عصر خودرو

اونس از مرز روانی عبور می‌کند؟

امید به اولین هفته کامل طلا

عصر بازار- رشد حدودا ۲ درصدی بهای اونس طلا در نخستین هفته سال ۲۰۱۷، حاضران و ناظران بازار فلزهای گرانبها را به ادامه رشد ارزش فلز زرد در هفته دوم-اولین هفته کامل سال- امیدوار کرده است.

امید به اولین هفته کامل طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد تاییدکننده این خوشبینی است. با همه اینها، عده‌ای بر این باورند که اگر اونس از مرز روانی 1200 دلار عبور نکند، توان رشد بیشتر را نخواهد داشت. بعد از آن سطح مقاومتی 1205 دلار اهمیت دارد که عبور از آن و سطوح مقاومتی بعدی، رسیدن میانگین قیمت سال 2017 به 1300 دلار را ممکن می‌کند.اونس طلا هفته گذشته با 21 دلار رشد تا بهای 1172 دلار جهش کرد و حالا نظرسنجی‌های دوقلو خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو 16 تحلیلگر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 75درصد، افزایش و یک نفر معادل 6 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 1007 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 542 نفر معادل 54درصد، افزایش و 378 نفر معادل 38 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 87 نفر هم نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های افزایشی

    ایرا اپستاین، از مدیران ارشد «لین اند اسوشیتس» که از اکثریت افزایشی است، ‌می‌گوید: «روندهای فصلی حامی افزایش قیمت‌ها از اوایل ژانویه تا اواخر این ماه هستند.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» هم انتظار دارد طلا روند رشد خود را ادامه دهد: «ادامه نگرانی‌ها درباره افت ارزش یوآن و کنترل سرمایه در چین باید تقاضای فیزیکی طلا در هفته جدید را قوی نگه دارد.» فلین همچنین به اثر رشد حداقل حقوق در آمریکا اشاره می‌کند. رشد 9/ 2 درصدی حداقل دستمزد در دسامبر 2016 نسبت به سال قبل آن که بیشترین رشد از سال 2009 است می‌تواند به نفع طلا تمام شود. کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» هم به تعدیل روند دلار اشاره می‌کند و روند کوتاه‌مدت طلا را افزایشی می‌داند. او می‌گوید: «هرچه به روز آغاز به کار ترامپ نزدیک‌تر می‌شویم، دولت او بیشتر باید به مساله دلار بپردازد. طلا به کف قیمت خورده بود و من هیچ دلیلی نمی‌بینم که با فروش بیشتر روبه‌رو شود. خریداران تازه‌ای هم به بازار خواهند آمد که قیمت را بالاتر خواهند برد.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری «والش تریدینگ» نیز انتظار رشد قیمت‌ها را دارد گرچه تکان شدیدی را پیش‌بینی نمی‌کند. او هم به روند دلار و خریدهای فصلی اشاره می‌کند. لوسک اشاره می‌کند: «با عدم قطعیت‌های اول سال و دولت جدید در آمریکا، احتمالا خریدها افزایش خواهد یافت. طلا در آخر سال گذشته، بیش از حد و با سرعت بیش از اندازه‌ای افت کرد.» رالف پرستون، مدیر «هریتیج وست فایننشال» هم با اشاره به فروش بیش از حد طلا در اواخر سال گذشته میلادی می‌گوید در انتظار جهش بیشتر قیمت‌ها است. کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید اونس 1200 دلاری هم یک احتمال است. او می‌گوید: «شروع سال جدید مانند شروع سال قبل است که تعداد خریداران افزایش می‌یافت. بازار به اندک زمانی برای تثبیت رشد اخیر نیاز دارد، اما رسیدن به مرز 1200 دلاری شدنی است.»

    تحلیل‌های کاهشی

    ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» با اشاره به کافی بودن رشدهای خوب اخیر می‌گوید انتظار افت قیمت اونس تا سطح 1160 دلار را دارد. او معتقد است که سرنوشت یوآن چین، کلید روند طلا در کوتاه‌مدت است. «بانک خلق چین» هفته گذشته با انقباض پولی به رشد یوآن کمک کرد، اما دستکاری نرخ بازار از سوی این نهاد ادامه دارد. دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آر‌جی‌او فیوچرز» می‌گوید از کارشناسانی است که انتظار دارد بازار در این هفته تکان چندانی نخورد: «به نظر می‌رسد هرچه به آغاز به کار دولت جدید آمریکا نزدیک می‌شویم، اوضاع آرام‌تر می‌شود و این به ضرر طلاست. شاید در هفته مراسم سوگند خوردن ترامپ شاهد تکان‌های بیشتری باشیم. اما این هفته، هفته‌ای آرام خواهد بود، به‌خصوص برای طلا.»

    برچسب ها