عصر خودرو

دولت و مجلس به بورس کمک کنند

عصر بازار: یک فعال بازار سرمایه نسبت به از بین رفتن دو صنعت مهم کشور و بورس هشدار داد و گفت: دولت و مجلس باید کمک و حمایت جدی از این صنایع کنند.

دولت و مجلس به بورس کمک کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، میلاد رشیدی - فعال بازار سرمایه - نسبت به از بین رفتن دو صنعت مهم کشور هشدار داد و گفت: در دهه‌های مختلف برخی صنایع از بین رفته است به طوری که در دهه 60 صنعت نساجی ، در دهه 70 صنعت صوتی و تصویری، در دهه 80 صنعت خودرو و سیمان از بین رفته و اکنون در دهه 90 نیز صنعت فولاد و پتروشیمی در حال از بین رفتن است.

    وی افزود: بنابراین با سیاست‌هایی که در خصوص قیمت خوراک، قیمت گاز، مواد اولیه و سنگ آهن از سوی دولت اتخاذ می شود، مزیت های نسبی این صنایع در حال از بین رفتن است و با این روند در سال 1400 دیگر هیچ صنعتی نخواهیم داشت.

    این فعال با سابقه بورس به لزوم حمایت‌های جدی دولت و مجلس تاکید کرد و ادامه داد: اگر سیاست‌های دولت در خصوص این صنایع تغییر کند و دولت بتواند به این صنایع تخفیف داده و مالیات کمتری بگیرد و آنها را تجهیز کند شاید اتفاقی بیافتد در غیر انیصورت با این روند دو صنعت پتروشیمی و فولاد از بین می رود و دیگر صنعتی نخواهیم داشت و همه کارخانه‌ها باید تعطیل شوند.

    رشیدی عنوان کرد: در حال حاضر شرکتهای بورسی نمی‌توانند سودی تقسیم کنند که این موضوع مشکلات فراوانی ایجاد کرده و هشداری است که نشان می‌دهد وضعیت شرکتها نامطلوب بوده و کشور در آستاته موج بیکاری قرار دارد زیرا با سختگیری‌های فراوان قیمت‌ها را افزایش دادیم و مزیت‌های نسبی را از بین بردیم، بنابراین باید در این وضعیت به صنایع کمک کنیم.

    وی تاکید کرد: راه حل این موضوع این است که دولت از صنایع حمایت کرده و به آنها سوبسید دهد یا آنها را مشمول معافیت مالیاتی کند در غیر اینصورت نمی‌توانیم مشکل بیکاری را حل کنیم زیرا بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد نشان می دهد که بیکاری در حال ایجاد شدن است لذا باید دولت به صنایع وام کم بهره داده و به تولید توجه کند وگرنه موج بیکاری برای کشور خطرناک است.

    وی با بیان اینکه این موضوع به دست دو وزیر نفت و صنعت قابل حل است، خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی اقتصاد کسی سرمایه گذاران خارجی وارد نمی شوند زیرا تا وقتی که نتوانیم سرمایه گذاران خود را راضی نگه داریم چگونه توقع داریم که سرمایه گذاران خارجی وارد شوند .

    این فعال بازار سرمایه با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان مثال دو شرکت بورسی گل گهر و چادرملو به دلیل افزایش بهره مالکانه از یک سو با افزایش هزینه های تولید و از سوی دیگر با افت قیمت های جهانی مواجه شدند علاوه بر اینکه قیمت های تمام شده آنها بالاتر از نرخ فروش جهانی است به این صورت شرکتها وارد زیان شدند.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر با تصویب خوراک 13 سنتی پتروشیمی ها این صنعت با مشکل مواجه می شود و اقتصاد را دچار مشکل می کند لذا دولت و مجلس باید حمایت و کمک جدی از صنایع داشته باشند تا کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده نشوند.

    برچسب ها