عصر خودرو

گفت و گو با اقتصاددانان به مناسبت نهمین سالگرد تاسیس بورس کالا؛

بورس کالای ایران؛ پیش بسوی فراتر از مرزها

عصر بازار- بورس کالا، امروز چهارشنبه اول مهرماه وارد نهمین سال فعالیت خود شد.

بورس کالای ایران؛ پیش بسوی فراتر از مرزها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران،  به بهانه فرارسیدن نهمین سالگرد فعالیت بورس کالای ایران با چند اقتصاددان مطرح کشورمان گفت و گویی را انجام داده که در ادامه می خوانید؛

    شرکت بورس کالای ایران، امروز چهارشنبه اول مهرماه وارد نهمین سال فعالیت خود شد. این بورس که فلسفه و ذات وجودش در همه اقتصادها ایجاد بازاری رقابتی و شفاف است، در طول این سال ها به دلیل ساختار دولتی و محدودیت های اقتصادی کشورمان با انوع و اقسام چالش ها روبه رو بوده؛ اما به زعم کارشناسان و اقتصاددان، با وجود همه موانع پیش روی توسعه بورس کالا که خود نماد بازار آزاد و رقابتی است، این بورس توانسته به رغم عمر پایین خود در مقایسه با سایر بورس های کالایی در جهان در مسیری درست حرکت کند و امروز به یکی از ارکان تاثیرگذار در اقتصاد ملی تبدیل شود.

    علاء الدین میر محمد صادقی: حرکت در مسیر درست

    علاء الدین میرمحمد صادقی، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، بورس کالای ایران را مکانی مناسب برای مبادلات داخلی و خارجی دانست و گفت: با نگاهی به عملکرد سال های اخیر بورس کالای ایران و واقعی تر شدن قمیت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا، مشخص می شود که این بازار طی این سال ها در مسیر درستی حرکت کرده است.

    وی اظهار کرد: بورس کالا به طور مستقیم از عملکرد صنایع مختلف تاثیر می پذیرد و یکی از نهادهایی بوده که با وجود مشکلات فراوان ناشی از محدودیت های بین المللی و رکود اقتصادی، عملکرد قابل قبولی داشته است. بازارها و ابزارهای معاملاتی بورس کالا در دوران تحریم ها گسترش پیدا کرده که به طور حتم با گشایش اقتصادی و لغو تحریم ها شاهد توسعه هر چه بیشتر بورس کالای ایران خواهیم بود.

    عباس هشی: افزایش درآمد و انگیزه تولید کنندگان

    عباس هشی، اقتصاددان با اشاره به اینکه بورس کالای ایران ثمرات زیادی برای اقتصاد کشور داشته است، گفت: کشف عادلانه قیمت ها، حذف واسطه های غیر ضروری و در نهایت افزایش درآمد و انگیزه تولید کنندگان برای رشد تولید محصولات از اصلی ترین مزیت های بورس کالا برای اقتصاد ایران است.

    هشی عنوان کرد: با عرضه گسترده محصولات متنوع در بورس کالا و کشف عادلانه قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا، دیگر معامله گران محصولاتشان را با نرخ های ارزان به واسطه ها نمی فروشند و نقش واسطه های غیر ضروری به خودی خود در بازار کمرنگ شده است.

    آلبرت بغزیان: تقویت فعالیت های بین المللی

    آلبرت بغزیان یکی از اساتید دانشگاه تهران نیز می گوید: با وجود این که بورس کالای ایران بازارهای خود را طی این سال ها گسترش داده اما معتقدم این بازار در ابتدای راه طولانی خود در اقتصاد ایران قرار دارد و زمان افزایش تنوع محصولات و بازارهای بورس کالا فرارسیده است.

    بغزیان با اشاره به اینکه توسعه بورس کالای ایران، سلامت اقتصاد را در پی دارد، افزود: گسترش بورس کالا طی سال های اخیر و عرضه کالاهای متنوع از طریق این بازار نشان می دهد که بورس کالا می خواهد به بازاری بزرگ تر و بین المللی تبدیل شود.

    این استاد دانشگاه معتقد است، با لغو تحریم های بین المللی شاهدگسترش فعالیت های بورس کالا در فراتر از مرزهای کشور خواهیم بود تا جایی که می توان ورود سرمایه گذاران خارجی و رونق معاملات بین المللی را برای این بورس متصور بود.

    حمید میر معینی: شفافیت و کاهش تخلفات در بازار کالا

    حمید میر معینی، اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالای ایران امروز در جایگاه مطلوبی در اقتصاد کشور قرار دارد، گفت: وقتی قیمت محصولات پایه و مهم در بازار شفاف بورس کالای ایران و براساس عرضه و تعیین می شود به معنای ارتقا شفافیت اقتصادی و کاهش تخلفات در بازار کالای کشور است.

    میر معینی معتقد است، بورس کالا هیجان را در زمان نوسان متغیرهای مختلف به حداقل می رساند تا بازارها با براساس روند های کاذب حرکت نکنند.

    وی گفت: طی یکی دوسال گذشته شرایط رکود و کمبود نقدینگی حاکم بر اقتصاد کشور به طور طبیعی بر روند معاملات بورس کالای هم تاثیر گذاشته اما به طور حتم با بروز نشانه های رونق اقتصادی و لغو تحریم های بین المللی شاهد توسعه فعالیت های داخلی و خارجی بورس کالا در عرضه های مختلف خواهیم بود.

    سعید لیلاز: 2 دستاورد بورس کالا

    سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی در خصوص عملکرد و فعالیت بورس کالای ایران در اقتصاد کشورمان می گوید: طی سال های اخیر دو فعالیت مثبت موجب پیشبرد اهداف بورس کالای ایران در اقتصاد کشور شده است که شفافیت قیمتی در معاملات کالاها و ایجاد تعادل در بازارها که کاهش فشار دلالان بر روند معاملات را به دنبال داشته است، دو دستاورد بورس کالا در این زمینه به شمار می رود.

    لیلاز افزود: آثار و پیامدهای مثبت فعالیت بورس کالا طی این سال ها از توسعه بازارهای این بورس مشخص می شود که توانسته بسیاری از چالش های بازار کالایی را برای معامله گران کاهش دهد.

    این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: برای فهم بیشتر بورس کالا در میان صنایع مختلف، نیاز به فرهنگ سازی بیشتری است به طوریکه هر چه به بخش خصوصی بها داده و این حوزه را گسترش دهیم به اقتصاد کشور در مسیر رونق کمک کرده ایم.

    برچسب ها