عصر خودرو

سفیر ایران در مالزی موقعیت کشورمان را پس از برجام در نشستی تشریح کرد;

ایران و مالزی دارای منافع مشترکی برای حفظ و ارتقاء صلح و ثبات منطقه ای و جهانی هستند

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز پنجشنبه در نشستی اقتصادی برای توسعه همکاری های تجاری دو کشور، تاکید کرد که ایران و مالزی دارای منافع مشترکی در حفظ و ارتقاء صلح، ثبات و رونق منطقه ای و جهانی هستند و می توانند گفت وگوهای دوجانبه را در سطوح مختلف افزایش دهند.

ایران و مالزی دارای منافع مشترکی برای حفظ و ارتقاء صلح و ثبات منطقه ای و جهانی هستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'مرضیه افخم' سفیر کشورمان در مالزی که در سمینار یک روزه 'تجارت با ایران: فرصت ها برای شرکت های تجاری مالزی' سخنرانی می کرد، با اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران پس از توافق برجام در ژانویه سال گذشته میلادی، گفت که شرایط پس از لغو جامع تحریم ها باید منتهی به همکاری های بیشتر با ایران در همه حوزه ها شود.

وی گفت: نخستین نشانه پیامدهای برجام در مورد توسعه همکاری با ایران به تدریج خود را در شمار دیدارهایی که توسط بازدید شماری از هیات های کشورهای مختلف از ایران انجام گرفت، نشان داد.
به گفته وی، حضور مقامات عالی رتبه از جمله سران برخی کشورها، امضای برخی توافقنامه های جدید در بخش های گوناگون به ویژه در بخش اقتصاد و تجارت شاهدی بر این قبیل نتایج برآمده از برجام هستند.
سمینار فرصت های تجاری شرکت های مالزیایی با ایران با هدف آشنایی با فرصت های تجاری با کشورمان توسط فدراسیون تولیدکنندگان مالزی سازماندهی و در هتل 'هیلتون' پتالینگ جایا در حومه شهر کوالالامپور برگزار شد.
افخم در ادامه سخنرانی خود، گفت: دولت ایران به طور مکرر اعلام کرده است 'ما بهره ‌گیری از فرصت‌ های اقتصادی - بین‌ المللی و گسترش تعاملات اقتصادی با سایر کشورها را حق خود می‌ دانیم و در این زمینه منتظر اجازه هیچ کشوری نخواهیم بود'.
وی گفت: با لغو تحریم ها و فضای اقتصاد محور، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 میلادی 4.3 درصد باشد و در سال 2017 به 4.8 درصد برسد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی در ادامه تاکید کرد دو کشور با هدف رابطه فعال و دوستانه به طور کامل متعهد به تقویت همکاری ها براساس ارزش های مشترک به عنوان مشارکت سازنده و روابط خارجی براساس اصل احترام متقابل هستند.
وی تاکید کرد که ایران و مالزی دارای منافع مشترکی برای حفظ و ارتقاء صلح، ثبات و رونق منطقه ای و جهانی هستند و می توانند گفت وگوهای دوجانبه خود را در سطوح مختلف افزایش دهند.
افخم در جمع گروهی از تجار و تولیدکنندگان مالزی، ایران را از نظر ظرفیت های اقتصادی با دارا بودن 393 میلیارد و 700 میلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال 2015 دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی کرد که با جمعیت 80 میلیون نفری به عنوان دومین کشور پرجمعیت منطقه شناخته می شود.
وی تصریح کرد: نرخ سواد در ایران 85 درصد است. 68 درصد از ورودی دانشگاه ها را خانم ها تشکیل می دهند. سالیانه 234 هزار مهندس جدید فارغ التحصیل می شوند و جوانان کشورمان علاقه ویژه ای به فناوری اطلاعات دارند.
سفیر ایران در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان با بخش هیدروکربن، بخش خدمات و کشاورزی و حضور قابل توجه در بخش مالی و تولید شناخته می شود، گفت که ایران از نظر دارا بودن منابع گاز طبیعی در رده دوم جهان و از نظر ذخایر نفت خام در رده چهارم جهان قرار دارد.
