عصر خودرو

طلا نزدیک مرز روانی متوقف شد

تکرار رشد ۲ درصدی اونس

عصر بازار- فلز زرد در دومین هفته سال جدید میلادی روزهای بسیار خوبی را تجربه کرد. اونس طلا که در هفته نخست سال ۲۰۱۷ توانسته بود با حدود ۲ درصد رشد تا بهای ۱۱۷۲ دلار رشد کند، روز جمعه روی قیمت ۱۱۹۷ دلار ایستاد تا رشد ۵ روز کاری گذشته هم به ۱/ ۲ درصد برسد.

تکرار رشد ۲ درصدی اونس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس در هفته دوم حتی حضور در کانال 1200 دلار را هم تجربه کرد، گرچه در نهایت در سه قدمی مرز روانی ایستاد. رشد حدود 4درصدی بهای اونس طلا در دو هفته ابتدایی ژانویه امید علاقه‌مندان این کالای سرمایه‌ای را به روند کوتاه‌مدت تداوم بخشیده است. پیش از آغاز هفته سوم، مرور رویدادهای هفته دوم خواندنی است.

شروع خوب

اونس در نخستین روز کاری هفته گذشته تا قیمت 1181 دلار اوج گرفت. رشد 9 دلاری روز دوشنبه عمدتا ناشی از تجدید تقاضای سرمایه‌گذاران و تضعیف شاخص دلار بود. در اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جدید، هم روند افزایشی هفته قبلی اثرگذار بود و هم افت شاخص دلار. شاخص دلار که هفته قبل روی عدد 22/ 102 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 93/ 101 واحد پایین آمد. علاوه‌بر این روند، خبر دیگری یار طلا شد و آن اینکه گزارش‌ها نشان می‌داد جریان پول به‌سوی صندوق‌های قابل معامله در بورس دوباره افزایش یافته است. اونس در هفته‌های پایانی سال 2016 به شدت تحت فشار بود؛ اما چهره فنی در هفته اول بهبود یافته بود. دوشنبه همزمان با افت دلار، بهای نفت خام هم افت کرد تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها، به ضرر طلا کار کند. با این همه، نفت نتوانست روند رشد را معکوس کند.

 

تداوم امید

اونس طلا که هفته جدید را با رشد آغاز کرده بود، سه‌شنبه هم 6 دلار دیگر رشد کرد تا به اوج 6 هفته‌ای 1187 دلاری برسد. این رشد عمدتا ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری بود و طلا را به اوج 5/ 1 ماهه برد. علاوه‌بر افزایش خریدها به‌دلیل بهبود چهره فنی اونس، گزارش‌ها نشان می‌داد تقاضای فیزیکی چین هم در آستانه جشن سال نو قمری چینی افزایش داشته است. تقاضای صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس هم در اوایل سال 2017 رشد داشته است. سه‌شنبه شاخص دلار با رشد خود به ضرر طلا کار کرد و بهای نفت خام هم با افت خود فشار را تشدید کرد، اما عوامل داخلی بازار فلزهای گرانبها اثر کاهشی عوامل خارجی را خنثی کرد.

نوسان سیاسی

اونس در روز سوم هم 4 دلار دیگر رشد کرد. قیمت 1191 دلاری روز چهارشنبه، اوج 6 هفته‌ای تازه‌ای بود. اونس در نیمه اول این روز کاری تا بهای 1177 دلار افت کرد، اما بعد تا قیمت پیش گفته بالا آمد. صبح چهارشنبه همه بازارها در انتظار نخستین نشست خبری دونالد ترامپ پس از انتخابات نوامبر 2016 بودند. انتظار عمده معامله‌گران این بود که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این نشست به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود بپردازد، اما ترامپ نه‌تنها این کار را نکرد بلکه مواضع جنجالی قبلی خود را در حوزه‌های گوناگون تکرار کرد. در‌حالی‌که پیش از شروع نشست، خوش‌بینی‌ها به رشد شاخص دلار و در نتیجه افت ارزش طلا انجامیده بود، با شروع نشست و افت شاخص‌های دلار و بورس، طلا روند رشد را از سر گرفت.

 

هضم ترامپ

اونس روز پنج‌شنبه هم 4 دلار دیگر رشد کرد و به بهای 1195 دلار رسید که باز هم اوج 6 هفته‌ای تازه‌ای بود. این روند قدرت فنی اونس را هم به شدت بهبود بخشید. شاخص دلار که چهارشنبه تا عدد 78/ 101 واحد پایین آمده بود، پنج‌شنبه هم روی عدد 35/ 101 واحد ایستاد که نشان می‌داد اثر نشست خبری ترامپ ادامه دارد. ادامه افت بازارهای سهام هم نماد دیگر این تداوم بود. اونس در این روز حتی بهای 1207 دلار را هم تجربه کرد، گرچه با وجود قدرت فنی و بنیادی طلا، اونس نتوانست در کانال 1200 دلار بماند. در چهارمین روز هفته میلادی، همزمان با افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، بهای نفت خام هم با رشد خود به طلا کمک کرد.

