عصر خودرو

ترکیه با افزایش فشار اقتصادی مجبور به فروش اوراق مشارکت ۷ میلیارد لیری شد

عصر بازار- با افزایش فشارهای اقتصادی طی چند ماه اخیر پس از کودتای نافرجام، تحریم‌های روسیه و نیز حمله به کلوپ شبانه، دولت ترکیه مجبور به فروش اوراق مشارکت به ارزش ۷ میلیارد لیر شد.

ترکیه با افزایش فشار اقتصادی مجبور به فروش اوراق مشارکت ۷ میلیارد لیری شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بعد از کودتای نافرجام ترکیه وضعیت اقتصادی کشور حال و روز خوبی ندارد. ارزش لیر به شدت افت کرده و تورم در این کشور فراتر از پیش‌بینی کارشناسان افزایش یافته است.

هنوز وضعیت بعد از کودتای نافرجام به آرامش نرسیده است. روز گذشته دولت ترکیه اعلام کرد پالایش در کارمندانی که ارگان‌های دولتی  کار می‌کنند، پایان نیافته است و هنوز دولت تلاش می‌کند نیروهایی که به نوعی متصل به عبدالله گولن هستند را از کار برکنار کند.

دولت ترکیه مدعی است که عبدالله گولن از شهروندان ترکیه که در آمریکا زندگی می‌کند عامل کودتا بوده است.

کودتای نافرجام پایان کار در ترکیه نبوده و هر از چندگاهی اتفاقات ناگوار به وقوع می‌پیوندد، دو روز پیش حملات شبانه در آغاز سال میلادی باعث کشته شدن 54 نفر در این کشور شد. بعد از این اتفاق لیر دوباره کاهش ارزش را رکورد زد و با معامله 3.6 لیر به ازای یک دلار 1.7 درصد دیگر کاهش ارزش داشت.

آنچه کارشناسان می‌گویند اقتصاد‌های عاریتی بدین گونه است یعنی اقتصادی که متکی به تولید داخل نباشد و افزایش رشد اقتصادی تنها از محل مصرف‌گرایی و یا سرمایه‌گذاری‌های خارجی رقم بخورد با کوچک‌ترین اختلال می‌تواند همه چیز به هم بریزد.

در چنین شرایطی خبرگزاری آناتولی نوشت، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است از امروز فروش اوراق مشارکت به ارزش 7 میلیارد لیر را آغاز کرده است. بازخرید اوراق مشارکت بانک مرکزی این کشور روز 10 ژانویه 2017 اعلام شده است.

فروش اوراق مشارکت در کشورها اگر چه از یک سو برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها است اما در پشت پرده می‌تواند برای به تأخیر انداختن فشارهای اقتصادی بر مردم استفاده شود یعنی به عنوان مسکنی باشد که مردم و بخش‌های تولیدی فشارهای اقتصادی را با تأخیر متوجه شوند.

برچسب ها