عصر خودرو

توصیه یک صاحب نظر اقتصادی پاکستان به دولت اسلام آباد

ضرورت خروج پاکستان از 'سارک' و تقویت تجارت با ایران، روسیه و چین

عصر بازار- یکی از صاحب نظران حوزه اقتصاد و بازرگانی پاکستان و رئیس پیشین اتاق صنایع و بازرگانی کراچی معتقد است دولت پاکستان باید ضمن تجدید نظر در سیاست های اقتصادی و بازرگانی خود، کانال های مناسبات تجاری این کشور را با قدرت های منطقه ای از جمله ایران، روسیه و چین تقویت کند.

ضرورت خروج پاکستان از 'سارک' و تقویت تجارت با ایران، روسیه و چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'ماجد عزیز' که پیش از این ریاست اتاق بازرگانی و صنایع کراچی به عنوان مهم ترین مرکز اقتصاد و تجارت پاکستان را برعهده داشته و بخوبی نسبت به ظرفیت های تجاری کشورهای منطقه شناخت دارد، در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه انگلیسی زبان 'نیوز' پاکستان به چاپ رسیده، نوشته است که زمان آن فرا رسیده تا پاکستان از عضویت در اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا(سارک) انصراف داده و به فکر تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی با قدرت های منطقه ای نظیر روسیه، ایران و چین باشد ضمن اینکه باید مناسبات تجاری خود را با افغانستان نیز به عنوان یک کشور همسایه تقویت کند.

ماجد عزیز در این مقاله می افزاید: عضویت پاکستان در برخی نهادهای منطقه ای مثل سارک، دیگر برای این کشور فایده چندانی ندارد. خوب است این کشور در اقدامی یکجانبه، سارک را منحل اعلام کند زیرا تجربه ثابت کرده که این نهاد منطقه ای جنوب آسیا تقریبا هیچ امتیازی برای پاکستان نداشته است.
نویسنده این مقاله همچنین به دولت پاکستان توصیه کرده تا بیش از پیش به فکر تقویت مناسبات تجاری-اقتصای با کشورهای آسیای میانه باشد.
'عقل حکم می کند که ببینیم چه مسیری برای پاکستان منافع بیشتری دارد و راستای همان مسیر گام برداریم.'
در توصیه های این صاحب نظر اقتصادی پاکستان، اشاره ای به ضرورت تقویت روابط تجاری و اقتصادی این کشور با هم پیمانان عرب آن نکرده است.
سال گذشته میلادی پاکستان قرار بود میزبان نشست سران اتحادیه سارک باشد اما هند به عنوان صاحب نفوذ ترین عضو این اتحادیه، با کنار کشیدن از این اجلاس، موجب شد تا این اجلاس مهم لغو و پاکستان از برخورداری از امتیازهای میزبانی آن محروم شود. لغو شدن این اجلاس که پاکستان برنامه ریزی ها و مقدمات زیادی برای آن فراهم کرده بود، برای اسلام آباد گران تمام شد.
از طرف دیگر 'مشاهد حسین' سیاستمدار صاحب نام پاکستان و رئیس کمیته دفاع مجلس سنای این کشور، حدود دو ماه پیش در سفری که به واشنگتن انجام داد، در این سفر، ایده مهم تشکیل یک 'نهاد منطقه ای قدرتمندر از سارک' را مطرح کرد و گفت که پاکستان به همراه ایران، روسیه، چین، افغانستان و برخی دیگر کشورهای منطقه می تواند یک سازمان منطقه ای به مراتب قوی تر، مفید تر و اثرگذارتر از سارک تشکیل دهد.
برخی منابع در وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده اند که اسلام آباد بطور جدی درحال مطالعه و امکان سنجی برای عملی ساختن ایده و ابتکار مطرح شده از سوی سناتور مشاهد حسین است.
پاکستان روابط اقتصادی گسترده ای با چین دارد. رایزنی های اقتصادی و بازرگانی بین تهران و اسلام آباد نیز برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به پنج میلیارد دلار در سال های آتی در جریان است. همچنین پاکستان فصل جدیدی از روابط و همکاری را در حوزه های اقتصادی، دفاعی، امنینی و سیاسی با روسیه آغاز کرده و به نظر می رسد روسیه در سال های پیش رو، به یکی از شرکای تجاری مهم پاکستان تبدیل شود.

برچسب ها