عصر خودرو

مشکلات بنیادین، گریبان‌گیر بازار سهام

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته کاری در فصل تابستان را با زیان پشت سر گذاشت. هفته گذشته، بازار سهام همچنان درگیر مسائل مهم بنیادی بود هر‌چند تزریق نقدینگی به ویژه جمع‌آوری صف‌های فروش توسط صندوق توسعه بازار برای مدتی از شدت افت قیمت‌ها کاست.

مشکلات بنیادین، گریبان‌گیر بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در مهم‌ترین‌ مشکلات بنیادی بازار، معامله‌گران به مواردی همچون نابرابری سود بانکی با ریسک اقتصادی و تورم، کاهش شدید بهای مواد خام در بازارهای جهانی، تعیین نرخ خوراک 13 سنتی پتروشیمی‌ها و مطالبات گسترده شرکت‌ها از دولت و رکود شدیدی در اقتصاد که موجب کاهش فروش شرکت‌ها شده اشاره می‌کنند. در این شرایط نگاه‌ها به آینده و گزارش‌های شرکت‌ها برای دوره‌های 6 ماهه و 9 ماهه است تا نشان دهد آیا شرکت‌ها می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند یا خیر؟ از سوی دیگر، نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سه ماه پایان سال نیز از دیگر مسائل مورد توجه فعالان بازار سهام است. در همین حال اما، تزریق نقدینگی به ویژه توسط صندوق توسعه بازار موجب شد تا حدودی از فشارهای فروش بازار کاسته شود و رشد نسبی قیمت‌ها در دو روز پایانی هفته گذشته را رقم زد. در تحولات سیاسی مهم‌ترین‌ موضوع به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک باز‌می‌گردد که انتظار می‌رود با خبرهای سیاسی مهمی همراه باشد. در تحولات اقتصادی صحنه اقتصاد کشور، هفته گذشته شاهد کارت زرد مجدد مجلس شورای اسلامی به وزیر کار و امور اجتماعی بود در همین حال عدم کاهش سود بانکی در جلسه شورای پول و اعتبار اقتصاد کشور را در شرایط قبلی خود نگاه داشت.

    در بازار چه خبر بود؟
    بازار داد و ستد سهام روز چهارشنبه تعادل نسبی را شاهد بود که در آن شاخص در نهایت توانست با فرار از کاهش ناشی از بازگشایی نماد ملی مس به رشد 109واحدی دست یابد. در این روز شاخص با رشد 18/ 0درصدی به رقم 61هزار و 686واحد رسید امری که البته در کارنامه هفتگی شاخص تاثیر زیادی گذاشت و شاخص در کل هفته با افت 579واحدی معادل 93/ 0 درصد مواجه شد. در بازار چهارشنبه در گروه فلزی بازگشایی ملی مس پس از تقسیم سود 80 ریالی به افت 6درصدی این نماد و تاثیر منفی 80واحدی بر شاخص کل منجر شد.

     

    برچسب ها