عصر خودرو

توسط معاون وزیر نیرو؛

جزئیات برگزاری مناقصه بزرگ صنعت برق ایران اعلام شد

عصر بازار- معاون وزیر نیرو با اشاره به برگزاری مناقصه جدید برقی ایران، اعلام کرد: به زودی مناقصه بین‌المللی ارتقای راندمان ۱۸ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از ۳۳ به ۴۰ درصد برگزار می‌شود.

جزئیات برگزاری مناقصه بزرگ صنعت برق ایران اعلام شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه هم اکنون راندمان نیروگاه‌های موجود کشور به طور متوسط 37 درصد است که در طول برنامه ششم توسعه باید به بیش از 40 درصد افزایش یابد، گفت: به زودی مناقصه طرح‌های ساخت بخش بخار نیروگاه‌های گازی کشور برگزار می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این مناقصه ارتقای راندمان نیروگاه‌های موجود برق کشور است، تصریح کرد: تا 5 سال آینده راندمان 18 هزار مگاوات نیروگاه‌های گازی را از 33 درصد به 48 درصد باید ارتقا دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ساخت 25 هزار مگاوات نیروگاه جدید در قالب یک برنامه پنج ساله، تصریح کرد: از این رو برنامه‌ریزی کردیم نیروگاه‌های جدید برق با راندمان بیش از 58 و با توربین‌های کلاس F و H احداث شود.

فلاحتیان افزود: هم اکنون در ردیف 6 تا 7 کشور جهان هستیم که قادریم صفر تا صد نیروگاه‌ها را در داخل کشور بسازیم اما راندمان نیروگاه‌هایی که احداث می‌شوند حدود 50 درصد بوده که برنامه ریزی کردیم فناوری جدید برای ارتقای راندمان نیروگاهی به کشور منتقل شود.

به گفته وی در طول یک تا دو سال اخیر به ویژه اواسط امسال، 94 درصد از مصرف سوخت نیروگاه‌ها را گاز تشکیل می داد و از سوخت گازوئیل و نفت کوره بسیار کم در نیروگاه‌ها استفاده شده که با توجه به برودت هوا برنامه‌ریزی کردیم تا پایان امسال 80 درصد از سوخت نیروگاه ها از گاز تامین کنیم.

معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه سیاست وزارت نیرو این است در سال‌های آینده با در مدار قرار گرفتن مراحل جدید تولید گاز، همه مصرف نیروگاه‌های کشور را از گاز تامین کنیم، تاکید کرد: افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت نیروگاهی به نوعی خدمت به محیط زیست است.

این مقام مسئول، یادآور شد: هم اکنون سیاست محدود کننده‌ای در حوزه سوخت گاز وجود ندارد که مانع از فعالیت‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت باشد، اما ممکن است و مواقع لزوم بخشی از سوخت‌ها جایگزین شود.

وی همچنین با اشاره به قطع گاز ترکمنستان به ایران، گفت: گاز وارداتی از ترکمنستان سهم ناچیزی در مصرف کل گاز کشور دارد که با اندکی صرفه جویی قابل جبران است البته طرف ترکمن هم باید مطلع باشد با تهدید جدی مواجه نیستیم که قطع گاز کمتر از 25 میلیون متر مکعب صادراتی ترکمنستان به ایران تاثیری در تامین گاز مصرفی کشور داشته باشد.

برچسب ها