عصر خودرو

علاء میرمحمد صادقی:

توازن در حمایت از صنایع پایین دست و صادرات از دریچه بورس کالا

عصر بازار- همزمان با اجرای ماده ٣٧ قانون رفع موانع تولید و تامین نیاز صنایع داخلی، باید صادرات هدفمند محصولات ایرانی به بازارهای جهانی را تقویت کرد تا شاهد رشد اشتغال زایی و همچنین ارزآوری مطلوب در کشور باشیم.

توازن در حمایت از صنایع پایین دست و صادرات از دریچه بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان مطلب فوق گفت: باید با برنامه ریزی و تصمیم گیری های مناسب، شرایطی را فراهم کرد تا هم صنایع پایین دست داخلی و هم صادرات شرکت ها با هم رشد کنند چراکه توجه بیشتر به یکی از این بخش ها نتیجه مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

علاء میرمحمد صادقی افزود: اگر همه نیرویمان را برای جلوگیری از صادرات گذاشته و صنایع داخلی را حتی بیش از نیازشان مورد توجه قرار دهیم، طولی نمی کشد که بازارهای خارجی را از دست می دهیم و این یک امتیاز منفی برای اقتصاد کشور به حساب می آید.

میرمحمد صادقی با تاکید بر اینکه ما علاوه بر حفظ بازارهای خارجی باید درصدد تقویت و کشف بازارهای جدید برای صادرات باشیم، گفت: در ماده ٣٧ قانون رفع موانع تولید توازن در خصوص تامین نیاز داخل و صادرات دیده شده و آن عرضه محصولات طی سه نوبت متوالی در بورس کالا و بعد در صورت نبود تقاضای داخلی، صادرات است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران اظهار داشت: با عرضه محصولات در بورس کالا، شفافیت بر آمارها و قیمت ها حاکم می شود و حتی به مورد علاوه بر رشد صنایع پایین دستی، رقابتی مثبت میان صادرکنندگان شکل می گیرد که این موارد امتیازی مثبت برای اقتصاد ماست.

میرمحمد صادقی با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات را برداشت، گفت: مقدار صادراتی که ما الان داریم در شان کشور ما نیست و لازم است با جهش در صادرات کالاهای ایرانی، مشکل نرخ و کمبود ارز نیز برطرف می شود.

عضو هیات رییسه اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که قرار بود تا پایان امسال همزمان با یکسان سازی نرخ ارز، بورس آتی ارز راه اندازی شود اما به نظر کمی عقب افتاده است، نظر شما در این زمینه چیست؟ گفت: هر دوی این  اتفاق ها یعنی تک نرخی شدن و بورس آتی ارز از ملزومات اقتصاد ماست و تا زمانیکه آنها محقق نشوند، شاهد رانت و فساد مالی در اقتصاد خواهیم بود.

به گفته وی،در اقتصاد کشوری که قیمت ارز از نرخ واحدی برخوردار نیست و سازوکار شفافی هم برای کشف این نرخ بسیار با اهمیت برای فعالیت های اقتصادی وجود ندارد، رانت و فساد مالی ایجاد می شود؛ بنابراین ایجاد بازاری متمرکزی تحت عنوان بورس ارز با توجه به شرایط فعلی اقتصادی ضروری است.

میر محمد صادقی در پایان گفت: بورس کالا در حوزه بازارهای مشتقه تحربیات خوبی طی سال های اخیر داشته و راه اندازی بازار فیوچرز ارز که هدف اصلی آن پوشش نوسانات نرخ ارز خواهد بود، بدون شک یک اطمینان و دریچه ای جدید را در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایجاد می کند.

برچسب ها