عصر خودرو

واحد پول چینی در فضای رقابتی ۲۰۱۷

عصر بازار- پس از ورود چینی ها به بازار تجارت جهانی و قبضه گردن این بازار به وسیله کالاهای ارزان قیمت، اختلافات میان قطب نوظهور در عرصه اقتصاد جهانی و آمریکا به عنوان تک قطب و ابر قدرت جهانی آغاز شد.

واحد پول چینی در فضای رقابتی ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، همین امر سبب شد تا چینی ها سعی کنند به تدریج دلار را از مبادلات تجاری خود با بسیاری از کشورهای جهان حذف کند و از واحد پول های دیگری همچون یورو و یوآن در داد و ستدهای خود استفاده کند. بازار این روزهای دنیا بیش از هر زمان دیگری گرایش به استفاده از واحد پول چین برای معاملات خود دارد. چینی ها با سیاست های اقتصادی خود در سال های گذشته و به ویژه در همین چند سال اخیر کاری کرده اند که توجه مردم دنیا بیش از پیش به واحد پولی کشورشان یعنی یوان جلب شود. با این شرایط رشد محبوبیت و تقاضا برای یوان شگفت آور نیست؛ چیزی که در بررسی های رسمی نهادهای بین المللی هم به خوبی پیداست.

بر اساس این گزارش ، تقاضا برای معامله با یوان چین از زمانی بیشتر شد که دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا، تلاش خود را برای بین المللی کردن واحد پول خود افزایش داد و شرایطی فراهم کرد که یوان در معاملات بین المللی راحت تر از پیش در دسترس باشد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اختلافات میان دو کشور تا حدودی افزایش پیدا کرد. دونالد ترامپ یکی از اصلی ترین سرمایه داران و تجار آمریکایی است که به دلیل داشتن تفکرات ناسیونالیستی و نژادپرستانه، به شدت با قدرت گرفتن اقتصاد چین مخالف است و از همان روزهای آغازین تبلیغات انتخاباتی اش  انزجار خود از چین را بارها و بارها اعلام کرد. بنابراین به نظر می رسد پس از روی کار آمدن ترامپ در روزهای آینده روابط این دو کشور تاریک تر از وضعیت فعلی باشد و باید منتظر بالا گرفتن این اختلافات باشیم.
       

 ورود «یوآن» به بازار های جهانی

مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی در همین خصوص اظهار داشت: چین یک قدرت نوظهور اقتصادی است که رقابت آن با آمریکا روز به روز در حال شدت گرفتن است و ایده‌ی چینی‌ها مبنی بر حذف دلار از مبادلات و جای گذاری یوان به جای آن می‌تواند موجب افزایش قدرت رقابت اقتصادی آنها در مقابل آمریکا و حتی کشورهای اروپایی شود.

این که چین با سیاست های خاص اقتصادی اش چه تاثیری بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت، بحث جداگانه ای می طلبد، اما آنچه روشن است اینکه چینی ها با این رشدهای سریع به زودی حرف های بسیار بیشتری در اقتصاد جهان خواهند داشت. چین سعی کرده است در این سال ها حجم زیادی از یوآن را روانه بازارهای جهانی کند و پس از رشد اقتصادی این کشور به صورت متوالی در سالیان اخیر سبب شده تا ارزش یوآن به عنوان واحد پول این کشور در دنیا افزایش پیدا کند. همین امر سبب شده است تا یوآن استقلال خود را تا حد زیادی حفظ کند و تاثیر پذیری اش از دلار را به حداقل برساند.

وی با اشاره به دلار و یورو به عنوان دو واحد پول جهانی اظهار داشت: چینی ها سعی دارند در سال های آتی یوآن را به عنوان سومین ارز بین المللی به دنیا معرفی کنند و به نظر می رسد تا حدودی نیز توانسته اند به این هدف خود نزدیک شوند. البته نباید انتظار داشت که یوآن جایگزین دلار در مبادلات جهانی شود. زیرا به هر حال دلار و یورو توانسته اند در سالیان متوالی جایگاه فعلی خود را بدست آورند فلذا نمی توان انتظار داشت که در عرض چند سال و به یک باره این جایگاه را به یوآن بدهند و در بهترین حالت می توان امیدوار بود که اقتصاد جهان یوآن را به عنوان سومین ارز معتبر جهانی پذیرا شود.

تقوی مزیت این عمل را تسلط اقتصادی دانست و عنوان کرد: اگر چین بتواند یوان را در عرصه مبادله با کشورهای دیگر جا بیاندازد و پول ملی خود را بر مبادلات جهانی حاکم کند از لحاظ اقتصادی یک امتیاز و برتری به شمار می‌آید. این عمل اگر چه اقدام مثبتی به حساب می‌آید اما  رقابت سختی را پیش روی این کشورها قرار می‌دهد که نشان‌دهنده آن است که احقاق این عمل در کوتاه ‌مدت دست نیافتنی است.
     

    حذف دلار در مبادلات تجاری به نفع کشورهاست

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تأثیر پیمان پولی دو جانبه بین چین و سایر کشورها بر اقتصاد کشور هم اظهار داشت: زمانی که دو کشور حاضر به توافقی می‌شوند که در مبادلات خود پول را به دلار تبدیل نکنند و واحدهای ارزی یکدیگر را قبول کنند قطعا هزینه مبادلات کاهش خواهد یافت و این امر برای هر دو کشور مناسب است.

این استاد دانشگاه با اشاره به حذف دلار از مبادلات تجاری چی با سایر کشورها اظهار داشت: این عمل می‌تواند تا حدودی مبادلات را تسهیل کند به عنوان مثال کشور چین در رابطه خود با ایران ابتدا باید واحدهای پول خود را به دلار تبدیل کند و در نهایت اقدام به مبادلات کنند اما اگر ریال یا یوآن مبنای این مبادلات قرار گیرد موجب تسهیل آن خواهد شد که در اقتصاد به آن هزینه مبادله می‌گویند. هر چند به دلیل این که ریال ایران در چین متقاض جهانی ندارد نمی توان انتظار داشت که این واحد پول به عنوان مبنای دو طرف قرار گیرد ولی می توان با مهیا سازی زیرساختی توسط بانک مرکزی یوآن را به عنوان ارز تجاری میان دو کشور معرفی کرد که این امر سبب می شود تاثیر نوسانات دلار در بازارهای ایران کاهش یابد.

برچسب ها