عصر خودرو

یک کارشناس بازار پتروشیمی:

شفافیت بورس کالا به مسوولان قدرت پیش بینی و تصمیم گیری می دهد

عصر بازار- یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس کالا این است که به دلیل شفافیت در تمامی روند های معاملاتی، هر خلل و کاستی در بازار هر محصولی به وجود آید، مسوولان مربوطه به سرعت از آن مطلع می شوند.

شفافیت بورس کالا به مسوولان قدرت پیش بینی و تصمیم گیری می دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس بازار پتروشیمی گفت: یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس کالا این است که به دلیل شفافیت در تمامی روند های معاملاتی، هر خلل و کاستی در بازار هر محصولی به وجود آید، مسوولان مربوطه به سرعت از آن مطلع می شوند.

    جواد رضایی با بیان اینکه حتی معاملات بورس کالا می تواند به مسوولان قدرت پیش بینی و تصمیم گیری برای آینده را دهد، افزود: برای مثال مشاهده می شود که در روند معاملات فلان محصول مهم پتروشیمی، میزان عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد و مصرف کنندگان مجبورند برای خرید آن محصول با هم رقابت کنند. در اینجا مسوولان به راحتی می توانند برای تامین نیاز مصرف کنندگان، ابتدا عرضه کنندگان داخلی را به عرضه بیشتر تشویق کرده و همچنین در صورت نیاز، واردات آن محصول خاص را در دستور کار قرار دهند.

    رضایی تاکید کرد: به این ترتیب خلل در روند عرضه و تقاضا و یا نوسانات قیمتی به راحتی در معاملات بورس کالا مشخص می شود و می توان شرکت هایی که حجم محصولات خود را برای عرضه کاهش داده اند به راحتی ردیابی کرد.

    وی خاطر نشان کرد: حال تصور کنید که محصولات پتروشیمی خارج از بورس به فروش برسد و ردیابی وضعیت محصولات فروخته شده و نظارت بر معاملات انجام نشود، در اینجا مطمئنا دیگر کاهش عرضه ها و همچنین تغییرات قیمتی ثبت نخواهد شد و به این ترتیب بازار با تنش روبه رو می شود.

    این کارشناس بازار پتروشیمی اظهار کرد: اگر محصولات خارج از سیستم بورس مورد معامله قرار گیرد، ریشه یابی مشکلات ناشی از رشد قیمت یک محصول به مراتب سخت تر از زمانی است که معاملات در روند شفاف بورس انجام می شود؛ با این تفاسیر عرضه کالاها در بازار آزاد، حتی بخشی از محصولات تبعات زیادی را برای بازار پتروشیمی به دنبال دارد که این زیان اصلی این اتفاق به مصرف کنندگان و صنایع پایین دستی مربوط می شود.

    وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین تبعات اختیاری شدن عرضه پتروشیمی ها، دست به دست شدن محصولات توسط افراد خاص و سفارش شده خواهد بود گفت: با توجه به نظارت و کنترل بورس کالا هنگام عرضه ها و تغییرات قیمتی، در حال حاضر اکثر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با خیالی راحت اقدام به معامله در بورس می کنند، اما فروش خارج از بورس پتروشیمی ها همواره با نگرانی تولیدکننده و خریدار در خصوص کیفیت و همچنین قیمت مبادله شده همراه است، به همین دلیل به نظر می رسد فروش خارج از بورس پتروشیمی ها تنها برای بازار این کالاها مشکل ایجاد می کند و سبب بی اعتمادی در بازار پتروشیمی می شود.

    برچسب ها