عصر خودرو

گزارش عملکرد یکساله بانک تجارت پس از برجام

عصر بازار- در نخستین سالگرد اجرای تو افق هسته ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، مدیرعامل بانک تجارت عملکرد این بانک در توسعه خدمات ارزی و ارتقاء استانداردهای کنترلی در یکسال گذشته را تشریح کرد .

گزارش عملکرد یکساله بانک تجارت پس از برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک تجارت ، محمدابراهیم مقدم روز شنبه 25 دی ماه در گفتگویی با اشاره به تاثیرات کوتاه مدت اجرای برجام در بازگشت رونق فضای کسب و کار در کشور و افزایش رشد اقتصادی گفت: همانطور که انتظار می رفت گشایش ایجاد شده در عرصه روابط خارجی پس از موفقیت دولت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای ، فضای کسب و کار در کشور را تحت تاثیر قرار داد و شاهد ارائه تقاضاهای انباشته صنعتگران و بازرگانان کشور برای ورود مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای به کشور بودیم که همین امر افزایش رقابت مثبت در شبکه بانکی برای ارائه خدمات ارزی مطلوب به مشتریان را به همراه داشته است .

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه پس از اجرای توافق هسته ای روند مذاکرات با بانکهای خارجی آغاز و احیای روابط کارگزاری شتاب مضاعفی گرفته است یادآور شد  : طی یکسال گذشته بانک تجارت موفق به برقراری روابط کارگزاری فعال با 63 بانک خارجی در کشورهایی چون ترکیه ، آلمان ، ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه ، سوئیس ، چین ، اتریش ، روسیه ، انگلستان ، امارات متحده عربی ، بلژیک ، ژاپن ، کره جنوبی ، دانمارک ، جمهوری چک ، سوئد و .... شده و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد آغاز روابط کارگزاری بانک تجارت با 48 بانک معتبر بین المللی دیگر باشیم . وی همچنین یکی از مهمترین دستاورهای توافق هسته ای را آزادسازی وجوه مسدودشده در حسابهای بانک تجارت در کشورهای خارجی عنوان کرد.

مقدم با ارائه گزارشی از عملکرد بانک تجارت برای توسعه خدمات ارزی پس از اجرای برجام گفت : از ابتدای سالجاری تا پایان آبانماه ، 1571 فقره اعتبار اسنادی به ارزش 893 میلیون دلار ، گشایش یافته است و 1698 فقره حواله ارزی به ارزش 245 میلیون دلار توسط واحدهای ارزی این بانک در نقاط مختلف کشور صادر شده است ، ضمن آنکه بانک تجارت تاکنون اقدام به گشایش 17 فقره اعتبار اسنادی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نموده است .

وی با اشاره به اینکه بازگشت مجدد بانکهای ایرانی به نظام مالی بین المللی ، امکان مشارکت در تامین مالی پروژه های زیربنایی اقتصاد ملی را برای این بانکها فراهم آورده است گفت : بانک تجارت طی ماههای اخیر در فرآیند تامین سرمایه خارجی برای برخی از بزرگترین پروژه های اقتصادی کشور در قالب قراردادهای فاینانس مشارکت نموده است که از جمله مهمترین این طرحها می توان به ساخت قطعه پایانی آزادراه قزوین – رشت ، تاسیس کارخانه جدید خودروسازی مشترک با کشور فرانسه و پروژه . گاز رسانی به مجتمع پتروشیمی متانول کاوه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اتصال به سوئیفت بخش مهمی از مشکل بانکهای کشور در مبادله اطلاعات و اسناد با بانکهای خارجی را حل کرده است تاکید کرد : البته اجرای برجام و آغاز روند بازگشت بانکهای ایرانی به نظام مالی بین المللی ، اهمیت لزوم ارتقاء استاندارد های مالی و شفافیت عملیات بانکها بویژه در موضوعاتی همچون مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان و ذینفعان مشتریان را نمایان تر ساخت و بانک تجارت نیز با توجه به این مهم علاوه بر تشکیل واحد مستقل تطبیق Compliance) ) در ساختار بانک و تجهیز واحدهای ارزی به  جدیدترین سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری مالی و کنترلی ، با تشکیل یک کارگروه ویژه اقدامات عملی جهت ارتقاء فرآیندهای گزارش‌دهی مالی در این بانک مطابق استانداردهای بین‌المللی یا IFRS را آغاز نموده است .

برچسب ها