عصر خودرو

امروز؛

اجلاس داووس آغاز به کار کرد

عصر بازار- ۴۷امین اجلاس داووس در حالی امروز با هدف رفع مشکلات اقتصادی و نابرابری درجهان آغاز به کار کرد که رسانه‌ها نوشتند؛ ۸ نفر به اندازه نیمی از جمعیت دنیا ثروت دارند.

اجلاس داووس آغاز به کار کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اجلاس جهانی داووس امروز در حالی در شهر داووس سوئیس در دمای منفی 15 درجه آغاز به کار می‌کند که 300 نفر از وزرا و مقامات عالیرتبه کشورهای جهان در این شهر کوچک جمع شده‌اند تا مسائل مهم اقتصادی جهان را بحث و بررسی کنند.

اجلاس داووس از امروز آغاز و تا روز جمعه زمان تحلیف دونالد ترامپ ادامه خواهد داشت.

روز پایانی این اجلاس، هم‌زمان با آغاز به کار رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

اجلاس داووس قرار است مباحث مهم اقتصادی جهان را که اکنون کشورها درگیر هستند را بررسی کند. مهمترین محورهای آن، جهانی‌سازی، تجارت آزاد، تغییرات آب و هوایی و پیشرفت اقتصادی خواهد بود.

شی‌جی‌پینگ نخست‌وزیر چین از نخستین کسانی است که از روز گذشته در این اجلاس حضور پیدا کرده و درصدد است تا نقش مؤثری را در این اجلاس داشته باشد.

علاوه بر اجلاس رسمی، تعاملات دوجانبه و چندجانبه در حاشیه این اجلاس‌ها هم بسیار برای کشورها مهم است.

رسانه‌ها نوشته‌اند که چین می‌خواهد بیشترین بهره‌برداری را از این اجلاس داشته باشد. حتی با طرح عناوینی مانند «آیا چین در سال 2017 می‌تواند به اقتصاد جهان نفوذ جدی داشته باشد؟» یا «حضور برجسته چین در داووس هم‌زمان با انتقال قدرت در آمریکا» تلاش کردند تا هدف چین برای بهره‌برداری از این اجلاس را نشان دهند.

پیش از این، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که  در کمپین‌های مبارزاتی سعی کرد خود را قهرمان کارگران مبارز با سیستم ناعادلانه اقتصادی نشان دهد، گفته است در مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت نخواهد کرد، چرا که حضور وی در این اجلاس به منزله خیانت به آرمان‌هایی است که براساس آن مردم آمریکا وی را به ریاست جمهوری انتخاب کردند.

سخنگوی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هیچ نماینده‌ای در مجمع جهانی اقتصاد در داووس نخواهد داشت.

کلاوس شوآب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد در حالی که در ماه دسامبر با اعضای گروه ترامپ دیدار کرده بود، امروز در پاسخ به سؤال خبرنگار اعلام کرد که هیچ دعوتی از ترامپ برای حضور در این اجلاس نکرده است.

اخیراً مجمع جهانی اقتصاد گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد، افزایش فاصله بین فقیر و ثروتمند باعث شده احزابی که دم از مردم‌گرایی می‌زنند به قدرت برسند. امروز به بهانه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد که تلاش دارد به نوعی مشکلات اقتصادی را برطرف کند و شغل ایجاد کند و نابرابری‌های اقتصادی را برذلرذ، رسانه‌ها اعلام کردند ثروت 8 نفر به اندازه نصف جمعیت دنیاست.

در حالی که پیشتر سخنگوی ترامپ اعلام کرده بود که نماینده‌ای در این اجلاس نخواهد داشت، امروز جوبایدن معاون رئیس‌جمهور اوباما با حضور زودهنگام در اجلاس داووس، نمایندگان کشورها را شوکه کرد.

مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال 1971 و در شهر داووس توسط کلاوس شواب به عنوان جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی راه اندازی شد.  شواب که در آن زمان در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، داووس را برای جمع شدن اقتصاددانان، سیاستمداران، صاحبان سرمایه، نظریه‌پردازان و هنرمندان انتخاب کرد. ایده اصلی اجلاس این بود که این افراد در یک جا جمع شوند تا درباره مسائل روز اروپا تبادل نظر کنند.

برچسب ها