عصر خودرو

سفیر ایران:

دوستان پاکستانی از رقابت با دیگران در تجارت با ایران عقب نمانند

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر اینکه از هرگونه اقدام، تلاش و ابتکار برای تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور حمایت خواهد کرد، گفت: حجم تجارت ایران با دیگر کشورهای همسایه حتی با افغانستان، چند برابر تجارت با پاکستان است و تجار پاکستانی تلاش کنند تا از رقابت با دیگران برای استفاده از ظرفیت های عظیم تجاری و اقتصادی ایران عقب نمانند.

دوستان پاکستانی از رقابت با دیگران در تجارت با ایران عقب نمانند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  'مهدی هنردوست' روز پنج شنبه با حضور در اتاق بازرگانی و صنایع شهر راولپندی، طی سخنانی در جمع رئیس و اعضای این اتاق گفت: ضرورت دارد تا بخش های تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان بیش از پیش با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند تا بتوان نقشه راه مشخص و مشترکی را برای پیشرفت در مسیر ارتقای تجارت دوجانبه ترسیم کرد.

هنردوست با بیان اینکه حجم تجارت ایران با کشورهای همسایه، حتی با افغانستان به مراتب بیشتر از پاکستان است، گفت: حجم تجارت ما با افغانستان در شرایط کنونی بیش از سه برابر تجارت ما با پاکستان است که این رقم پایین، به هیچ وجه شایسته روابط خوب ایران و پاکستان و متناسب با ظرفیت های فراوان دو طرف نیست.
وی روابط سیاسی دو کشور را روابطی ممتاز و مرزهای طولانی ایران و پاکستان را مرزهای صلح و برادری توصیف کرد و گفت: ایران همواره در طول تاریخ، دوست قابل اعتماد پاکستان بوده و خواهد ماند و همواره توجهی ویژه به روابط همه جانبه با پاکستان داشته است.
هنردوست با بیان اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران و شخص وی تقریبا تمام توجه، توان و ظرفیت خود را بر تلاش برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور همسایه متمرکز کرده است ، گفت: روابط سیاسی میان ایران و پاکستان، همواره روابطی ممتاز و برادرانه بوده است. لیکن، دغدغه اصلی سفارت ایران در پاکستان، افزایش حجم مناسبات تجاری میان دو کشور است بطوری که شایسته دو ملت بزرگ ایران و پاکستان باشد و مردم دو کشور بتوانند آثار همکاری های تجاری را لمس کنند.
وی با انتقاد از جامعه تجار پاکستان به دلیل نداشتن تلاش و جدیت کافی برای تجارت با ایران و عقب ماندن از کشورهایی مثل افغانستان و دیگر کشورهای منطقه، به آنان توصیه کرد که در فعالیت های تجاری خود با ایران، جدیت و تلاش بیشتری داشته باشند و سفارت ایران نیز برای تسهیل فعالیت های تجاری آنان از جمله صدور روادید، هماهنگی بین تجار و شرکت های پاکستانی با طرف های ایرانی و هرگونه حمایت قانونی دیگر، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
سفیر کشورمان گفت: ما دست های گرم دوستان پاکستانی را با هدف تقویت همکاری های تجاری و سیاسی می فشاریم و برای گسترش این همکاری، اراده ای قوی داریم و نسبت به آن کاملا متعهدیم.
هنردوست همچنین از تجار پاکستانی خواست تا نسبت به انجام همکاری های تجاری با ایران، خود را محدود به صادرات یا واردات فقط چند قلم کالای محدود نکنند و تاکید کرد که در ایران ظرفیت های فراوانی از جمله ظرفیت های دارویی، فناوری های مختلف از جمله فناوری نانو، واکسن، پتروشیمی و ... وجود دارد که می تواند بسیاری از نیازهای پاکستان را برطرف کند.
سفیر کشورمان همچنین به موضوع توافق تجارت آزاد میان ایران و پاکستان اشاره کرد و با بیان اینکه نهایی شدن این توافق بین دو کشور بسیار مهم است، گفت: با نهایی شدن این قرارداد، بسیاری از موانع پیش روی تجارت دوجانبه کنار خواهد رفت.
وی درخصوص همکاری های بانکی نیز گفت که مقامات بانکی دو کشور برای یافتن راهکارهای مناسب برای تسهیل تعاملات بانکی، درحال انجام مذاکراتی هستند و امیدواریم این مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب منجر شود.
هنردوست همچنین بر ضرورت افزایش خطوط پروازی میان ایران و پاکستان به ویژه راه اندازی خط پروازی مستقیم میان پایتخت های دو کشور تاکید و اظهار امیدواری کرد که پروازهای مستقیم تهران-اسلام آباد، از تابستان سال آینده راه اندازی شود.
نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همچنین با اشاره به منطقه آزاد تجاری چابهار و ظرفیت های عظیم این منطقه برای سرمایه گذاری و احداث مراکز و کارخانجات تولید محصولات مختلف اشاره کرد و از تجار و سرمایه گذاران پاکستانی دعوت کرد تا ظرفیت بین المللی ایجاد شده در این منطقه آزاد تجاری را که در نزدیک مرز پاکستان واقع شده است، از دست ندهند.
هنردوست همچنین با اشاره به توانمندی های بالای شرکت های خودروسازی ایران، اعلام کرد که در صورت تمایل طرف پاکستانی، شرکت های خودروسازی ایران آمادگی دارند تا خط تولید محصولات خود را در پاکستان راه اندازی و خودروهایی با قیمت بسیار مناسب و با کیفیت به بازار پاکستان عرضه کنند.
در این جلسه همچنین ویدیو کلیپ کوتاه و جذابی به زبان انگلیسی از ظرفیت ها، توانمندی های اقتصادی، علمی، صنعتی، ورزشی و نیز بخشی از جاذبه های گردشگری و فرهنگی ایران پخش شد که مورد استقبال و تشویق فعالان تجاری و اقتصادی پاکستانی حاضر در جلسه قرار گرفت.
'راجا عامر اقبال' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع راولپندی پاکستان نیز در این جلسه ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مطالب را در خصوص موضوع جلسه از جمله برخی مشکلات در مسیر توسعه تجارت با ایران شامل مسائل بانکی و وجود برخی تجارت های غیررسمی در مناطق مرزی دو کشور مطرح کرد و ضمن ابراز تمایل فراوان و اراده بالای طرف پاکستانی برای افزایش همکاری های تجاری با ایران، از دولت های هر دوکشور خواستار اقدام جدی برای رفع موانع موجود شد.
در پایان این جلسه، مهدی هنردوست سفیر ایران و راجا عامر اقبال رئیس اتاق بازرگانی و صنایع شهر راولپندی پاکستان، در اقدامی نمادین برای شیرین تر ساختن فضای همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور، به اتفاق، 'کیک دوستی ایران و پاکستان' را که مزین به پرچم های دو کشور بود، برش زدند.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو