عصر خودرو

از آن سوی تالار شیشه‌ای بورس

تقلا برای بازگرداندن نبض بازار با تنفس مصنوعی

عصر بازار- بازار سهام امروز به مدد امداد رسانی تعدادی از حقوقی‌های شرکت‌های بزرگ بازار سهام اندکی از ولع فروش سهام را کاهش داد، بازاری که واقعیت معاملات امروز آن از ۲۲ میلیارد تومان فراتر نمی‌رفت.

تقلا برای بازگرداندن نبض بازار با تنفس مصنوعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، بازار سهام امروز در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که تحت تاثیر رفتار عجیب معامله‌گران در روز گذشته با تکاپوی معامله‌گران سردرگم در تالار شیشه‌ای و افزایش انگیزه فروش سهام مواجه بود.

    بازاری که به نظر می‌رسید با لبریز شدن کاسه صبر سهامداران خود می‌خواهد اندک سرمایه باقیمانده برای خود را از بازار به هر قیمتی خارج کند.

    بر اساس این گزارش معاملات امروز سهام در بورس تهران در حالی به بیش از 175 میلیارد تومان بالغ شد که در پایان معاملات امروز با کمک برخی حقوقی‌ها در نمادهای معاملاتی شرکت‌های پیشرو بازار و تداوم معاملات کد به کد و درون گروهی حقوقی‌ها اندکی از شدت کاهش شاخص کاسته شد.

    امروز در نماد معاملاتی گروه مپنا، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی مبین و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی امدادرسانی حقوقی‌ها باعث شد، تا نیمی از افت شاخص کل بورس در میانه معاملات امروز به نمایش گذاشته نشود.

    در عین حال متولی بازار سرمایه نیز امروز آستین‌های خود را بالا زد و در محدوده‌ای کم حجم اقدام به بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه خود از جمله بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و سپرده‌گذاری مرکزی در حجم‌هایی کمتر از 10 میلیون سهمی کرد.

    امروز در عین حال 64 میلیون و 850 هزار سهم شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پس از رقابت 15 درصدی قیمت معامله شد و به این ترتیب مبلغ 9 میلیارد و 176 میلیون تومان نقدینگی از محل این معامله به سرمایه‌گذاری تدبیر با عنوان عرضه کننده این دارایی رسید.

    امروز همچنین حقوقی  بانک گردشگری 8 میلیون و 800 هزار سهم بانک گردشگری را به طور درون گروهی کد به کد کرد.

    همچنین در بازار فرابورس نیز امروز بانک تجارت بیش از 8 میلیارد سهم معادل 99.50 درصد سهام کنترلی شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس را به طور یکجا به قیمت هر سهم 1816 ریال روی میز فروش برد که بدون رقابت معامله شد.

    به گزارش فارس، امروز بازار سهام عاجزانه در انتظار امداد رسانی حقوقی‌هایی بود که با بازارسازی و بازارگردانی محدود برخی شرکت‌ها اندکی مانع از به کما رفتن بازار شود. تقلای حقوقی‌ها برای بازگرداندن نبض بازار با تنفس مصنوعی از طریق جمع‌آوری سهام شرکت‌های بزرگ علی‌رغم میل باطنی اگر چه امروز اندکی از عرضه‌ها کاست، اما با توجه به نبود گزینه‌ای جدید برای سرمایه‌گذاری در بورس به تغییر گرایش‌های نوسان گیری در بازار دوم و سهم‌‌های کوچکی شد که به لحاظ بنیادی هیچ تحول تاثیرگذاری بر سودآوری آنها وجود ندارد.

    در این زمینه گروه قندی‌ها پس از فراز و فرودهای قیمتی در روزهای گذشته دوباره روی مدار تقاضا از سوی نوسانگیران قرار گرفته است.

    به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های ضعیف عملکردی شرکت‌ها در نیمه نخست امسال و از سویی دیگر تداوم ابهام‌ها از متغیرهای کلان اقتصادی و کمبود نقدینگی در بازار سهام روند افت شاخص‌های بورس همچنان تا نیمه اول مهرماه امسال ادامه یابد.

    در این زمینه تکاپوی متولیان بازار سرمایه برای راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی جدید و پوشش دهنده ریسک برای معامله‌گران باقیمانده در بازار سهام می تواند چاره کار باشد.

    برچسب ها