عصر خودرو

بازارها گوش به زنگ ترامپ مانده‌اند

نوسان اونس با سوخت سیاسی

عصر بازار- فلز زرد که در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۱۶ به‌شدت تحت فشار بود، در نخستین روزهای کاری سال جدید میلادی توانسته خود را بار دیگر به مرز کانالی نزدیک کند. اونس طلا که سه‌شنبه تا اوج ۶ هفته‌ای ۱۱۸۷ دلار بالا رفته بود، چهارشنبه را نیز با وجود انتظار برای سخنرانی دونالد ترامپ خوب آغاز کرد، گرچه در آستانه نشست خبری، رشد دلار روند اونس را معکوس کرد.

نوسان اونس با سوخت سیاسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح روز گذشته، همزمان با ثبات نسبی و انتظاری شاخص دلار، اونس با افزایش خریدها، نوسان خود را به پیرامون مرز 1190 دلار منتقل کرد. صبح چهارشنبه، همه بازارها در انتظار سخنرانی رئیس‌جمهور آینده آمریکا بودند، سخنانی که انتظار می‌رفت جزئیات تازه‌ای درباره برنامه‌های اقتصادی دولت او داشته باشد. تا ساعت 6:30 بعدازظهر که این گزارش نهایی شد، سخنرانی ترامپ انجام نشده بود، اما تا این ساعت شاخص دلار و بهای دلاری اونس طلا به اعداد 5/ 102 و 1182 رسیدند.

اونس طلا که دوشنبه تا قیمت 1181 دلار رشد کرده بود، سه‌شنبه هم 6 دلار دیگر رشد کرد. این رشد عمدتا ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری بود و طلا را به اوج 5/ 1 ماهه برد. علاوه‌بر افزایش خریدها به‌دلیل بهبود چهره فنی اونس، گزارش‌ها نشان می‌داد که تقاضای فیزیکی چین هم در آستانه جشن سال نو قمری چینی افزایش داشته است. تقاضای صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس هم در اوایل سال 2017 رشد داشته است. سه‌شنبه شاخص دلار با رشد خود به ضرر طلا کار کرد و بهای نفت خام هم با افت خود فشار را تشدید کرد اما عوامل داخلی بازار فلزهای گرانبها اثر کاهشی عوامل خارجی را خنثی کرد.اونس طلا چهارشنبه را با همان قیمت نهایی روز قبل آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1190 دلار رو آورد. صبح روز گذشته افت شاخص‌های بورس و رشد بهای نفت خام یار طلا شدند. با این همه، صبح چهارشنبه عمده بازارها در انتظار سخنرانی دونالد ترامپ، شاهد کاهش معاملات و نوسان‌ها بودند. البته همزمان با ثبات نسبی شاخص دلار و نوسان‌های محدود طلا، بازارهای سهام نگران صحبت‌های ترامپ افت کردند. ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی بر کاهش مالیات شرکت‌ها و افزایش هزینه برای زیرساخت‌ها تاکید کرد تا شاخص‌های بورس و دلار از این مواضع نفع ببرند، اما در هفته‌های اخیر صحبت‌های او در حوزه‌های مختلف باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

در روزهای گذشته، تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن تحت‌تاثیر نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی با افزایش روبه‌رو شده و قیمت این فلز گرانبها روند صعودی خود را حفظ کرده است. بارناباس گان، تحلیلگر بانک «او‌سی‌بی‌سی» در این باره می‌گوید: «بازارهای بین‌المللی در شش ماه نخست امسال به‌شدت نگران اوضاع اقتصادی جهان است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزاری انتخابات فرانسه در آوریل و تاثیر سیاست‌های اقتصادی و تجاری ترامپ می‌تواند بازارهای بین‌المللی را دستخوش نوسانات زیادی کند.» جیمز استیل، تحلیلگر برجسته موسسه «اچ اس بی سی» هم می‌گوید: «بازارهای بین‌المللی چند ماه طول خواهد کشید تا به اقدامات و رفتارهای ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا عادت کند و همین مساله می‌تواند موجب نوسانات زیادی در بازارهای مختلف شود. به‌نظر من قیمت طلا با نوسانات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.»

تازه ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» که صبح چهارشنبه منتشر شد نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1170 تا 1200 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت، تحلیل فنی نشان می‌دهد سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1187 دلار است و اگر طلا بتواند این سطح را حفظ کند، قیمت به زودی به 1200 دلار خواهد رسید. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1178 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد به 1170 دلار کاهش خواهد یافت.به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا، انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین و تحولات سیاسی مهم جهان قرار خواهد داشت. جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا قرار است امروز پنج‌شنبه سخنرانی داشته باشد و اظهارات وی می‌تواند تا حدی سیاست‌های فدرال رزرو طی ماه‌های آینده را مشخص کند.

برچسب ها