عصر خودرو

وزیر نفت عربستان:

کاهش تولید نفت، ذخیره های نفتی را کاهش خواهد داد

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه با تاکید بر این که تولیدکنندگان نفت اوپک و خارج از آن، به تعهدات خود مبنی بر فریز نفتی پایبند بوده اند، افزود: کاهش تولید نفت، موجب کاهش ذخیره های این ماده فسیلی می شود.

کاهش تولید نفت، ذخیره های نفتی را کاهش خواهد داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، خالد الفالح با بیان این که در صورت پایبندی همه کشورهای تولیدکننده نفت، ذخیره جهانی نفت تا نیمه سال جاری به میانگین پنج سال گذشته باز خواهد گشت، تاکید کرد: عربستان شمار دکل های نفتی خود را با وجود کاهش شدید نفت، کاهش نداده، چرا که این کشور در صدد است تا روزانه 12 میلیون بشکه تولید کند.
وی افزود: توسعه میدان نفتی خریص در سال 2018 که روزانه 300 هزار بر تولید نفت عربستان خواهد افزود، در چارچوب حمایت از این رویکرد ریاض است.
فالح تصریح کرد: در صدد هستیم تا میزان استفاده از گاز را در عملیات شیرین کردن آب در 10 سال آینده به 70 درصد برسانیم و افزون بر این که طرح مناقصه انرژی های نو برای تولید 700 مگاوات برق در ماه مارس عرضه می شود.
وزیر نفت عربستان بر اهمیت وجود نفت شیل ( نفت ذخیره شده در سنگ های نفتی) به عنوان یکی از جایگزین های کاهش تولید نفت، تاکید کرد و گفت: پیش بینی می شود که سطح نفت شیل در سال جاری میلادی 300 هزار بشکه افزایش داشته باشد.
فالح با اشاره به این که نیازهای بازار نفت در آینده بر قیمت ها حاکم خواهد بود، گفت: ‌البته قیمت نفت به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آنها نیز ارتباطی به بازار این ماده سوختی ندارد.
وزیر نفت عربستان تاکید کرد که کمیته نظارت بر تعهد تولیدکنندگان نفت، همواره برای کاهش تولید نفت، با طرف های تولیدکننده ادامه می دهد و انتظار داریم که سیاست انرژی در دوران ترامپ، برای کشورهای حوزه خلیج فارس متوازن و مناسب باشد.
در همین حال، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که کاهش تولید نفت این کشور از آغاز سال جاری میلادی دو برابر بیشتر از میزان توافق با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است.
وزیر نفت عربستان دو هفته گذشته نیز گفته بود که ریاض تولید نفت خود را به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز کاهش داده که هدف آن در چارچوب اوپک است.
دیگر کشورهای عضو اوپک همچون عراق نیز از پایبندی خود برای کاهش تولید نفت خبرداده اند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 10 آذرماه (30 نوامبر) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی تاکنون توافق کردند تا تولید نفت خام را برای کاهش مازاد عرضه نفت و بالا بردن سطح قیمت ها کاهش دهند.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود را کم کند.
اوپک همچنین در نشست 20 آذرماه (10 دسامبر) با تولیدکنندگان غیر عضو شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی، برای کاهش تولید نفت به توافق رسید.
براساس این توافق، کشورهای غیر عضو متعهد شدند که روزانه 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند، توافقی که از سال 2001 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

برچسب ها