عصر خودرو

آخرین جزئیات کمک به مالباختگان حادثه پلاسکو؛

از استمهال دوساله بانک ها برای دریافت مطالبات تا تدابیر بیمه ای و مالیاتی

عصر بازار- دبیر کل کانون بانک ها و موسسات اعتباری گفت: کسبه ساختمان پلاسکو می توانند طی مدت ۱۰ روز تا سقف ۳۰۰ میلیون وام با سود ۱۸ درصدی از بانک ها دریافت کنند.

از استمهال دوساله بانک ها برای دریافت مطالبات تا تدابیر بیمه ای و مالیاتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، دبیر کل کانون بانک ها و موسسات اعتباری در برنامه تیترامشب درباره آخرین وضعیت کمک به مالباختگان حادثه پلاسکو اظهار داشت: در جلسه هیات وزیران امروز ‏تصمیماتی درباره جبران خسارت و حمایت از اصناف و کارگران خسارت دیده در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گرفته شد.

    محمدرضاجمشیدی ادامه داد: مطالبات بانک‌ها از واحدهای تجاری ساختمان پلاسکو به مدت دو سال مهلت داده شده و علاوه بر بخشش کلیه ‏جرایم و هزینه دیرکرد، مقرر شده 50 درصد سود تسهیلات مذکور توسط بانک‌ها و 50 درصد باقیمانده نیز ‏توسط دولت تامین و پرداخت شود. البته هنوز 50 درصد بانک ها قطعی نشده است.

    وی گفت: سود 50 درصد دوم که باید بانک ها ببخشند به جلسه صبح روز شنبه آینده موکول شده تا بررسی شود که آیا بانک ها و صاحبان سرمایه می توانند سود خود را ببخشند یا خیر.

    وی اظهار داشت: با توجه به اعلام آمادگی بانک‌ها، به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب دیده ساختمان پلاسکو تا ‏مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود حداکثر 18 درصد پرداخت گردد و بازپرداخت ‏تسهیلات مذکور 48 ماهه (یک سال دوره تنفس و 36 ماه دوره بازپرداخت) خواهد بود که این مبلغ به همه کسبه بصورت یکسان تعلق نخواهد گرفت.

    جمشیدی با اشاره به مهلت دو ساله بانک (استمهال) در پرداخت اصل وام و اینکه دولت تصمیم گرفته که سود پرداخت وام بانکهای دولتی به کسبه ساختمان پلاسکو بخشیده شود، گفت: مطالباتی که بانکها از قبل در اختیار اصناف  پلاسکو قرار داده اند، همچنان جزء بدهی آنان است اما سود و جرائم آنان بخشیده می شود.

    وی افزود: فعلا سود این وام 18 درصد است و دولت و بانک ها در صدد این هستند که به نوعی این سود به اصناف و کسبه برگردد.

    جمشیدی گفت: کسانیکه بدهی معوق دارند در شرایط عادی یک امتیاز منفی برای گرفتن تسهیلات است که این شرط برای کسبه مال سوخته پلاسکو برداشته شد علاوه براین با کمترین تضمین بانکی شرایط برای گرفتن وام تسهیل شده است.

    جمشیدی گفت: در نهایت 10 روزه کسبه می توانند وام دریافت کنند.

    حیدری مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران دیگر مهمان برنامه درباره چگونگی پرداخت بیمه بیکاری به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو گفت: بلافاصله پس از حادثه آتش سوزی، پرداخت مقرری بیکاری تعیین شد و بیمه شدگان از طرف ما معرفی شدند تا خدمات لازم را دریافت کنند.

    وی ادامه داد: در روز اول 65 پرونده تعیین تکلیف شد و تا امروز حکم  500 پرونده آماده شده و 400  پرونده دیگر در دست بررسی است.

    وی افزود: در بین مراجعین عده ای بیمه شده اختیاری بودند که بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گرفت ولی طبق مصوبه به مدت 4 ماه بیمه شدند و حقوق بیکاری آنها از زمان وقوع حادثه یعنی از 30 دی ماه به مدت 4 ماه برقرار خواهد شد.

    حیدری گفت: در ساختمان پلاسکو 560 واحد تجاری وجود داشت که از این تعداد 288 واحد دارای کد تجاری بودند. این واحدها بدهی داشتند که جرایم آنها بخشوده شده اما اصل مبلغ بیمه باید پرداخت شود.

    مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران با تسلیت به خانواده آتشنشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند از بازماندگان آنها خواست با مراجعه به شعبه 2 سازمان تامین اجتماعی غرب تهران تشکیل پرونده دهند تا بتوانند خدمات بیمه مستمری را دریافت کنند.

    در ادامه پورکیایی مدیرعامل بیمه ایران  گفت: 210 واحد از 560 واحد پلاسکو صاحب بیمه بودند و بیش از 125 واحد پوشش بیمه ایران داشتند، تنها 58 واحد تحت کار کارشناسی قرار دارند و مابقی حق و حقوق خود را بطور کامل دریافت کرده اند.

    وی گفت: البته این کار کارشناسی با کمکهای دولتی می تواند دو روزه هم صورت بگیرد، در این حادثه دلخراش صنعت بیمه حدود 45 میلیارد تومان دچار خسارت شده که 32 میلیارد تومان آن مربوط به بیمه ایران است.

    وی افزود: بیمه نامه جامعی را تهیه کرده ایم تا اصناف به صورت قسطی بتوانند خریداری کنند، برای 500 میلیون تومان حدود 1 میلیون تومان پرداخت صورت می گیرد که این مبلغ سالیانه است و نوسان آن با توجه به پرخطر یا کم خطر بودن بین 1 تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است، تا کنون 200 تا 300 نفر از اصناف خود را بیمه جامع کرده اند. این بیمه به صورت تشکیلاتی با اصناف صورت می گرد تا تحت آن چارچوب خدمات را ارائه دهد.

    پورکیایی گفت: بعد از هر حادثه ای مردم به فکر پوشش بیمه ای می افتند و مهم این است که این تفکر ادامه دار باشد که متاسفانه اینگونه نیست از جمله وضعیت معیشتی که می تواند در این زمینه وقفه ای ایجاد کند، خطر برای همه است و نه برای همسایه لذا از همین امروز که همه چیز خوب است و عملا حادثه واقع نشده بهتر است تحت پوشش بیمه ای قرار بگیریم.

    وی افزود: مجلس و دولت نیز باید کمک کنند، شرکتهای بیمه تحت فشار هستند، بیمه بازرگانی در هیچ کجای دنیا مالیات نمی دهد درحالی که شرکتهای بیمه ای در کشورمان باید به دولت 30 درصد مالیات دهند که صحیح نیست.

    تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی مهمان تلفنی برنامه  نیز اظهار داشت: براساس اختیار قانونی در شرایطی که افراد براثر حوادث طبیعی دچار ضرر و زیان می شوند و بیش از 50 درصد از اموالشان نیز تلف می شود مورد بخشش مالیاتی قرار می گیرند، دولت نیز با آن موافقت کرده است مشروط براینکه خدماتشان تنها محدود به همان ساختمان پلاسکو باشد، کلیه بدهیشان مشمول بخشش قرار می گیرد، البته ما بدهکاران را شناسایی کرده ایم تا این افراد به اداره مالیات مراجعه و قبض بخشش پرداخت مالیات خود را دریافت کنند.

    برچسب ها