عصر خودرو

فطانت در گردهمایی بزرگ بازار سرمایه ایران و فعالان اقتصادی فرانسه:

اراده ایران مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی است

آمادگی برای جذب طرحهای موفق سرمایه‌گذاری فرانسه

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیشب در گردهمایی فعالان بازار سرمایه ایران و ۱۵۰ نفر از فعالان اقتصادی فرانسه در تهران ضمن اعلام آمادگی برای جذب طرحهای موفق سرمایه‌گذاری فرانسه، گفت: اراده مسئولان کشور همکاری و مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی است.

اراده ایران مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، گردهمایی بزرگ بازار سرمایه و فعالان اقتصادی فرانسه با حضور اعضای شورای عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی، سپرده‌گذاری مرکزی و همچنین تنی چند از مقامات اقتصادی کشور در کنار 150 تاجر و سرمایه‌گذار فرانسوی شب گذشته در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

    در این گردهمایی که به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و موقعیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور ایران و فرانسه برگزار شد، همزمان با برگزاری یک کارگاه تخصصی، دیدگاه‌ها و نظرات مختلف کارشناس اقتصادی دو کشور معرفی شد.

    در ابتدای این جلسه مهدی میرعمادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه با اشاره به روابط تجاری و فرهنگی 500 ساله دو کشور گفت: از نیم قرن پیش بیش از 25 درصد پست‌های فشار قوی برق ایران از سوی فرانسوی‌ها ساخته شده و یا نخستین اتومبیلی که در ایران ساخته شد، پس از تولید پیکان انگلیسی، سیتروئن فرانسوی (ژیان) بوده است.

    وی با بیان اینکه همکاری و تجارت میان دو کشور ایران و فرانسه تنها محدود به فعالیت‌های اقتصادی نبوده است، گفت: علاوه بر روابط تجاری میان دو کشور همواره روابط فرهنگی غنی میان ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها از قدیم‌الایام وجود داشته است.

    در ادامه این جلسه محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه ضمن خوشامدگویی به فعالان اقتصادی و تاجران فعالان اقتصادی فرانسوی، به مزیت‌ها و فواید سرمایه‌گذاری در ایران و نیز بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت‌:‌ اراده ایران همکاری و مشارکت با همه سرمایه‌گذاران خارجی و رونق تجارت به ویژه از طریق بازارهای مالی پس از برچیده شدن همه تحریم‌های ظالمانه است.

    وی افزود: تا کنون هیأت‌های تجاری بسیاری برای همکاری با ایران و علاقه برای حضور در بازار سرمایه کشور ابراز تمایل کرده که از آن جمله می‌توان به کشورهای فرانسه، انگلیس، هلند، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای خاورمیانه و سایر کشورها اشاره کرد.

    فطانت با بیان اینکه معتقدیم قرن حاضر، دوران نوینی برای ظهور بازارهای مالی به ویژه کشور ایران است، گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در ایران علاقه دارند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. بازار سرمایه ایران با برخورداری از 8 میلیون کد معاملاتی در حالی آماده پذیرش سرمایه‌گذاران جدید است که اغلب فعالان و کارگزاران این بازار دانش‌آموختگان رشته‌های مالی و تحصیل‌کرده‌های دوره‌های عالی دانشگاه‌ها هستند.

    فطانت از میزان تولید ناخالص ملی ایران سخن گفت و افزود: بازار سرمایه در حال حاضر به طور کامل آماده پذیرش و میزبانی از سرمایه‌گذاران خارجی به منظور استفاده از همه ظرفیت‌ها است. بازار سرمایه ایران علاوه بر برخوردای از سهام بزرگ‌ترین شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی متنوع از ابزارهای معاملاتی گوناگونی از جمله اوراق اجاره، اوراق مشارکت،‌صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق مشتقه و سایر ابزارها برخوردار است.

    وی گفت: در این حال در بازار سرمایه ایران می‌توان به بورس‌های تخصصی از جمله بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس اشاره کرد که در این بازارها می‌توان علاوه بر معاملات کالایی و اوراق بهادار می‌توان انرژی‌های نو را نیز معامله کرد. در عین حال در بازار سرمایه ایران شرکت‌های تأمین سرمایه نیز بازیگران حرفه‌ای هستند که میزان گردش نقدینگی آنها در این بازار به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    رئیس سازمان بورس عنوان کرد: ایران کشور قدرتمندی است که با ظرفیت‌های بسیار می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه طرح‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوین باشد. در حال حاضر فراز و فرود شاخص‌های بورس در ایران ناشی از وجود برخی از مشکلات اقتصادی است که هزینه‌ها سرمایه‌‌گذاری‌ها را تا 30 درصد افزایش داده است.

    برچسب ها