عصر خودرو

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان:

حجم تجارت افغانستان و ایران به ۲ میلیارد دلار افزایش یافت

عصر بازار- سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر افزایش حجم تجارت بین افغانستان و ایران به ۲ میلیارد دلار در سال گفت: قرار است بزودی نمایشگاه مشترک لوازم خانگی در کابل برگزار شود.

حجم تجارت افغانستان و ایران به ۲ میلیارد دلار افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «صیام‌الدین پسرلی» سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در کابل خبر داد و اظهار داشت: بخاطر نبود برق و سایر مشکلات، اکنون حدود یک هزار تا یک هزار و 500 کارخانه تولیدی در افغانستان فعالیت دارد، در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته به 4 هزار کارخانه می‌رسید.

    حجم تجارت افغانستان با ایران به 2 میلیارد دلار افزایش یافت

    پسرلی با خشنودی از بهبود و گسترش روابط تجاری بین افغانستان و ایران تصریح کرد: روابط تجارتی بین 2 کشور دوست گسترش یافته است.

    وی توضیح داد: در سال‌های گذشته حجم تجارت افغانستان با ایران 1.5 میلیارد دلار در سال بود، اما اکنون این رقم به 2 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است.

    نمایشگاه مشترک لوازم خانگی برگزار می‌شود

    سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با بیان اینکه ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند، ادامه داد: تاکنون نمایشگاه‌های مشترک افغانستان ــ ایران در ولایت‌های «کابل»، «بلخ» و «قندهار» برگزار شده است.

    صیام‌الدین پسرلی از برگزاری نمایشگاه مشترک لوازم خانگی در کابل خبر داد و گفت: در این نمایشگاه محصولات افغانستانی و ایران به نمایش گذاشته می‌شود که از این طریق روابط بین تاجران 2 کشور گسترش می‌یابد.

    اکثر کارخانه‌های تولیدی فعالیت ندارند

    پسرلی با اشاره به بسته شدن تعدادی از کارخانه‌های تولیدی در افغانستان افزود: بخاطر نبود برق و سایر مشکلات، اکنون حدود یک هزار تا یک هزار و 500 کارخانه تولیدی در افغانستان فعالیت دارد، در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته به 4 هزار می‌رسید.

    وی با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها نیمه فعال است، تصریح کرد: نبود امنیت در کشور مهم‌ترین چالش فرا‌ روی تجارت و سرمایه‌گذاری بوده و از سویی‌هم فساد اداری، نبود قانون، نبود زیربنا و راه‌های حمل و نقل و جاده‌های حلقه‌ای از جمله مشکلاتی بوده که تجارت افغانستان با آن دست و گریبان است.

    تولیدات داخلی را حمایت کنیم

    سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر اینکه مشکلات بزودی حل می‌شود، توضیح داد: مردم افغانستان باید بدنبال افزایش تولید داخلی بوده و زمینه سرمایه‌گذاری تاجران خارجی را در داخل کشور فراهم کنند.

    صیام‌الدین پسرلی خطاب به رهبران دولت وحدت ملی گفت: مسئولان دولت باید از فرصت‌های کنونی برای بهبود اقتصاد افغانستان استفاده کنند ، زیرا افغانستان بستر مناسبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری است.

    پسرلی افزود: طرحی که از سوی تاجران به دولت پیشنهاد شده، عملی شود و تأمین امنیت سرمایه‌گذاران باید در اولویت کاری مسئولان دولتی قرار گیرد.

    به نیازهای تاجران توجه شود

    وی با اشاره به گفته‌های رهبران دولت وحدت ملی که سال 2017 را سال اجرا خوانده بودند، تصریح کرد: اگر طرح‌های سرمایه‌گذاری مطابق به گفته‌های رهبران دولت وحدت ملی اجرایی شود، دورنمای تجارتی این کشور شکوفا خواهد بود.

    سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در پایان سخنان خود از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا به نیازهای تاجران توجه کرده و مشکلات آنها را حل کنند.

    برچسب ها