عصر خودرو

متغیر‌های بازار عوض شدند

جو جدید در بازار ارز

عصر بازار- در دومین هفته کامل دی، اتمسفر بازار ارز تغییر کرد تا دلار روند متفاوتی را طی کند. در آخرین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز با ۱۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. با وجود این افزایش، دلار اولین کاهش هفتگی خود از میانه آبان تجربه و بازدهی منفی ۲ درصدی را ثبت کرد.

جو جدید در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کاهشی شدن روند قیمت دلار اولین نشانه تغییر جو بازار ارز بود. پایین آمدن حجم معاملات ارزی و تسلط بازارساز بر روند بازار دو عامل دیگری بودند که تفاوت بازار ارز با هفته‌های گذشته را بیشتر نمایان کردند. در این میان، در حالی که این 3 متغیر بیشتر کاهشی بودند، متغیر دیگری در بازار وجود داشت که می‌تواند روند قیمت را دچار نوسان افزایشی کند.
به گفته فعالان، در آخرین روز هفته گذشته، نرخ حواله درهم بالا رفت تا به‌عنوان یک علامت افزایشی انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد. این در حالی بود که در ابتدای هفته افت نرخ حواله درهم از عوامل اثرگذار در پایین آمدن جو افزایشی معامله‌گران ارزی بود. روز پنج‌شنبه، همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی رشد قیمت را تجربه کرد و از کانال یک میلیون و 170 هزار تومان عبور کرد. در ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 8 هزار تومان بالا رفت و به قیمت یک میلیون و 172 هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که در رشد فلز گرانبهای داخلی اثر گذار شد. افزایش روز آخر میزان بازدهی سکه در هفته گذشته را به 4/ 0 درصد رساند. این بازدهی در حالی رقم خورد که فلز گرانبها داخلی در ابتدای هفته تا بهای یک میلیون و 135 هزار تومان نیز پایین رفته بود.

 

روزهای کاهشی اثرگذار

هفته گذشته شاخص بازار ارز تنها در 2 روز ابتدایی هفته کاهش قیمت را تجربه کرد، ولی این افت به اندازه‌ای شدید بود که رشد 4 روز بعد نتوانست مانع از کاهش هفتگی شود. در اولین روز هفته، خروج تقاضای تجاری و تعطیلی بازارهای جهانی در کنار فرصت 20 روزه تا پایان انتقال قدرت در آمریکا تا حد زیادی از فشار تقاضا در بازار ارز کاست. تحت‌تاثیر این اتفاقات ریزش قیمت در بازار ادامه یافت، هرچند که رفتار بازارساز و همراهی خالی‌فروشان در شدت این ریزش سهم زیادی داشت. در چنین فضایی، قیمت دلار 90 تومان افتاد و به 3 هزار و 940 تومان رسید. روز یکشنبه، روند کاهشی دلار چهارمین روز متوالی خود را پشت‌سر گذاشت. در بیشتر مقاطع دومین روز هفته، شاخص بازار ارز حتی در کانال 3 هزار و 800 تومان نوسان کرد.

در نهایت در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز 35 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 905 تومان رسید. قیمت دلار در حالی روز یکشنبه در این نقطه به کار خود پایان داد که در ساعات ابتدایی روز حتی تا محدوده 3 هزار و 830 تومان پایین رفت. به گفته فعالان، افزایش فروش ارز در معاملات پشت خطی انتهای روز شنبه و تقویت انتظارات کاهشی بازار تحت‌تاثیر اظهارات بازارساز از عوامل مهمی بودند که در افت قیمت اثرگذار شدند.با این وجود، روند کاهشی قیمت دلار، از روز دوشنبه قطع شد و این ارز تا انتهای هفته حرکت در مسیر افزایشی را ادامه داد. در سومین روز هفته، شاخص ارزی با 20 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 925 تومان رسید. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز این ارز دو رشد 5 تومانی را تجربه کرد. در نهایت در آخرین روز هفته، دلار 15 تومان رشد دیگر را تجربه کرد تا روی مرز 3 هزار و 950 تومان به کار خود پایان دهد.

 

چرایی کاهش حجم معاملات

بازار ارز در دومین هفته کامل دی ماه روند متفاوتی داشت و نشانه‌هایی وجود داشت که حکایت از ایجاد جو جدید در بازار می‌داد. یکی از این نشانه‌ها، کاهش حجم معاملات بازیگران ارزی در بازار بود. بخشی از فعالان، کاهش دامنه خرید و فروش ارزی را به متغیرهای بیرونی مانند دستگیری سه صراف و احضار 124 نفر به سازمان امور مالیاتی نسبت دادند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با تشدید تلاطم‌های ارزی در بازار نیروی انتظامی وارد عمل شده و در عملیاتی هماهنگ اقدام به دستگیری صراف‌هایی کرده که گفته می‌شود در حال دپوی دلار بوده‌اند. دستگیری این صراف‌ها موجب شد تا صرافی‌ها به عوامل خود در بازار اعلام کنند که برای یک هفته به بازار نیایند تا وضعیت آرام شود. طبق اعلام مسوولان قوه قضائیه از زمانی که بازار ارز مجدد متلاطم شد پرونده چند صراف بزرگ که اقدام به دپوی ارز کرده بودند به دادسرای پولی - بانکی ارجاع شد و چند صراف هم دستگیر شدند.

دادسرای پولی ــ بانکی در آخرین اقدام 5 نفر از دلالان ارز را دستگیر کرد که از این افراد یک میلیون و 800 هزار دلار کشف شد. در کنار این، معاون نظارتی بانک مرکزی در ابتدای هفته گذشته از معرفی 124 نفر از معامله‌گران ارز به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: برخی در نظام ارزی کشور اخلال ایجاد می‌کنند و مالیات هم نمی‌پردازند.به گفته فعالان، چنین اخبار و عملیاتی موجب می‌شود که نوسان‌گیران ارزی با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش دلار کنند و با عقب‌نشینی مقطعی موقعیت خود در بازار را حفظ کنند. نکته‌ای که در این میان برخی فعالان به آن اشاره می‌کنند آن است که در مقطع کنونی تقاضا نیز در بازار پایین آمده است. به گفته این عده، در صورتی که تقاضا به بازار بازگردد، عملیات کنونی ممکن است نتیجه معکوس داده و التهاب بازار را بالا ببرد. این در حالی است که تعداد زیادی از فعالان، باندهای نوسان‌گیر را در افزایش نوسان موثر دانسته‌اند و بارها آن را علت افزایش قیمت دانسته‌اند.

دومین نشانه از تغییر جو بازار ارز، تسلط نسبی بازارساز بر نوسانات بازار بود. به گفته فعالان، هفته گذشته در ابتدای هفته گذشته با افزایش عرضه ارز قیمت دلار از کانال 4 هزار تومان پایین آمد و پس از آن عرضه مناسب موجب شد که این ارز در برابر افزایش هیجانات تا حدی مقاوم عمل کند. به گفته یکی از حاضران در بازار، اهمیت نقش بازارساز در بازار را در مقاطعی از روز پنج‌شنبه بیشتر می‌توان مشاهده کرد.به گفته فعالان، پس از اینکه ساعت یک بعدازظهر پنج‌شنبه فعالیت صرافی‌های بانکی نسبتا متوقف شد، بهای دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و حدود 15 تومان بالا رفت. در همین ارتباط، عده‌ای از معامله‌گران روند قیمت در هفته جاری را نیز وابسته به عملکرد بازارساز دانسته‌اند. این در حالی است که عده‌ای با توجه به 4 رشد متوالی دلار امیدوار به رشد قیمت هستند.

برچسب ها