عصر خودرو

معاون چیت‌چیان خبر داد:

امضای اولین قرارداد فاینانس انرژی ایران

جذب۱۳میلیارد یورو فاینانس

عصر بازار- معاون وزیر نیرو با تشریح ۳ سناروی جذب فاینانس در صنایع آب و برق، گفت: برنامه جذب ۱۳.۲ میلیارد یورو منابع مالی خارجی به این روش، در دستور کار است.

امضای اولین قرارداد فاینانس انرژی ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علیرضا دائمی در تشریح مهمترین قراردادهای تامین فاینانس پروژه‌های صنعت آب، برق و فاضلاب کشور، گفت: تاکنون مذاکراتی با شرکت‌هایی از چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه برای تامین منابع مالی طرح‌های صنعت آب و برق، به ویژه از مسیر فاینانس انجام گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون در قالب سه برنامه اولویت دار، مذاکرات برای نهایی کردن قراردادهای فاینانس طرح‌های آب و برق در حال انجام است، تصریح کرد: در اولویت اول، تاکنون قرارداد فاینانس تعدادی از طرح‌ها به ارزش تقریبی یک میلیارد و 200 میلیون یورو، نهایی و امضاء شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این 1.2 میلیارد دلار قرارداد فاینانس امضا شده، برای هفت طرح اولویت دار آب رسانی است، اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های آب رسانی، بخشی از این قراردادها هم برای تامین فاینانس نیروگاه‌های برق بادی خواف، نیروگاه و سد رودبار لرستان منعقد شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در اولویت دوم تامین فاینانس طرح ها، تاکنون مراحل نهایی مذاکرات برای امضای حدود 3.3 میلیارد یورو پروژه انجام شده و به زودی قرارداد فاینانس این طرح‌ها امضا می‌شود، تاکید کرد: این 3.3 میلیارد یورو منابع فاینانس، قرار است که برای ساخت 9 طرح مهم آب و برقی که مجوز احداث آنها از شورای اقتصاد اخذ شده، اختصاص یابد.

دائمی از ساخت سه نیروگاه سیکل ترکیبی در مجموع با توان تولید دو هزار و 300 مگاوات برق، احداث چندین تصفیه خانه آب همچون تصفیه خانه جدید آب اهواز به عنوان بخشی از 9 پروژه یاد کرد و افزود: در اولویت سوم، هم تخصیص هشت میلیارد و 900 میلیون یورو اعتبارات فاینانس به 21 طرح آب و برقی، در دستور کار قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه این 21 طرح که در اولویت سوم قرار گرفتند، شامل احداث و راه‌اندازی 21 پروژه پست برق، طرح‌های انتقال نیرو، اجرای پروژه بازتوانی و افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود برق، تکمیل ساخت تاسیسات فاضلاب و تصفیه‌خانه آب است، یادآور شد: اختصاص منابع فاینانس، بر اساس اولویت بندی طرح‌های آب و برقی کشور انجام می‌شود.

این مقام مسئول، با تاکید بر اینکه برای جذب منابع فاینانس هم تاکنون مجوزهای قانونی از هیات دولت و مجلس شورای اسلامی اخذ شده است، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 95، مجوزی برای جذب تا سقف 50 میلیارد یورو منابع فاینانس در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

دائمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در لایحه قانون بودجه سال 96 هم پیشنهاد جذب 50 میلیارد یورو منابع فاینانس جدید برای سال آینده پیش بینی شده است.

برچسب ها