عصر خودرو

بورس در هفته اخیر چقدر زیان داد؟

عصر بازار : در هفته‌ای که گذشت در بازار سهام، تحت تاثیر افت ۵۷۹ واحدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، زیان این بازار به ۰.۹۳ درصد در این بازه رسید.

بورس در هفته اخیر چقدر زیان داد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته گذشته در بازار سهام، تحت تاثیر افت 579 واحدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، زیان این بازار به 0.93درصد در این بازه رسید.

    روند ریزشی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای هفته تا روز دوشنبه به حدی بود که علاوه بر شکست کانال 62 هزار واحدی، نماگر بازار روز دوشنبه رقم 61 هزار و 328 واحد را که کمترین میزان خود از تاریخ 27 شهریور سال 92 به شمار می‌رفت، در کارنامه خود به ثبت رساند.

    روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اما متاثر از افزایش حجم خریدها در بورس و افزایش شاخص به میزان 358 واحد، بخشی از افت شدید ابتدای هفته جبران شد.

    آنچه که از برایند اظهارات کارشناسان در خصوص علل ریزش‌های اخیر بورس می‌توان استنباط کرد مربوط به مواردی همچون بیش‌واکنشی معامله‌گران به اخبار و سیگنال‌های منفی، جریان کند نقدینگی و ضعف آن در بازار سهام، تمایل صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در فضا‌های کم ریسک و بدون ریسک اقتصادی برای کسب بازدهی مثبت، قوی نبودن محرک‌های رشد بازار به رغم انتشار اخبار مثبت در خصوص اجرای برجام و رفت و آمد هیات‌های تجاری کشورهای اروپایی به ایران، تداوم رکود اقتصادی و بی‌رونقی اغلب صنایع بزرگ و زمان‌بر بودن مشاهده آثار رفع تحریم‌ها است که تمامی این عوامل موجب شده در یک روند فرسایشی روزهای منفی بازار بیش از روزهای مثبت بوده و سهامداران نتوانند بازدهی مورد انتظار خود را از این بازار کسب کنند.

    به گزارش اقتصادنیوز، در هفته‌ای که  گذشت شاخص صنعت 496 واحد افت کرد که در مقایسه با دو هفته پیش کاهش 0.97 درصدی را نشان می‌دهد. از میان 37 صنعت بورسی نیز تنها 7 گروه با تغییرات مثبت شاخص تا سطح حداکثر پنج درصد همراهی کردند که از آن جمله می‌توان به گروه‌های کوچک بورسی مانند انتشار، چاپ و تکثیر، ساخت محصولات فلزی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی اشاره کرد.

    شاخص گروه دارویی نیز در این هفته با رشد 1.22 درصدی روبه‌رو شد. چشم‌انداز مثبت این صنعت در پساتحریم در پی انعقاد قرارداد شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان با شرکت‌های داخلی یکی از مهمترین دلایل اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های دارویی عنوان می‌شود. رویترز از قرارداد شرکت بزرگ داروسازی نووو نوردیسک دانمارک در ایران خبر داده و عنوان کرده این شرکت از معدود شرکت‌های اروپایی به شمار می‌رود که قرارداد قطعی با ایران را اعلام کرده است .

    در همین حال هفته گذشته پنج صنعت با عدم تغییرات شاخص همراه شدند و همسو با ریزش بازار سهام 25 صنعت تا سطح حداکثر هشت درصد ریزش شاخص را تجربه کردند.

    اکثر صنایع و بزرگ کلیدی کشور مانند خودرو، پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد و فلزات اساسی و ... از ضعف تقاضا و رکود بازار رنج می‌برند، با توجه به اینکه تاثیر گشایش‌های هسته‌ای بر اقتصاد کشور و بازخورد آن بر صنایع بورسی نیز امری زمان‌بر است از این رو کارشناسان معتقدند تا پایان سال جاری نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای این صنایع متصور بود.

    برچسب ها