عصر خودرو

روانشناسی بازارهای مالی؛

چرا تمایل داریم بعد از پیروزی ببازیم؟

عصر بازار- مقاله حاضر ترجمه مطلبی است که نایل فولر یکی از معامله گران و روانشناسان بازار مالی اخیرا آن را منتشر کرده است.

چرا تمایل داریم بعد از پیروزی ببازیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، نایل فولر معامله گری است که علاوه بر موارد تکنیکال به روانشناسی اهمیت زیادی می دهد و طبق گفته هایش 3 سال مداوم ضرر کرده است و چند بار حساب معاملاتی اش نابود شده اما در همین انتخابات اخیر آمریکا بیش از 500 هزار دلار سود کرده است. برای همه ما رسیدن به این موفقیت آرزوی بزرگی است، اما رسیدن به این موفقیت نیازمند 3 اصل اساسی است اول دانستن علم تکنیکال ( در روش آقای فولر پرایس اکشن )، دوم مدیریت ریسک و سرمایه، سومین و مهمترین عامل کنترل مفز است که مقاله حاضر به توصیف آن می پردازد.

    آیا تا بحال برایتان اتفاق افتاده است که بعد از برد در یک معامله سخت اغلب در معامله بعدی پول زیادی از دست د اده باشید؟

    خوب شاید بشود بعضی وقت ها جلوی آن را گرفت، حداقل برخی مواقع نگاه کنید بعد از یک پیروزی، احساساتی برانگیخته می شود که می تواند به این منجر شود که معامله گر مجددا به بازار برگردد بدون اینکه هیچ سیگنالی دریافت کرده باشد. یک اعتماد به نفس کاذب و اعتیاد به معامله و غرور ناشی از پیروزی کافی است تا به مسیر معامله شما پایان دهد. بعد از پیروزی ما دوباره به چارت نگاه می کنیم و دنبال پترن هایی می گردیم که اصلا وجود ندارند خودمان را متقاعد می کنیم که باید به بازار برگردیم... ناخودآگاه قبل از اینکه ادامه بدهم اجازه بدهید مطلبی را به طور شفاف بگویم. شما معاملات زیان دهی خواهید داشت که نمی توانید مانع آنها شوید، این ضرر ها به لحاظ آماری کاملا طبیعی است که از نحوه معامله شما ناشی می شود من در مورد آن ها صحبت نمی کنم، منظور من معاملات ضرر دهی است که شما می توانید از آنها جلوگیری کنید معاملاتی که ناشی از احساسات و جریان شیمیائی مغز است که شما از آن ناآگاه هستید و باید برای کنترل آن برنامه ریزی کنید.

    چرا ما تمایل داریم که بعد از پیروزی ببازیم ؟

    خطرناک ترین زمان ترید در واقع بعد از یک پیروزی است جائی که بنظر می رسد بعضی از شما سورپرایز خواهید شد این یک دلیل کاملا علمی دارد که ما باید از آن آگاه باشیم.

    بعد از یک پیروزی احساس خوبی دارید ، قابل انکار نیست ، نمی توانید آن احساس را متوقف کنید این احساس شادمانی می تواند به یک فاجعه منجر شود که از آن آگاهه نیستید و اینکه چطور آن را مدیریت کنید .

    سیستم عصبی دوپامین به لحاظ شیمیائی احساس خوبی را در مفز شما آزاد می کند وقتی که چیزی شما را شاد می کند مثلا موفقیت در یک معامله ، حالا خطر آغاز می شود چرا که مغز می خواهد دوباره آن احساس را تجربه کند و شما به دوپامین معتاد می شوید (برای مطالعه در مورد dopamine اینجا را مطالعه کنید(.

    برای یک معامله گر معنای آن این است که بعد از یک پیروزی دوست دارد که مجدد وارد معامله شود و حالا شروع به انجام کار های احمقانه کرده و طرح معاملاتی خود را فراموش می کند چون مغز ما به طور ناخود آگاه به دوپامین معتاد شده است . بعد از یک پیروزی میزان دوپامین افزایش پیدا می کند و حالا مغز به طور خودکار میزان ریسک را کاهش می دهد ( با افزایش حجم معامله ) و این چیزی است که باعث می شود از طرح معاملاتی مان دور شویم.

    احساس شادی ناشی از پیروزی باعث می شود که مغز به انجام هر کاری دستور دهد تا آن احساس را مجددا به دست آورد. مانند هر اعتیاد دیگری از جمله اعتیاد به مواد مخدر و قمار "دوپامین" در معز آزاد می شود و دیگر به این کاری ندارد که این برای بدن شما ضرری دارد یا نه ؟ عملی که شما را وادار می کند به معامله وارد شوید و به دنبال پول باشید تا شاد شوید .

    امیدوارم توانسته باشم تا نظر شما را به این خطر جلب کرده باشم چیزی که می تواند خط تباهی شما را آغاز کرده و حساب معاملاتی شما را نابود کند . به عنوان یک معامله گر ما باید از این احساس طبیعی آگاه باشیم. دوپامین همچون یک تیغ دولبه است که هم میتواند عادت های خوب را تقویت کند و هم عادت های بد را. این به شما بستگی دارد تا مطمئن شوید که با آن، عادت های خوب را تقویت می کنید.حالا شما باید آگاه باشید تا مغز خود را کنترل کنید بجای اینکه مغز ، شما را در راه های منفی کنترل کند .

    خوب حالا متوجه شدید که چقدر راحت می شود بعد از یک معامله سودده پول از دست بدهید .حالا وقت آن است که بدانید چطور می توانید در دام این تله نیافتید . شما بهه فیلتر هایئ نیاز دارید که در محل های بخصوص ، مانع رسیدن سوخت احساسی به شما بشود ، جلوگیری از رسیدن سوخت دوپامین برای ترید.

    راه حل جلوگیری از این اشتباه این است که شما مطمئن باشید که فقط در معرض روش معاملاتی خودتان هستید و برای این موضوع شما نیاز دارید که سیستم معاملاتی خودتان را تعریف کنید. شما باید یک روش معاملاتی بسازید و از آن اطاعت کنید. این موضوع شما را از مواردی که در بالا گفته شد باز می دارد . ما نیاز داریم که از واکنش های شیمیائی مغزمان آگاه باشیم و یاد بگیریم که چطور آنها را فیلتر کنیم و برنامه های خودمان را دنبال کنیم تا مانند دوپامین سبب نشوند که به سادگی به معامله معتاد شویم .

    خلاصه ای از اقداماتی که برای مبارزه با حس -زیاده روی -در معامله بعد از پیروزی نیاز دارم:

    •داشتن یک استراتژی معاملاتی واقعی (روشی که شما آن را به طور کامل می فهمید و می توانید آن را تعریف کنید).

    •داشتن یک طرح معاملاتی که بر اساس استراتژی فوق ساخته شده است.

    •مطمئن شوید که فقط در معرض روش معاملاتی خودتان هستید که بخوبی تعریف شده است.

    •شما به یک چک لیست نیاز دارید تا همه چیز را برای ورود به معامله کنترل کنید و مانع رسیدن سوخت دوپامین به روش معاملاتی تان شود.

    طولانی ترین سفرها با قدم اول برداشته می شود برای اینکه از ورود به معاملات ضرر ده خودداری کنید وقت آن رسیده است که قدم اول را بردارید.

    برچسب ها