عصر خودرو

یک اقتصاددان:

برجام و سرمایه گذاری خارجی می تواند پشتوانه اقتصاد ملی باشد

عصر بازار- اقتصاددان و دکترای تخصصی توسعه و برنامه ریزی اقتصادی گفت: برجام و رونق سرمایه گذاری خارجی می تواند پشتوانه ای برای اقتصاد ملی و حمایت از تولید داخلی باشد.

برجام و سرمایه گذاری خارجی می تواند پشتوانه اقتصاد ملی باشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمد خوش چهره، پنجشنبه در نشست شهر، فرهنگ و اجتماع در مشهد افزود: در مقوله برجام ادبیات خوبی در راستای منافع ملی مطرح شده و ما به سرمایه گذاری های خارجی در سایه برجام خوش آمد می گوییم.

وی تاکید کرد: البته برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی باید اقتصاد ملی و تولید داخلی توسعه یابد و ثروت و درآمد خارجی باید پشتوانه ای برای اقتصاد ملی باشد.
نماینده اصولگرای تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتایج برجام در درازمدت مشخص خواهد شد، خاطرنشان کرد: آمریکا سعی می کند با بدعهدی سهم ما را از برجام پایین بیاورد که ما باید با پافشاری روی خواسته ها، سهم خود را افزایش دهیم.
خوش چهره با اشاره به وجود بحران در بازار مسکن کشور گفت: بازار مسکن و ساخت و ساز، صنعتی داخلی است و وابسته به خارج نیست بنابراین نمی توان این رکود و خروج از رکود را به برجام نسبت داد.
وی ادامه داد: برای گذر از بحران مسکن باید سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا بعد از پنج سال از بحران خارج شویم ولی هم اکنون سالانه حدود 300 هزار واحد مسکونی ساخته و عرضه می شود.
دکترای تخصصی توسعه و برنامه ریزی اقتصادی، با اشاره به اینکه مسکن نیاز اساسی است و نباید اسیر سوداگری شود، تاکید کرد: باید به تولیدات و بازار داخلی بها داده شود و جلوی واردات بی رویه گرفته شود.
خوش چهره ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی و درآمد ملی وقتی ارزشمند است که اکثریت مردم از درآمد ملی منتفع شوند، در غیر این صورت اختلاف طبقاتی به وجود می آید.
وی بیان کرد: دولت آرژانتین در 2 دهه نرخ رشد اقتصادی 2 رقمی را تجربه کرد اما در سال 2001 دچار فروپاشی اقتصادی شد چون 34 درصد مردم زیر خط فقر بودند و مردم از این ثروت منتفع نبودند.
این اقتصاددان با بیان اینکه نوع استفاده از سرمایه و منابع است که به سرمایه مشروعیت می دهد، افزود: هم اکنون در کلانشهرهای ما از منابع موجود به خوبی استفاده نمی شود.
خوش چهره با تاکید بر اینکه اوج آینده پژوهی، آینده نگاری است که این مقوله بحثی راهبردی است، ادامه داد: فناوری، بیوتکنولوژی، تحولات زیست محیطی و مواد مخدر از پدیده هایی است که جوامع آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.
نماینده مردم تهران در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته پایه مواد مخدر گیاهی بود ولی اکنون حدود 60 درصد مواد مخدر موجود در دنیا صنعتی است که براحتی و در آشپزخانه هم قابل تهیه است.
وی افزود: رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در کلانشهرها و بخصوص در مشهد، تهدیدی جدی است و به شدت جوامع آینده را تهدید می کند.
وی در خصوص زیارتی و سیاحتی بودن کلانشهر مشهد نیز گفت: بعد از انقلاب مشهد به شهری زیارتی و سیاحتی تبدیل شد ولی نباید اجازه داد که وجه سیاحتی آن بر وجه زیارتی قالب شود که این امر جفاست.
خوش چهره با بیان اینکه سرانه تجاری در مشهد بالاست، تاکید کرد: برای کسب منافع و درآمد نباید اصالت زیارتی بودن کلانشهر معنوی مشهد تحت الشعاع قرار گیرد.
نشست آینده پژوهی و تاثیر آن در مدیریت اقتصاد شهر مشهد در چارچوب سلسله نشستهای شهر، فرهنگ و اجتماع در مشهد با حضور مسئولان شهری و اساتید دانشگاه برگزار شد.

برچسب ها