عصر خودرو

کمیته فقهی بورس، راه اندازی صندوق های کالایی و آپشن طلا را تایید کرد

عصر بازار- عضو کمیته فقهی سازمان بورس گفت: طرح راه اندازی صندوق های کالایی در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده است که بر اساس آن، تاسیس صندوق های کالایی از نظر شرعی مشکلی نخواهد داشت.

کمیته فقهی بورس، راه اندازی صندوق های کالایی و آپشن طلا را تایید کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ابزارهای جدید مالی در راه بازار سرمایه است که با راه اندازی آنها، تنوع ابزارهای معاملاتی در بورس افزایش می یابد.
صندوق هایی کالایی از ابزارهای مالی است که در ماه های گذشته روند تصویب آنها طی شد و بتازگی کمیته فقهی بورس نیز با آن موافقت کرده است.
به گزارش سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، عضو کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس و همچنین کمیته فقهی سازمان بورس تایید شده است.
سیدعباس موسویان افزود: امروز فعالان اقتصادی کشور از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان با انواع نوسان نرخ ارز روبرویند و در مسیر فعالیت خود ریسک های زیادی را متحمل می شوند؛ بنابراین زمان آن رسیده است که بازار مشتقه ارز با حمایت بانک مرکزی شکل بگیرد.
وی درباره راه اندازی آپشن طلا گفت: قرارداد آپشن (اختیار معامله) نیز از از نظر فقهی بررسی و با سه شرط در کمیته فقهی پذیرش شد که با توجه به رعایت آن موارد در بورس کالا، قراردادهای اختیار معامله نیز اشکال شرعی ندارد.
به گفته موسویان، سه شرط عبارت است از اینکه دارایی پایه باید واقعی باشد، قدرت بر تسلیم وجود داشته باشد و بازار قابل کنترل، زیر نظر نهاد ناظر باشد.
این عضو شورای عالی بورس درباره راه اندازی ابزارهای مالی در بورس کالای ایران نیز گفت: امسال شاهد تامین مالی 26 هزار و 500 میلیارد ریالی برای پرداخت مطالبات گندمکاران از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا بودیم که اقدامی پسندیده و مثبت در بازار سرمایه بود.
وی ادامه داد: همچنین درباره انتشار اوراق سلف پیش خرید خودرو در بورس کالا نیز بحث ها و بررسی هایی شد که این اوراق می تواند در زمینه پیش خرید خودرو به عنوان اهرم کارساز باشد.

برچسب ها