عصر خودرو

نگرانی‌های اروپایی و آمریکایی طلا را گران کرد

تقویت غربی بازار فلزات

عصر بازار- نااطمینانی سیاسی-اقتصادی طلا را به کانال بالاتر برده است. از یکسو، موضع‌گیری‌های دونالد ترامپ و از دیگر سو، داغ شدن دوباره بحث «برگزیت» خرید فلز زرد را به‌عنوان سرمایه امن افزایش داده است.

تقویت غربی بازار فلزات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، فلز زرد که در هفته دوم ژانویه دقایقی را در کانال 1200 دلار سپری کرده بود، در هفته سوم به لطف این دو نگرانی عمده غربی در جهت تثبیت حضور خود در این کانال گام برداشت. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1197 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا بهای 1206 دلار رشد کرد و صبح سه‌شنبه را به نوسان در محدوده 1210 دلار گذراند. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت بزرگداشت مارتین لوترکینگ تعطیل بودند، اما اونس در بازارهای فعال تحت‌تاثیر نااطمینانی سیاسی به رشد دو هفته قبل خود ادامه داد. اونس روز سه‌شنبه را با بهای نهایی دوشنبه آغاز کرد، اما با توجه به سخنرانی نخست‌وزیر بریتانیا درباره روند خروج از اتحادیه اروپا، خیلی زود از مرز 1210 دلار گذشت. البته در قیمت‌های بالاتر، فروش‌ها افزایش و طلا تحت فشار قرار می‌گرفت. بهایی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1212 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از سومین هفته سال 2017 رقم خورده باشد.

اونس طلا که در دو هفته اول سال جدید میلادی حدود 4 درصد رشد کرده و به سه قدمی مرز روانی رسیده بود، روز دوشنبه با وجود تعطیلی بازارهای آمریکا از مرز کانالی گذشت. دوشنبه،‌ انتشار صحبت‌های دونالد‌ترامپ در مصاحبه با دو نشریه اروپایی توجه همه را به خود جلب کرد. صحبت‌های جنجالی منتخب ریاست‌جمهوری آمریکا درباره چین و ناتو، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد. مقام‌های چین و کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی واکنش‌های شدیدی به صحبت‌های ترامپ نشان دادند. همزمان، شاخص دلار هم با تضعیف خود به طلا کمک کرد. البته تقاضای کم فیزیکی مانع رشد بیشتر طلا شد.

نگرانی‌های سیاسی روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت، به‌ویژه از آن رو که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته برنامه‌های خود را درباره خروج کشورش از اتحادیه اروپا تشریح کرد. روز سه‌شنبه، بازارهای سهام، بازدهی اوراق قرضه و دلار افت کرد، چراکه ترکیب مسائل وابسته به ترامپ و برگزیت، نگرانی‌ها را تشدید کرده بود. این نگرانی‌ها و افت دیگر شاخص‌ها، طلا را افزایشی کرد. همزمان، ادامه افت شاخص دلار هم یار طلا شد. ترامپ اخیرا گفته که دلار بیش از اندازه قوی است. ترزا می هم سه‌شنبه گفت که برنامه‌های او برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به آن معنا است که این کشور نمی‌تواند در بازار واحد اروپایی بماند. او البته گفت که نوعی از عضویت را پیگیری خواهد کرد و تلاش می‌کند بریتانیا بیشترین دسترسی ممکن را به بازار اروپا داشته باشد.» پوند بریتانیا که دوشنبه به شدت افت کرده بود، روز سه‌شنبه اندکی تعدیل شد، اما نزدیک کف دوشنبه ماند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که ابهام‌های پیرامون برگزیت و سیاست‌های ترامپ همچنان به طلا کمک کند، حتی در شرایطی که انتظار می‌رود انقباض پولی در آمریکا تشدید شود. تازه‌ترین تحلیل فنی که صبح سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که قیمت جهانی هر اونس طلا در شرایط کنونی بین 1194 تا 1216 دلار در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف‌ایکس استریت، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1200 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت تا 1194 دلار کاهش می‌یابد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1216 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1221 دلار افزایش خواهد داشت. ریچارد ژو، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «هواآن‌گلد» چین می‌گوید: «قیمت طلا در 6 ماه نخست امسال تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افزایش روبه‌رو خواهد شد، نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا و فشار ناشی از نوسانات نرخ ارز در چین نیز می‌تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. نوسانات سهام و اوراق قرضه بسیار زیاد است و در شرایط کنونی جایگزین بهتری برای طلا در بازارهای بین‌المللی وجود ندارد.»

برچسب ها