایی که وزارت صنعت در پیش گرفته که اخذ عوارض است، به ثمر نخواهد نشست.
    وی اضافه کرد: نتایج این سیاست ها را در گذشته مشاهده کرده ایم و تجربه نشان داده وضع عوارض صادراتی، در عمل مانع از صادرات هر چند با ارزش افزوده پایین است.
    وی تاکید کرد: برای رسیدن به صادرات با ارزش افزوده بالا، باید برنامه ریزی دقیقی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و وضع حمایت ها و مشوق های صادراتی انجام داد تا این امکان را به تولیدکنندگان صادراتی بدهیم که کالاهایشان را با قیمت رقابتی عرضه کرده و صادرات با ارزش افزوده بالاتری داشته باشند.
    این مقام مسوول یادآوری کرد: هم اکنون قیمت کالاهای ایرانی در قیاس با رقبایشان گرانتر است و دلیل آن نیز، سرکوب نرخ ارز، نبود بهره وری و عدم عضویت در سازمان جهانی تجارت است.
    وی بر این باور است که اعطای مشوق و پرداخت های هدفمند می تواند بخشی از این مشکلات را حل کرده و صادرکنندگان را ترغیب به صادرات با ارزش افزوده بالاتر کند.
    لاهوتی تصریح کرد: عوارض راه چاره نیست و یک مانع به شمار می رود و راه همین میزان اندک صادرات را هم سد می کند؛ به خصوص در شرایطی که کشور نیازمند ایجاد اشتغال و افزایش آن است.
    وی بیان داشت: هر چه ارزش افزوده کالاهای صادراتی ایران بیشتر می شود، فاصله رقابتی با رقبا کمتر خواهد شد؛ زیرا قیمت تمام شده ایران بسیار بالاتر از آنها است.
    رییس کنفدراسیون صادرات ایران دلیل عمده این موضوع را سطح عمومی تعرفه های وارداتی برشمرد که هم اکنون، بالای 20 درصد و بطور متوسط 22 درصد است که ایران را جزو کشورهایی با بالاترین تعرفه وارداتی در دنیا قرار می دهد.
    گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در 10 ماهه امسال را منتشر کرد که بر اساس آن، صادرات غیرنفتی به 35 میلیارد و 270میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.37 درصد افزایش داشته است.
    میزان واردات کشور در مدت یاد شده به 34 میلیارد و 982 میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال 3.21 درصد رشد داشته است.
    مازاد تراز تجاری ایران در این مدت به 288 میلیون دلار رسید که نشان می دهد تراز تجاری کشور همچنان مثبت است.

    برچسب ها