عصر خودرو

افزایش ۹۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- تولید نفت ایران هم اکنون به ۳.۷ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از میزان تولید پیش از تحریم هاست و درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۹۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۹۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، توافق سال گذشته تولید کنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید موجب افزایش 16 درصدی قیمت نفت از اواخر ماه نوامبر تاکنون شده است. این توافق فرصت خوبی برای ایران فراهم کرده تا صادرات نفت خود را افزایش دهد و درآمدهای نفتی اش را بالا ببرد.

بر اساس آمارهای اوپک، ایران در سال 2015 میلادی، یعنی زمانی که تحت تحریم های غرب قرار داشت، به طور متوسط روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت تولید کرد.
تولید نفت ایران پس از لغو تحریم ها در ژانویه 2016 افزایش یافته، به نحوی که تولید نفت این کشور هم اکنون به 3.7 تا 3.9 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از میزان تولید پیش از تحریم هاست. درآمدهای نفتی ایران در سال 2016 میلادی به میزان 90 درصد افزایش یافته است.
مقدار بالای نفت ذخیره شده ایران به این کشور اجازه داده تا به سرعت صادرات خود را افزایش دهد. ایران در طی سه ماه گذشته 30 میلیون بشکه نفت ذخیره شده خود را به بازار جهانی صادر کرده است.
ایران در کنار میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده، اخیرا  منابع دست نخورده بیشتری از نفت خام را نیز کشف کرده است. به گفته مدیر مرکز تحقیقات وزارت نفت ایران، این کشور از کشف ذخایر قابل توجه نفت شیل در استان لرستان خبر داده است.
در واقع، قیمت های پایین نفت و تولید بیشتر به نفع ایران است، زیرا به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران کمتر از 10 دلار است.
به گفته ولادیمیر سژین، کارشناس مسائل خاورمیانه، اگر افزایش قابل توجه تولید نفت ایران نبود، ممکن بود قیمت نفت پس از توافق کاهش تولید افزایش بیشتری را شاهد باشد.
اوپک در 30 نوامبر سال گذشته توافق کرد که تولید نفت خود را به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، اما کشورهای لیبی، نیجریه و ایران از این توافق مستثنی شده و اجازه یافته اند تولید خود را همچنان افزایش دهند.

برچسب ها