عصر خودرو

کاهش ریسک مبادلات بانکی ایران

عصر بازار- غلامرضا سلامی، عضو انجمن حسابداران خبره ایران گفت: با شفاف بودن گزارش‌های مالی شرکت‌های ایرانی، ریسک مبادله بانکی با ایران نیز کاهش می‌یابد و بانک‌های جهانی در فضای مطمئن‌تر و با حاشیه بازگشت سود، اقدام به مبادلات بانکی با ایران می‌کنند.

کاهش ریسک مبادلات بانکی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنِا، پذیرش و پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) نقش بسیار مهمی در ایجاد شفافیت دارد. تهیه و تدوین صورت های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی این امکان را به وجود می‌آورد که پرونده مالی شرکت‌های کشورمان در مجامع بین‌المللی قابل درج و مقایسه باشد.

    در شرایط فعلی اقتصاد ایران که بیش از هر زمانی برای دستیابی به رشد اقتصادی مورد نظر نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی داریم، شکل‌گیری یک زبان مشترک مالی هویت شرکت‌های ایرانی را در جامعه جهانی احراز می‌کند و فضای نااطمینانی موجود نسبت به اقتصاد ایران را تعدیل می‌کند. با پیاده‌سازی IFRS ما به زبان مالی سرمایه‌گذار خارجی سخن می‌گوییم و امکان مقایسه صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی فراهم می‌شود. از سوی دیگر جامعه تجاری جهانی دریافت جامع تر و شفاف‌تری از وضعیت مالی شرکت‌های ایرانی به‌ دست می‌‌آورد.

    با تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های ایرانی براساس IFRS حسابرس‌های بین‌المللی می‌توانند در خصوص وضعیت مالی شرکت‌های ایران اظهارنظر کارشناسی کنند و شرکت‌های کشورمان نیز با استفاده از تجربه‌های بین‌المللی و مقایسه صورت‌های مالی و به پشتوانه کارشناسی جهانی به جایگاه واقعی خود در جهان نزدیک‌تر شوند.

    البته محاسن پذیرش IFRS به تسهیل در جذب سرمایه گذار خارجی محدود نمی‌شود و در مبادلات بانکی بین‌المللی ما نیز بسیار سودمند است و امکان تامین مالی خارجی از طریق مبادله بانکی را برای ایران فراهم می‌کند؛ چرا که با شفاف بودن گزارش‌های مالی شرکت‌های ایرانی، ریسک مبادله بانکی با ایران نیز کاهش می‌یابد و بانک‌های جهانی در فضای مطمئن‌تر و با حاشیه بازگشت سود، اقدام به مبادلات بانکی با ایران می‌کنند. با توجه به اینکه تهیه گزارش‌های مالی بین‌المللی برای اقتصاد ایران و فضای کسب‌ و کار بسیار راهگشاست، اهتمام وزارت اقتصاد در پذیرش IFRS بسیار قابل تقدیر است.

    اما باید توجه کرد که تهیه گزارش های مالی براساس IFRS به تنهایی کافی نیست و نتیجه‌بخش بودن آن وابسته به اتخاذ سیاست‌های مکمل است. یکی از سیاست‌های مکملی که در این زمینه بسیار مهم است، تهیه گزارش‌های هیات‌مدیره براساس استانداردهای بین‌المللی است، تاکنون گزارش‌های هیات‌مدیره در ایران براساس استانداردهای ملی و در قالب گزارش چندصفحه‌ای بوده اما لازم است که گزارش هیات مدیره به‌ صورت جامع بیان‌گر شمای کلی از محتویات شرکت ها باشد به این واسطه اطلاعات شرکت‌ها به صورت تام و جامع در اختیار هر ذی‌نفعی خواهد بود. تهیه این نوع گزارش‌ها در کنار گزارش‌های مالی بر اساس IFRS با شفاف‌سازی مالی و پرداختی‌ها و دریافتی شرکت‌ها از اتفاقاتی مانند پدید آمدن حقوق‌های نامتعارف نیز جلوگیری می‌کند.

    تهیه گزارش های مالی براساس IFRS در ادامه ممکن است با چالش‌هایی نیز همراه شود؛ شرکت‌هایی که تاکنون یا برای دورزدن شفافیت یا نداشتن آموزش کافی از ارائه گزارش‌های مالی شفاف و جامع به دور بودند، اکنون ملزم به تهیه گزارش های مالی بین المللی هستند و ممکن است  در برابر این تغییر مقاومت کنند. در این مسیر لازم است یک اصل را روشن کرد. اینکه آیا اصولا اطلاعات شرکت‌های دولتی یک مورد محرمانه است یا اینکه تمام افراد باید به آن دسترسی داشته باشند؟ جواب مثبت است و باید تاکید کرد اطلاعات شرکت‌های سهامی عام، شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که بورس مشخص می‌کند، باید به‌ صورت عمومی منتشر شود.

    برچسب ها