به گفته وی، ایران تنها از 42 درصد از ظرفیت تولید خود استفاده می کند. بدهی پایینی دارد، بدهی پایین دولت تنها چهار درصد از تولید ناخالص داخلی است. در بسیاری از گزارش ها گفته شده که اقتصاد ایران بزرگتر از بسیاری کشورها حتی کشورهای توسعه یافته است و به طور قابل توجهی متنوع است.
افخم در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه بخش خصوصی و خدمات با کیفیت اشاره کرد و گفت: کمک به رشد بخش خصوصی و ایجاد اشتغال مورد توجه دولت قرار دارد و شمار نیرو انسانی که باید وارد بازار کار شوند به ویژه زن ها و جوانان مورد توجه دولت ایران است.
وی با اشاره به اینکه در بخش هزینه ها پیش بینی می شود مصرف، سرمایه گذاری و صادرات از جمله اصلی ترین مولفه های پیش برنده باشند، گفت که لغو تحریم ها تاثیر مثبتی به ویژه بر نظام بانکی می گذارد و هزینه انتقالات بین المللی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
سفیر ایران در ادامه گفت: جریان سرمایه قوی، شامل سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بازگشت بخشی از سرمایه های بلوکه شده ایران می تواند باعث تقویت پول ملی ایران شود.
وی در خصوص بودجه سال جدید ایران نیز گفت که بودجه ایران در سال جدید 97 میلیارد دلار اعلام شده که این رقم در سال قبل از آن 72 میلیارد دلار بوده است که افزایش آن نشان دهنده امید ایران به شرایط اقتصادی در دروه پسابرجام است.
به گفته وی، بودجه سال آینده به گونه ای طراحی شده است که در آن بر همکاری بخش خصوصی، بانک ها و بودجه های توسعه ای به منظور توسعه بیشتر در کشور تاکید شده است.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی، گفت: بودجه حدود 84 میلیارد دلاری برای هزینه های عمومی و تقریبا 16 میلیارد دلاری برای ساخت وساز تقریبا در تاریخ ایران بی سابقه است.
وی در ادامه ایران و مالزی را متعهد به فعال کردن مجدد کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک دانست و گفت: با توجه به هدف ایران در کسب نرخ رشد هشت درصدی سالیانه، سرمایه گذاران مالزی می توانند نقش مهمی در کسب این هدف ایفا کنند.
به گفته افخم، دولت ایران علاقمند به جذب سرمایه خارجی از جمله سرمایه گذاری مستقیم در بخش های اصلی اقتصاد است. با توجه به اینکه بیش از یک هزار میلیارد دلار سرمایه در بخش زیرساخت به احتمال زیاد در 10 سال آینده نیاز است، فرصت های زیادی در بخش انرژی، خودروسازی، گردشگری، پتروشیمی و بخش تولیدات وجود دارد.
وی با معرفی ایران به عنوان کشوری با میانگین 300 روز همراه با خورشید در سال و یک تخمین تولید ظرفیتی معادل 13 برابر بیش از مصرف انرژی ایران از این منبع، بر اهیمت سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد.
سفیر ایران در ادامه به تشریح شرایط کشورمان پس از توافق برجام و ورود هیات های خارجی به منظور توسعه همکاری ها پرداخت و اعلام کرد: در طول 12 ماه گذشته حدود 250 هیات تجاری از تهران و دیگر شهرها بازدید کرده اند و علاقه زیادی نیز برای توسعه این روابط وجود دارد.
وی با اشاره به وجود ظرفیت بالای ایران برای همکاری در بخش تحقیق و نوآوری، مراقبت سلامت، کشاورزی، نفت و گاز، حمل و نقل و امنیت، اظهار امیدواری کرد که این سیمنار به روشن تر شدن اهداف اقتصادی ایران منتهی شده و مسیر برنامه ریزی استراتژیک و اقتصادی کشور را هموارتر سازد.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو