عصر خودرو

کارگزاران ضعیف و قوی بورس را بشناسید

عصر بازار: بررسی عملکرد کارگزاران بورس در نیمه اول سال نشان می‌دهد که در مدتی که بورس تهران با رکود دامنه‌دار دست و پنجه نرم می‌کرد، ۲۸ درصد از کل معاملات بورس در اختیار ۵ کارگزاری بوده و ۳۴ درصد معاملات آنلاین نیز توسط ۵ کارگزاری انجام شده است.

کارگزاران ضعیف و قوی بورس را بشناسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نیمه اول امسال در حالی با افت قیمت سهام شرکتها و همچنین خروج سهامداران و ریزش ارزش و حجم معاملات رو به رو شد که در آمد شرکتهای کارگزاری نیز همزمان با زیان و خروج سهامداران کاهش یافت به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها، سال مالی منتهی به 31 شهریور را با زیان به پایان رساندند.

    عملکرد کارگزاری‌های فعال بورس تهران نشان می‌دهد که در 6 ماهه اول سال بیش از 34 درصد از کل معاملات الکترونیکی توسط 5 کارگزاری انجام شده است و کارگزاری‌های مفید با 23 درصد، بانک کشاورزی با 2.9 درصد، آگاه با 2.7 درصد، مبین سرمایه با 2.36 درصد، بانک صادرت ایران با 2.31 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

    همچنین از کل معاملات انجام شده بیش از 82 هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی انجام شده که 22.94 درصد کل خرید و فروش را شامل می‌شود در این میان ارزش کل خرید و فروش 104 کارگزار فعال بورس تهران در 6 ماهه اول سالجاری، بیش از 357 هزار میلیارد ریال بوده است. بر این اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 86 درصد کل معاملات بوده و ارزش خرید و فروش عمده و سایر 13 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این مدت بار معاملات بورس بر دوش 5 کارگزاری بوده است به طوری که 5 شرکت کارگزاری 27.86 درصد کل ارزش معاملات را در 6 ماهه اول سال به خود اختصاص داده است.

    بر این اساس شرکت‌های کارگزاری خبرگان سهام رتبه اول را به خود اختصاص داده و با سهم 7.74 درصدی در صدر جدول قرار گرفته است، کارگزاری مفید با 6.48 درصد در رده دوم ایستاده و کارگزاری صبا تامین با سهم 5.89 درصدی از خرید و فروش سهم جایگاه سوم معاملات را به خود اختصاص داده و به عنوان کارگزاران قوی بورس در این مدت معرفی شده است.

    علاوه بر این شرکتهای کارگزاری بهگزین با 3.99 درصد و بانک پاسارگاد با 3.76 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و شرکت‌های کارگزاری آگاه، حافظ، آراد ایرانیان، پارس گستر خبره و بانک ملی هم سهم 2.8 تا 2 درصدی را به خود اختصاص دادند.

    در این میان به جز این چند شرکت کارگزاری مابقی کارگزاران سهم ناچیزی از ارزش خرید و فروش را به خود اختصاص دادند به طوری که شرکت‌های کارگزاری نماد شاهدان، دنیای نوین، آبتین استاک، آفتاب درخشان و ستاره جنوب 5 شرکت کارگزاری ضعیف در این مدت بودند که سهم 0.01 تا 0.08 درصدی را به خود اختصاص دادند و در قعر جدول قرار گرفتند.

    برچسب ها