عصر خودرو

خارجی‌ها ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران از دست داده‌اند

عصر بازار- پس از برطرف شدن مشکلات بزرگ بین ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه ۲۰۱۶، افراد کمی این باور را داشتند که صنعت نفت ایران بتواند با نقشه‌های بلندپروازانه، تجارت نفت و گازش را از سر بگیرد.

خارجی‌ها ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران از دست داده‌اند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، خبرگزاری ترند نوشت: شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در بازیابی سهم بازار از دست رفته‌اش در معاملات نفت جهانی عکس‌العمل سریع داشت و در عرض شش ماه حدود چهار میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کرده است، هرچند قدم بزرگ دیگر زمانی شکل گرفت که «قراردادهای نفتی ایران» (IPC) تایید شد و به تصویب نهایی رسید.

    این قدم‌های بزرگ نشان‌دهنده این است که نفت – گاز و پتروشیمی ایران به عنوان منابع رشد کشور باقی می‌مانند و این تجارت سرآغاز اولین سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی ایران است. نیاز به یادآوری نیست که ایران آخرین گزینه باقی‌مانده بکر در تجارت جهانی است.

    ایران قابلیت دریافت حدود 370 تا 380 میلیارد دلار سرمایه در دهه آینده را دارد. تمام زیربناهای تجارت نفت کشور در جای خودشان است. در کمتر از یک دهه ایران می‌تواند به «گروه تریلیون دلاری» بپیوندد. (دسته‌بندی غیررسمی کشورهای اقتصادی جهان با تولیدات داخلی بیش از دو تریلیون دلار در سال).

    این گزارش می‌افزاید: با توجه به این موارد، شرکت ملی نفت ایران لازم است که دیدگاه و سیاست‌هایش را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد و پس از تحقق موفقیت‌آمیز قراردادهای داخلی و خارجی‌اش شروع به حرکت به سمت بازار جهانی کند که جایگاه قانونی‌اش در تجارت نفت جهانی را استوار کند.

    آمریکا پس از تنها سه ماه از گذشت انقلاب اسلامی، اولین تحریم‌هایش را بر تجارت نفت ایران تحمیل کرد. این وضعیت در 37 سال گذشته پابرجا بود. در واقع ایران تنها کشوری نیست که قربانی تحریم‌های آمریکا شد. این تحریم‌ها در دیگر کشورها نیز احساس شد مانند: ونزوئلا، روسیه، لیبی، عراق و نیجریه. برای سال‌ها دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری از تحریم‌ها به عنوان وسیله‌ای برای کنترل منابع نفت استفاده کردند.

    شکی نیست که سیاست‌های مداخله‌گرانه جهانی در صنعت نفت راهی برای دفاع در برابر فشارهای خارجی است.

    برپایه مطالعات انجام شده توسط گروه تحقیقات انرژی وینا و گروه تحقیقات اوپک، کشورهای غربی در فرصت‌های تجاری از دست رفته در ایران بیش از 280 میلیارد دلار از دست داده‌اند، بنابراین در حال حاضر اتحاد اروپا در تلاش است که تجارت از دست رفته‌اش در ایران را جبران کند.

    وقتی بحث تجارت در میان باشد، محدودیت سقف آسمان است. اقتصاد و شراکت جهانی ایران دارای پتانسیل بزرگی است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو