عصر خودرو

گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت نامناسب مالی کشورهای عربی خلیج فارس

عصر بازار- تازه ترین داده های آماری صندوق بین المللی پول از موسسه های مالی کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس حکایت از شرایط نامناسب مالی این کشورها در سال ۲۰۱۶ حکایت دارد.

گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت نامناسب مالی کشورهای عربی خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مجله معتبر اقتصادی 'مید' با انتشار گزارش صندوق بین المللی پول در این زمینه با اشاره به اینکه وابستگی اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به نفت و نوسان قیمت آن تاثیر منفی را بر این کشورها گذاشته است، نوشت : بسیاری از بانک ها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با خسارت های مالی و یا کاهش سود مواجه بوده اند و این موجب شده است که دولت های عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس سیاست کاهش هزینه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

در این گزارش آمده است : کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس تمامی تلاش خود را برای کاهش حجم خسارت های مالی انجام می دهند و سال 2016 سالی نامناسب برای اکثر بانک های منطقه بوده است.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی های خود برای رشد اقتصادی عربستان در سال 2017 را نیز کاهش داده است.

این صندوق پیش از این نیز ضمن هشدار نسبت به شرایط و مناسبات پولی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تاکید کرد: درصورتی که اعضای شورای همکاری بخواهند مالیاتی را برای حواله پول اتباع خارجی تعیین کنند این اقدام تاثیر منفی به سزایی بر موقعیت این کشورها خواهد داشت و موجب آغاز موج مهاجرت ازجنوب خلیج فارس می شود.

درحال حاضر اتباع خارجی مقیم حوزه خلیج فارس سالیانه بیش از 84 میلیارد دلار پول به کشورهایشان حواله می کنند و به گفته صندوق بین المللی پول اخذ هرگونه مالیات 5 درصدی موجب کاهش درآمد اتباع خارجی مقیم و نارضایتی آنها می شود. نیاز مبرم اعضای شورای همکاری خلیج فارس به نیروهای کار خارجی و از سویی دیگر مشکلات مالی دو راهی بزرگی است که اقتصاد بحران زده شورای همکاری خلیج فارس پیش روی خود می بیند.

برچسب ها