عصر خودرو

رونق بورس در گرو تسویه بدهی دولت به بانک‌ها

عصر بازار- یک کارشناس بورس معتقد است اولویت دولت درباز پرداخت بدهی ها به نظام بانکی منجر به افزایش بازدهی در بازار سهام می شود.

رونق بورس در گرو تسویه بدهی دولت به بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین، کیارش هومن، کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلیل تداوم روند منفی بازار  گفت: حجم بالای بدهی مجموعه دولت به سیستم بانکی از چالش های اصلی اقتصاد کشور است که از دولت‌های قبل شروع شده و به دلیل کمبود درآمد دولت کنونی، این موضوع تشدید شده است.

وی افزود: دوره هشت ساله دولت های نهم ودهم به دلیل قیمت ودرآمد بالای نفت، بهترین زمان تسویه بدهی دولت به نظام بانکی کشور بود اما دولت قبل نه تنها از این فرصت استفاده نکرد بلکه برمیزان بدهی خود به سیستم بانکی افزود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سهند با اشاره به اینکه دولت یازدهم  میراث بدهی حجیم دولت قبل را به دوش می کشد،تصریح کرد: دولت یازدهم  هم بدلیل هدفگذاری مهار تورم، دررابطه مبادله بین تورم و بیکاری، کنترل تورم را به قیمت بیکاری بیشتر، دنبال نموده است، درحالیکه براساس تئوریهای اقتصادی، اغلب عکس این سیاستگذاری توصیه می گردد.

به اعتقاد هومن، در چنین شرایطی که بانک ها با مشکل نقدینگی مواجه اند ، رقابت ناسالمی بین بانک ها برای جذب نقدینگی رخ خواهد داد و نرخ های سود بانکی واقعی بالاتراز نرخ سود تولید در بخش واقعی اقتصاد، منجر به کاهش انگیزه فعالان اقتصادی در تولید خواهد شد، درنتیجه اقتصاد منقبض خواهدشد.

این استادیار دانشگاه در ادامه اظهارداشت، طبیعی است درپی آن بازده بازار سرمایه که انعکاس بازده واقعی اقتصاد است، از بازده بازار پول جا خواهد ماند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سهند در پاسخ به اینکه راهکار مشخص برای حل این موضوع چیست، بیان داشت:پاسخ مشخص است، کافی است مشکل نظام بانکی حل شود و بانک ها بتوانند نقدینگی بخش تولید را با نرخهای سود تسهیلات پایینتری تامین کنند.

وی با بیان اینکه  برای حل مشکل نظام بانکی هم به غیر از دولت، بخش دیگری توانائی حل آن را ندارد،خاطر نشان کرد، به نظر من دولت باید در بازپرداخت بدهی خود، نظام بانکی را در اولویت قراردهد، و بمحض افزایش درآمد ناشی از افزایش درآمد نفت، در ابتدا بدهی خود به سیستم بانکی را پرداخت کند.

از نگاه این کارگزار بورس، این اقدام دولت  به بانک ها این امکان را می دهد که نرخ سود پرداختی به سپرده ها و به دنبال آن نرخ سود تسهیلاتشان را کاهش دهند.

وی در پایان گفت: در ادامه با تزریق نقدینگی ارزان تر به بخش تولید ، میزان تولید و اشتغال افزایش و توان سودسازی شرکت ها نیز افزایش می یابد، درنتیجه بازده در بازار سهام نیز افزایش خواهدیافت، همزمان با افزایش بازده بازارسرمایه وکاهش نرخ سود سپرده گذاری در بازار پول، رونق بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

برچسب ها