نزدیک مرز

روند افت شاخص دلار در آخرین روز هفته گذشته نیز ادامه یافت تا طلا باز هم نفع ببرد. البته روز جمعه، انتشار داده‌های خوب از خرده‌فروشی ایالات‌متحده به ضرر طلا کار کرد. اونس روز جمعه تا قیمت 1200 دلار بالا رفت، اما در نهایت در سه قدمی مرز روانی یعنی روی قیمت 1197 دلار ایستاد. روند افت دلار و بازارهای سهام روز جمعه ادامه پیدا کرد تا طلا در این روز هم از گفته‌های ترامپ نفع ببرد، با این حال، ‌عصر جمعه انتشار داده‌های خوب از خرده‌فروشی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، روند طلا را کاهشی کرد. البته خود روند کاهشی نیز در ساعات پایانی روز، تعدیل شد. در نهایت در پایان فعالیت بازارهای آمریکای شمالی، شاخص دلار روی عدد 18/ 101 واحد و اونس طلا روی قیمت 1197 دلار ایستادند.

 

طلای کوتاه‌مدت

به نظر می‌رسد قیمت طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قرار خواهد داشت. جاناتان باتلر، تحلیلگر ارشد موسسه «میتسوبیشی» می‌گوید: «رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه و کاهش ارزش دلار در شرایط کنونی می‌تواند موجب افزایش بیشتر قیمت طلا شود. سیاست‌های اقتصادی ترامپ به خصوص کاهش مالیات شرکت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد.»سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر مراسم تحلیف ترامپ هستند. این مراسم جمعه پیش رو برگزار خواهد شد. ترامپ قرار است سیاست‌های اقتصادی و مالی خود را به طور دقیق‌تر اعلام کند، گرچه ممکن است باز هم بازارها را دچار ابهام کند. راب هاورث، استراتژیست ارشد اقتصادی در این باره می‌گوید: «قیمت طلا در روزهای آینده نیز به شدت تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا قرار خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد تقویت ارزش دلار در شرایط کنونی بزرگ‌ترین مانع برای افزایش قیمت طلا خواهد بود.» 

خرید‌های مرکزی

با دو هفته رشد 2 درصدی طلا‌، امید کوتاه‌مدت به روند فلز زرد ادامه دارد. با این همه، برخی امید درازمدت خود را نیز از دست نداده‌اند. با آنکه احتمال تشدید انقباض پولی مهم‌ترین مانع طلا در سال 2017 است، موضع‌گیری‌های ترامپ می‌تواند امید طلا باشد. البته این نیز تنها امید طلا نیست. موسسه سرمایه‌گذاری «کاپیتال اکونومیکس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که بانک‌های مرکزی جهان در سال 2017 میلادی نیز به خرید طلا ادامه خواهند داد.

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، در‌حالی‌که بانک‌های مرکزی جهان در سال‌های اخیر به خریدار خالص طلا تبدیل شده‌اند، موسسه سرمایه‌گذاری کاپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرد که روند خرید طلا در سال 2017 نیز ادامه خواهد یافت.براساس این گزارش سیمونه گامبارینی، تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس در سخنانی ضمن اشاره به آمارهای اخیر شورای جهانی طلا تاکید کرد: «میزان خرید رسمی طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان طی سال گذشته با افت شدیدی روبه‌رو شده است. خرید رسمی طلا تا ماه نوامبر به کمتر از 53 تن رسیده است، این رقم در سال 2015 میلادی به بیش از 839 تن رسیده بود. البته در سال 2015 میلادی افزایش چشمگیر ذخایر طلای چین و انتشار آمارهای مربوط به ذخایر رسمی طلای این کشور تاثیر زیادی داشته است. چین طی سال 2015 میلادی به تنهایی 604 تن طلا خریداری کرده است.»

وی در ادامه گفت: «اگر تاثیر چین را کنار بگذاریم، تقاضای طلا از سوی بخش رسمی ظاهرا همچنان ضعیف خواهد بود. بی‌شک روند خرید طلا از طرف بخش رسمی در سال 2016 میلادی به شدت نزولی و کند بوده است.»موسسه کاپیتال اکونومیکس بر این باور است که بانک‌های مرکزی کشورهای درحال توسعه و نوظهور همچنان به خرید طلا و متنوع کردن ذخایر ارزی خود در سال 2017 میلادی ادامه می‌دهند. این تحلیلگر اقتصادی افزود: «در‌حالی‌که یک سوم بدهی‌های دولتی جهان هنوز با نرخ بهره منفی روبه‌رو است، بانک‌های مرکزی جهان احتمالا برای بهینه کردن ذخایر ارزی خود به طلا روی خواهند آورد.»البته مهم‌ترین چالش برای افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان، تقویت احتمالی ارزش دلار آمریکا در پی افزایش نرخ‌های بهره خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در سال جاری 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. افزایش ارزش دلار موجب خواهد شد تا بانک‌های مرکزی کشورهای نوظهور و در حال توسعه بخشی از ذخایر خود را بفروشند تا از پول ملی خود در برابر دلار محافظت کنند. به‌نظر می‌رسد سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به خصوص اروپا آمریکا و ژاپن نیز تاثیر زیاد و مهمی بر نوسانات ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان خواهد داشت.

برچسب ها