عصر خودرو

دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر اقتصاد ترکیه

عصر بازار- محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه، مهمترین مسائل مرتبط به روند توسعه همکاریهای تجاری، بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر اقتصاد ترکیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، نعمت زاده در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه مبادلات اقتصادی میان دو کشور و اراده روسای جمهوری ایران و ترکیه برای رسیدن به چشم انداز 30 میلیارد دلار مبادلات تجاری گفت: باید مشکلات زیرساختی برای رسیدن به اهداف این چشم انداز هر چه سریعتر بر اساس اراده روسای جمهوری دو کشور رفع شود.
وی با برشمردن موانع توسعه مبادلات افزود: مانع مهم فقدان ارتباط متناسب میان بانکهای دو کشور و نارسایی در تامین و تضمین مبادلات بازرگانی و تجاری از طریق مبادلات بانکی دو کشور است و از این جهت باید روابط میان بانکهای ایران و ترکیه بیش از پیش گسترش یافته و تسهیلات لازم برای توسعه همکاری های میان بانکی به فعالان اقتصادی در دو کشور ارائه شود.
وی مشکلات حمل و نقل و نبود زیرساخت های مناسب ریلی و جاده ای را نیز از جمله دیگر موانع برشمرد و بیان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر از طریق همکاری و مشارکت سایر بخش های ذیربط، شاهد توسعه و افزایش مسیرهای حمل و نقل کالا بین دو کشور باشیم.
نعمت زاده همچنین در خصوص توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور تاکید کرد: ما هدف بالاتری از تکمیل و توسعه موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در نظر داریم و به طور یقین باید در این مسیر به سمت انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد میان دو کشور برویم.
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار گفت: انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی گام موثری برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی میان دو کشور است و امیدواریم این مسیر به انعقاد تفاهمنامه تجارت آزاد میان دو کشور منجر شود.
وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به رفع تحریم ایران در سایه توافقنامه برجام و اهمیت اجرای مفاد آن از جمله رفع محدودیت های بانکی از ایران افزود: در جهت افزایش مبادلات اقتصادی ما نقش بانکها را بسیار مهم می دانیم و به همه بانکها و به ویژه بانکهای دولتی ترکیه تاکید کرده ایم که همکاری ها و روابط با بانکهای ایرانی را تسهیل کنند.
وی بیان کرد: توسعه روابط، افزایش همکاری و همبستگی بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور متضمن قوت و افزایش توان منطقه ای ایران و ترکیه است و ما ملزم هستیم که از طریق همکاری و هم افزایی در این منطقه قدرتمند شویم و چنانچه هر کدام از دو کشور دچار ضعف شویم، طرف دیگر هم تضعیف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در این دیدار طرفین در خصوص مسائل مورد علاقه اقتصادی میان ایران و ترکیه به ویژه رفع برخی محدودیت های صادرات کالا به ترکیه و موضوع افزایش اقلام جدید تجاری برای ضمیمه کردن به فهرست تفاهمنامه تجارت ترجیحی سال 2015 گفتگو کردند.
در این جلسه مقرر شد که از طریق کارشناسان دو کشور، موضوع افزایش اقلام تجارت ترجیحی از طریق بخش های کارشناسی دو کشور دنبال شود و کالاهای مورد توافق پس از تایید وزرای ایران و ترکیه در سال جدید مبادله شود.
به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای گفت و گو پیرامون توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه ظهر روز سه شنبه در راس هیاتی وارد آنکارا شد.
وی در فرودگاه آنکارا مورد استقبال محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و مقامات وزارت اقتصاد ترکیه قرار گرفت.
هم اکنون ایران برای 125 قلم کالای صادراتی ترکیه به ایران تخفیف تعرفه ای قائل شده و ترکیه نیز برای 140 قلم کالای صادراتی ایران به ترکیه تخفیف تعرفه ای قائل شده است.
در دوره اخیر مذاکراتی بین دو طرف در خصوص افزایش حدود 40 قلم از هر طرف به این فهرست صورت گرفته است.

برچسب ها