عصر خودرو

نشست اوپک با روسیه برای نظارت بر کاهش تولید

عصر بازار- اعضای سازمان اوپک در آخر هفته جاری به منظور نظارت بر توافق کاهش تولید در وین دیدار می کنند.

نشست اوپک با روسیه برای نظارت بر کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این هفته نمایندگان اوپک و چند تولیدکننده نفتی خارج از اوپک شامل روسیه در وین دیدار می کنند تا بر روند توافق کاهش تولید نظارت کنند.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک، گفت: این دیدار یک مکانیزم توافقی برقرار خواهد کرد تا تعهد تولیدکنندگان نسبت به توافق کاهش تولید 1.8 میلیون بشکه در روز را بازبینی کند.

برنامه آن‌ها این است که چگونه 24 امضاکننده توافق تاریخی را نسبت به تعهداتشان در کاهش تولید و میزان عرضه در بازار برای 6 ماه جاری ثابت‌قدم نگه دارند.

اوپک مشتاق است تا نشان دهد که مواضع سختگیرانه‌ای نسبت به هرگونه تقلب احتمالی در این توافق دارد وهدف این گروه نسبت به ایجاد توازن در بازار اشباع شده از عرضه و افزایش دادن قیمت نفت جدی است.

توافق اوپک در ماه دسامبر مبنی بر کاهش تولید نفت به همراه روسیه و چندین تولید کننده نفتی دیگر اولین حرکت جدی در 15 سال اخیر بود.

بارکیندو گفت : تردیدی وجود ندارد که تعهد روسیه به ادامه همکاری با ما در تحکیم برنامه کاهش تولید به طور موثری در دوره کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت سازماندهی شده است.

این درحالی است که قیمت جهانی نفت به بیش از 58 دلار افزایش یافته است که بیشترین قیمت در 18 ماه اخیر است. بعد از توافق اوپک و چندین تولید کننده نفتی دیگر در تاریخ 10 دسامبر برای پایان دادن به تولید بی‌قیدانه نفت در دوسال اخیر  و کاهش تولید، قیمت نفت روندی صعودی داشته و این درحالی است که معامله‌گران نگران بودند که توافق اثرگذار نخواهد بود.

سازمان اوپک توافق کرده است که تولیدش را به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد اگرچه این این کاهش کلی حدودا شامل 740 هزار بشکه در روز است که مربوط به عضو سابق اوپک اندونزی بوده است.

بر اساس گزارش‌های اولیه وزارت انرژی روسیه تایید شده توسط بلومبرگ، روسیه به طور متوسط در ماه ژانویه 11.1 میلیون بشکه در روز تولید داشته است  که حدود 108 هزار بشکه کمتر از آمارهای رسمی دولتی است.

گروه اوپک در ماه مه دیدار خواهند کرد تا تصمیم بگیرند چگونه میزان کاهش تولید را همراه با اعضای غیر عضو اوپک ادامه و گسترش دهند.

برچسب ها