عصر خودرو

کدام کالاها بهترین و بدترین عملکرد را در سال ۲۰۱۶ داشتند؟

چشم انداز بازار کالاها در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- بازار کالایی در سال ۲۰۱۶ با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. وقتی سال ۲۰۱۶ آغاز شد، بازار برخی کالاها به ویژه تعدادی از فلزات پایه از وضعیت مناسبی برخوردار نبود، چراکه طی سال های اخیر با مازاد تولید مواجه شدند و این مازاد از اواخر ۲۰۱۴، همراه با کاهش جهانی تقاضا، تاثیر خود را بر بازارها گذاشته بود. به همین دلیل قیمت فلزات در سال ۲۰۱۶ دستخوش تغییرات زیادی شد.

چشم انداز بازار کالاها در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، البته این تمام ماجرا نبود، چون در سال 2016 شاهد عوامل مثبتی نیز در این بازارها بودیم. چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده بسیاری از کالاها و همچنین مصرف کننده 45 درصد فلزات جهان که طی سال های اخیر شرایط soft landing را در اقتصاد تجربه می کند و از شتاب رشد اقتصادی خودکاسته است، پارسال با در نظر گرفتن محرک های اقتصادی به رونق بخش های مسکن و خودرو کمک کرد. 

رشد ساخت و ساز و رونق بازار املاک در کنار رونق بازار خودرو سبب شد تا تقاضای این کشور در بخش فلزی بهبود یابد و به عنوان یک عامل بنیادی از کالاهایی نظیر سنگ آهن، فولاد و مس حمایت کند. ذغال سنگ و فلز روی هم با توجه به مسایلی نظیرکمبود تولید یا افزایش تقاضا با اقبال مناسبی مواجه شدند.

 

نرخ بهره آمریکا

فراموش نکنیم تصمیم های «فدرال رزرو» در مورد افزایش نرخ بهره در چند نوبت با رشد ارزش دلار، جلوی پیشروی قیمت ها را گرفت و این اتفاق آخرین بار در دسامبر 2016 تکرار شد. انتخاب دور از انتظار دونالد ترامپ نیز به دلیل وعده های وی برای توسعه زیرساخت ها، علامت افزایشی به قیمت برخی کالاها ارسال کرد که البته این تاثیر با توجه به افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر تا حدودی خنثی شد.

نمودار 1- تغییرات قیمت کالاها در سال 2016

Image

همان طور که در نمودار یک مشاهده می کنید، سنگ آهن و فلز روی با بازدهی 100 و 75 درصدی در صدر گروه فلزات پایه در سال گذشته میلادی قرار داشتند و جالب اینکه بازار کالاهایی نظیر اورانیوم، دانه کاکائو، گندم و جو عملکرد مناسبی نداشت.

 همان طور که اشاره کردیم، عواملی نظیر بهبود تقاضای چین، کمبود عرضه برخی فلزات، انتخاب ترامپ و تغییرات نرخ بهره و نوسان های دلار آمریکا از جمله مهم ترین مسائل تاثیرگذار بر قیمت فلزات پایه در سال 2016 بود.  

 

پیش بینی بازارها در سال 2017

بازارها در شرایطی وارد 2017 شده اند که از یک سو نسبت به تداوم برنامه های محرک اقتصادی چبن تردید وجود دارد و از سوی دیگر برخی کالاها از جمله مس به احتمال قوی با محدودیت هایی در عرضه مواجه می شوند. 

«مولی شات»، تحلیلگر BMI Research در مورد چشم انداز مس رویکرد مثبتی دارد. او انتظار دارد بازار جهانی مس تا سال 2019 به کسری خفیف سوق پیدا کند.

BMI در چشم انداز اولیه، کندی رشد عرضه را به کاهش عیار معدنی شیلی-بزرگ ترین تولیدکننده- و کاهش تولید در چین نسبت داد. تحلیلگر BMI Research معتقد است، حتی با در نظر گرفتن بهترین سناریو برای طرح های زیربنایی ترامپ، قوی ترین رشد تقاضای آمریکا دارای تاثیر کمی بر تعادل بازار جهانی است. 

نمودار 2- پیش بینی قیمت مس برای نیمه نخست 2017

Image

 

در بخش نفت، تصمیم اوپک برای محدویت تولید و پیش بینی کاهش 100 هزار بشکه ای تولید نفت آمریکا در سال 2017 که در گزارش ماه دسامبر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده مطرح شده، مهم ترین نقاط مثبت پیش روی بازار نفت محسوب می شود. هرچند بحث مازاد عرضه منتفی نشده است، اما بیشتر پیش بینی ها از قیمت نفت خام در سال 2017 در محدوده 50 تا 60 دلار در هر بشکه دور می زند.

در مورد اونس طلا هم می توان گفت، میانگین پیش بینی بانک ها و موسسه های اقتصادی ارقام 1260 دلار را نشان می دهد. به عنوان نمونه، «کردیت سوئیس» رقم 1338 دلار را برای 2017 پیش بینی کرده، در حالی که برخی موسسات بدبین رقم 1100 دلار را دور از انتظار نمی دانند. 

 

 

نویسنده: پرویز امانیان، تحلیلگر بازار
برچسب ها