عصر خودرو

تاثیر کدامیک در بازار فلزات بیشتر است؟

افزایش نرخ بهره آمریکا، ریسک های موجود یا قدرت عوامل بنیادی

عصر بازار- اگرچه افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه های اخیر تقریبا محرز شده بود، اما سرانجام با افزایش نرخ بهره «فدرال رزرو» به میزان ۰.۲۵ درصد در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶، بازارها از بلاتکلیفی خارج شدند.

افزایش نرخ بهره آمریکا، ریسک های موجود یا قدرت عوامل بنیادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، نخستین تاثیر افزایش نرخ بهره را باید در قیمت کالاها و فلزاتی که با ارز دلار قیمت گذاری می شود، جست و جو کرد؛ موضوعی که با تقویت دلار به افت برخی فلزات طی یک هفته اخیر دامن زد و از آنجا که سرب و مس همبستگی منفی تری(معکوس) با دلار داشتند، تاثیر بیشتری گرفتند. البته نباید فراموش کرد که ذخایر مس LME نیز طی 10 روز اخیر افزایش داشته است.

برخی کالاها همبستگی آماری معکوس با دلار دارند. از زمان آغاز تعیین شاخص واحد برای هر کالا، 10 کالا همبستگی پایین تر از منفی 0.3 با دلار دارند. این کالاها شامل سرب، مس، آلومینیوم، نیکل، طلا، گندم کانزاس، نفت برنت، نفت WTI، بنزین بدون سرب و گازوییل هستند و سرب با منفی 0.52 بالاترین همبستگی منفی را با دلار دارد. 

نمودار 1  همبستگی معکوس برخی کالاها با دلار آمریکا

Image

 

تاثیر عوامل بنیادی

افزایش ارزش دلار و تاثیر کاهشی آن بر قیمت برخی کالاها همواره یک طرف ماجرا بوده و تجربه نشان داده که در برابر پشتوانه های قوی بنیادی در بازارهای کالایی، تاب زیادی پیدا نمی کند. 

به عنوان نمونه، موسسه بین المللی مطالعات مس در گزارش اخیر خود پیش بینی افزایش 4 درصدی تولید مس در سال 2016 را داشته، در حالی که برای سال آینده رشد صفر را برای عرضه معادن مس پیش بینی کرده است. این مساله به وضوح نشان می دهد که اگر پیش بینی این موسسه تحقق یابد، عوامل بنیادی(کاهش عرضه و افزایش تقاضا) می تواند به راحتی منجر به افزایش قیمت این فلز شود. از طرفی اوپک در 30 نوامبر برای حمایت از قیمت نفت با کاهش تولید موافقت کرد، بنابراین افزایش قیمت نفت با توجه به تاثیر این کالا در قیمت تمام شده فلزات به حمایت از قیمت ها در بازار منجر خواهد شد.

«مارک اوهارا»، تحلیلگر مارکت رئالیست معتقد است، عوامل بنیادی بازار مس به مراتب بهتر از فلزاتی نظیر آلومینیوم و فولاد است. به گفته وی، مباحث مربوط به عرضه مس با سایر فلزات تفاوت دارد، چراکه این فلز همچون آلومینیوم و فولاد با مازاد ظرفیت مواجه نیست.  

همان طور که در نمودار 2 مشاهده می کنید، افزایش قیمت انرژی، مطرح شدن توسعه زیرساخت های آمریکا، عرضه های کمتر از پیش بینی و تقاضای بالاتر از انتظار چین به عنوان مهم ترین عوامل حمایت از قیمت مس به شمار می رود.

نمودار 2- عوامل بنیادی حامی قیمت مس

Image

 

تقریبا نیمی از فلزات موجود در جهان را چین خریداری می کند و تقاضای این کشور آسیایی همچنان نقش محوری و تعیین کننده در بازار دارد. 

موضع تند دونالد ترامپ در مورد واردات از چین که در زمان رقابت های انتخاباتی مطرح شد، همچنان یکی از نگرانی هایی است که برای اقتصاد این کشور و به طور کلی بازار کالایی وجود دارد. حتی برقراری تماس وی با تایوان نیز به مذاق مقام های چین خوش نیامد و بر دامنه نگرانی ها نسبت به تصمیم های آتی وی در مورد تجارت با چین افزود. 

نمودار 3تقاضای مس  در نقاط مختلف  جهان

Image

نباید فراموش کرد که در بحث تقاضای فلزات، چین همچنان حرف اول و آخر این بازارها را می زند. به عنوان نمونه این کشور در نوامبر امسال 380 هزار تن مس کارنشده و تولیدات مسی وارد کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 31 درصد افزایش داشت. در عین حال بخش عمده ای از واردات مس چین به صورت کنسانتره انجام می شود تا در کارخانه های ذوب مورد استفاده قرار گیرد.

شواهد نشان می دهد که تقاضای این کشور در فلزاتی نظیر مس، آلومینیوم، فولاد و روی همچنان قوی و رو به رشد بوده و روند صعودی بازار فلزات پایه در ماه های اخیر شاهدی بر این مدعاست. 

 

نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو