عصر خودرو

چشم امید طلافروش‌ها به خانه ملت

بازار طلا دیگر سکه نیست

عصر بازار- تا همین چند سال پیش بازار طلا فروش ها حسابی سکه بود و بیشتر مردم آنها را به چشم 'مایه‌دار پردرآمد' نگاه می کردند اما مدتی است که بازار طلا از سکه افتاده و طلا فروش های زیادی کرکره را پایین کشیده و دنبال شغل دیگری رفته اند.

بازار طلا دیگر سکه نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه 'در چهار سال اخیر 10 تا 15 درصد از طلا و جواهر فروش ها ورشکست شده اند و این اتحادیه به همین دلیل حدود 50 پروانه کسب را باطل کرده است.'

    مجتبی فیروزی خودش را مثال زد و گفت که 'سرمایه طلای من طی این مدت نه تنها اضافه نشده که حتی حدود چهار کیلو کمتر شده است.'

    به اعتقاد او 'مهمترین دلیل این رشد منفی دریافت بالای مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده از صنف طلا و جواهر فروشان بوده است.'

    محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم 14 دی گفته است که در سال های اخیر با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده فروش و تولید طلا در کشور به یک سوم کاهش یافته است.

    به گفته او، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به روش متداول کنونی صنعت طلا را به ورطه نابودی می کشاند.

    اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا از سال 89 آغاز شد و اعضای این صنف هر سه ماه یکبار باید اظهارنامه های خود را ثبت کنند.

    طبق این قانون، مالیات از کل فروش طلا(طلای خام + اجرت + سود فروشنده) محاسبه می شود اما طلا فروش ها اعتقاد دارند که چون اصل طلا یک کالای سرمایه ای و نه مصرفی است باید این مالیات شامل اصل طلا نشود.

    ** مالیات طلا از سودش بیشتر است

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه معتقد است: از اصل طلا باید تنها یک بار مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود نه اینکه هر بار که طلا آب و دوباره وارد بازار شد از آن مالیات گرفت.

    او افزود: طلا مانند لوازم مصرفی نیست که پس از مصرف از بین برود بلکه ممکن است طی یک سال چندین بار آب و وارد بازار فروش شود.

    آنچنان که فیروزی گفت،‌ 'سال 95 مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد و مالیات بر درآمد طلا فروشان هم 2 درصد تعیین شده در حالی که سود طلا فروش تنها هفت درصد است و این عادلانه نیست.'

    ابراز نگرانی رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه در حالی است که بیشتر طلا فروش ها هنگام فروش طلا به مشتری می گویند مالیات بر ارزش افزوده را روی صورت حساب او نمی کشند.

    فیروزی در باره این ابهام توضیح داد که 'اداره مالیات می داند که طلا فروش های نمی توانند مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری بگیرند؛ بنابراین برای گرفتن آن به طلا فروش فشار زیادی نمی آورد و در عوض مالیات را به صورت 'علی الرس'(محاسبه مالیات توسط ماموران مالیاتی) محاسبه می کنند که رقم کمتری است.

    ** کمتر کسی به خرید طلا رغبت دارد

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه بر این باور است که در کنار کاهش آمار ازدواج، 'افت شدید ارزش طلا در زمان فروش' هم سبب رکورد بازار طلا و فروش کمتر آن شده است.

    فیروزی عنوان کرد که مالیات های زیاد قیمت فروش طلا را بالا می برد و خریداران هنگام فروش طلای خود حدود 30 درصد ضرر می کنند به همین دلیل کمتر کسی به خرید طلا رغبت دارد.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهر کرمانشاه عنوان کرد که 'طبق ابلاغ وزارت اقتصاد ظاهرا مقرر شده که با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب اصناف استان، افزایش مالیاتی برای سال 96 اعمال نشود.'

    او بر همین مبنا ابراز امیدواری کرد که مالیات دریافتی از طلافروشان در سال 96 نسبت به سال 95 اضافه نشود.

    ** چشم امید طلا فروش ها به خانه ملت

    تلاش هایی در دولت و مجلس برای کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا انجام شده اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

    سید کامل تقوی‌ نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این باره از تصویب تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده و گفته که 'پیشنهاد سازمان مالیاتی کاهش 6 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده این کالا است.'

    البته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفته است که 'اکنون مالیات بر ارزش افزوده طلا طبق قانون برنامه پنجم توسعه 9 درصد است که در لایحه جدید، دریافت مالیات از اصل ارزش طلا حذف خواهد شد و مالیات بر کارمزد (اجرت)، جایگزین آن خواهد شد.'

    محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 مجلس شورای اسلامی سوم بهمن ماه اعلام کرد که 'قانون مالیات بر ارزش افزوده چون قانون موقت بود به مدت یک سال و تا پایان سال 96 تمدید شد با این اصلاح که مالیات براساس قیمت نهایی اخذ شود.'

    او توضیحی نداد که این قانون استثنایی هم دارد یا نه اما اگر 'مالیات بر ارزش افزوده طلا' در این قانون مستثنا نشود، مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار بازار طلا و جواهر خواهد بود.

    البته این قانون هنوز در صحن علنی مجلس تصویب نشده و فرصت چکش کاری لایحه بودجه 96 هنوز در مجلس وجود و احتمال دارد ورق سرنوشت مالیات بر ارزش افزوده طلا در دقیقه 90 به نفع طلافروش ها بر گردد.

    در شهر حدود یک میلیونی کرمانشاه کمتر از 300 واحد خرید و فروش طلا و جواهر فعال است.

    برچسب ها