عصر خودرو

در یادداشتی بررسی شد؛

جاذبه بازار مشتقه ارز برای سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- راه اندازی بازار مشتقه ارز با هدف پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و بدون شک این بازار می تواند یکی از جاذبه های اقتصاد ایران برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

جاذبه بازار مشتقه ارز برای سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای که در تاریخ 11 آبان ماه جاری بر روی سایت خود منتشر کرد، نسخه جدید مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها را ابلاغ کرده و در مواد 13 و 14 آن انجام هرگونه معاملات فردایی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع و همچنین هرگونه اعلام نرخ را نیز به جز صرافی‌های مجاز، غیر قانونی و تخلف شمرده است. همچنین بانک مرکزی از کلیه صرافان تحت پوشش و داری مجوز فعالیت خواسته است معاملات عمده و جزئی را به صورت همزمان در "سنا" ثبت کنند.

به هر حال از تفسیر بخشنامه فوق و سایر مقررات قانونی چنین بر می آید بانک مرکزی و سکانداران پولی و بانی کشور عزم خود را بیش از پیش جزم کرده اند که معاملات ارزی کشور در قالب های قانونی و مجاری مجاز صورت پذیرد تا بلکه بازار نابسامانی که اخیرا باعث بروز مشکلاتی نیز گردید تا حدودی آرام گرفته و مسیر اصلی خود را طی طریق نماید. همچنین در ماده 15 بخشنامه مذکور  به صراحت اعلام شده متخلفین از این مقررات به استناد قانون پولی و بانکی کشور، قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، قانون اخلال در نظام اقتصادی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

حال با توجه به موارد فوق و نیز این نکته که انجام هرگونه معاملات آتی و سلف ارز نیز غیر از ساز وکارهای اعلامی توسط بانک مرکزی ممنوع است، می توان بیش از پیش به اهمیت و ضرروت راه اندازی بازار آتی ارز پی برد که از مدت‌ها قبل بورس کالای ایران با آماده سازی بسترهای موجود، آمادگی خود را برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اعلام کرده و با توجه به ایجاد مکانیسم معاملات اختیار معامله، زمینه مناسب برای عملیاتی شدن بازار مشتقه ارز در بورس کالا فراهم شده به طوریکه این بورس منتظر دستور اجرایی بانک مرکزی است. راه اندازی بازار مشتقه ارز با هدف پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و بدون شک این بازار می تواند یکی از جاذبه های اقتصاد ایران برای سرمایه گذاران خارجی باشد چراکه با توجه به سابقه نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ایران، وجود ابزاری برای پوشش ریسک قیمت از اهمیت بالایی برای خارجی ها و همچنین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی داخلی برخوردار خواهد بود.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به عزم جدی مسئولان بانک مرکزی و بورس کالا برای راه اندازی بازار مذکور در صورت تحقق ارز تک نرخی به زودی شاهد آغاز معاملات مشتقه ارز در بورس کالا خواهیم بود که با این کار همانند بخشی از معاملات سکه طلا که در بستر ابزارهای مالی آتی، آپشن و گواهی سپرده انجام می شود، معاملات ارز نیز از نظم و شفافیت خاصی برخورداد خواهد شد.

*فرزین ابوالعلایی، کارشناس بازار سرمایه

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو