عصر خودرو

نماینده مجلس:

نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات عمده در صادرات، نوسانات نرخ ارز است که هم برای صادرکننده و هم وارد کننده مشکل ایجاد می کند و اعتقاد داریم این نرخ ارز در اقتصاد باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

نرخ ارز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز صادرات در محل اتاق بازرگانی کرمان برگذار شد با بیان اینکه بحث پیمان های پولی دو یا چند جانبه باید مورد توجه قرار گیرد افزود: محاسبات ما نشان می دهد که کمترین میزان رانت در 2 تا سه سال اخیر اقتصاد کشور، هشت هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه درخواست ما این است که هرچه سریع تر بورس ارز پیگیری شود عنوان کرد: بحث حساب سپرده ارزی و اختصاص روشی که با سپرده ریالی انجام می شود یکی از مشکلات دیگر است و متاسفانه امروز در کشور ما کسی حاضر نیست حساب ارزی باز کند چراکه در دولت قبل تغییرات نرخ ارز تجربه های تلخی را به همراه داشت.
وی گفت: برآوردهای ما نشان می دهد میزان نیاز به دلار برای واردات کالاهای قاچاق حدود 22 میلیارد دلار است و این در حالی است که در حوزه مناطق آزاد حدود سه میلیارد دلار منابع از کشور ما خارج می شود و در حال حاضر معادل منابع رسمی ما، بازار غیررسمی است که دولت باید ساماندهی کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از کارکردهای مبارزه با قاچاق کالا ساماندهی بازار غیررسمی ارز است و در این مسیر باید ارز در اقتصاد ایران یکسان سازی شود و مبنای محاسبه آن هم مکانیزم تقاضا و عرضه باشد و سفره رویکرد چند نرخی باید جمع شود.
وی گفت: صادرات و واردات ما در سال های اخیر تقریبا روند ثابتی داشته و 9 ماه امسال حدود 31 و نیم میلیارد دلار ارزش صادرات بوده و تقریبا همین میزان هم واردات داشته ایم که تراز تجاری حدود صفر درصد را نشان می دهد.
وی افزود: مسیر حرکت در حوزه مقایسه ای در 9 ماه گذشته در صادرات 9 درصد نرخ رشد داشته ایم و در واردات چهار درصد که در تراز استانی باید در کالاهای سرمایه ای سهم ما افزایش یابد که برای کشور هم مفید است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید واردات کشور را به سمت کالاهای سرمایه ای سوق دهیم.
وی گفت: از نظر محتوایی در صادرات کشور، محتوای مجموعه تولیدات که منجر به صادرات می شود کماکان پایه نفتی دارد به گونه ای که 55 درصد صادرات ما با حوزه پایه نفتی است و 10 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و 2 میلیارد دلار گاز مایع در 9 ماه صادرات داشته ایم.
پورابراهیمی اظهار کرد: 45 درصد میزان صادرات غیرنفتی خالص است که به مبلغ 14 میلیارد دلار در 9 ماه انجام شده و نرخ رشد آن نسبت به سال گذشته ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم به سمت صادرات کالاهای غیرنفتی حرکت کنیم.
وی همچنین گفت: نرخ هر کیلو صادرات و واردات نشان می دهد کالای صادراتی ما دارای ارزش افزوده پایینی است و اثر خود را خواهد گذاشت و باید یک استراتژی صنعتی و در حوزه تجارت تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: اینکه هر چیزی تولید و هر چیزی صادر شود در هیچ جای دنیا اینگونه نیست بلکه باید تولید و صادرات ما هدفمند باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می کنیم تا آنجا که بتوانیم در حوزه مسائل قانون گذاری و نظارتی بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی به ویژه صادرکنندگان را مرتفع سازیم چراکه این افراد سربازان و فرماندهان حوزه اقتصادی کشور در مرزها محسوب می شوند.
وی همچنین با تقدیر از بانک کشاورزی استان کرمان به لحاظ حمایتهایی که از صادرکننده ها داشت عنوان کرد: این مجموعه از سال گذشته تاکنون 320 میلیارد دلار تسهیلات در اختیار صادرکننده های استان کرمان قرار داده است.
پورابراهیمی گفت: به دلیل مشکلات مالیاتی از رئیس سازمان مالیاتی کشور دعوت کرده ایم در کرمان حضور یابد که روز شنبه در محل اتاق بازرگانی کرمان این مشکلات را بررسی خواهیم کرد.
این آیین با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان و صادرکننده ها برگزار و از 15 صادرکننده نمونه استان کرمان تجلیل شد.

برچسب ها