عصر خودرو

کارشناس بازار سهام بررسی کرد:

تاثیر دوگانه افزایش نرخ ارز بر صنایع بورسی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: شرکت‌های پتروشیمی از آن جهت که برای دریافت خوراک مایع از نرخ ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند و در سمت مقابل محصولات تولیدی را بر اساس نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسانند، اگر فاصله بین این دو نرخ کاهش یابد متضرر می‌شوند.

تاثیر دوگانه افزایش نرخ ارز بر صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، مدتی است که افزایش آرام آرام نرخ ارز رسمی و آزاد و در نتیجه کاهش شکاف میان این دو، گمانه‌زنی‌ها در خصوص تک نرخی کردن ارز از سوی بانک مرکزی را تقویت کرده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی این سیاست را در جهت کاهش رانت اقتصادی و واقعی شدن قیمت‌ها موثر قلمداد می‌کنند، اما از آن جهت که به درستی مشخص نیست این سیاست چه زمانی از طرف بانک مرکزی به مرحله اجرا درمی‌آید، کارشناسان معتقدند افزایش فعلی نرخ ارز تاثیرات دوگانه‌ای به لحاظ سودآوری یا بعضا زیان بر برخی شرکت‌ها و صنایع بورسی خواهد گذاشت.

    حسن کاظم زاده کارشناس بازار سهام در خصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز رسمی و آزاد بر صنایع بورسی می‌گوید: شرکت‌های پتروشیمی از آن جهت که برای دریافت خوراک مایع از نرخ ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند و در سمت مقابل محصولات تولیدی را بر اساس نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسانند، اگر فاصله بین این دو نرخ کاهش یابد متضرر می‌شوند.

    وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های خدمات بندری از قبیل حتاید، حفاری شمال، حسینا و ... و همچنین نیروگاه‌های مپنا از آن جهت که در یک آیتم درآمدی یعنی فروش خدمات خود از نرخ ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند، افزایش نرخ ارز اتاق مبادلات موجب افزایش درآمد آنها می‌شود.

    به گفته وی پالایشی‌ها نیز بر این اساس که مواد اولیه را به نرخ مبادلاتی دریافت می کنند و در طرف مقابل فروش تولیدات آنها به این نرخ است، نوسان نرخ ارز مبادلاتی در مجموع تاثیری بر عملکرد آنها نخواهد داشت.

    این کارشناس بازار سهام ادامه می‌دهد: شرکت‌های دارویی و روغنی‌ها که برای واردات مواد اولیه و روغن پالم از نرخ ارز مبادلاتی استفاده می‌کنند، اگر افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ فروش آنها همزمان نشود با افزایش هزینه‌های خود روبه‌رو می‌شوند.

    وی تاثیر افزایش نرخ ارز مبادله‌ای را بر عملکرد فولادی‌ها از آن جهت که برخی از آنها به واردات گندله نیاز دارند و بعضی دیگر از آنها بر صادرات تمرکز کرده‌اند، غیرمستقیم عنوان کرده و بیان می‌کند: به طور کلی نمی‌توان گفت که کلیه شرکت‌های فولادی از افزایش نرخ ارز متضرر می‌شوند؛ چراکه در حال حاضر در شرایط رکود داخلی تمرکز این شرکت‌ها از جمله ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بر صادرات است، بنابراین افزایش نرخ ارز آزاد موجب افزایش درآمد آنها می‌شود، اما آن دسته از شرکت‌هایی که به وارات گندله نیاز دارند، افزایش نرخ اتاق مبادلات موجب افزایش هزینه‌های آنها می‌شود.

    به گزارش اقتصادنیوز، به هر ترتیب در شرایطی که رکود اقتصادی کشور، ابهامات موجود در بسیاری از صنایع و شرایط ضعیف بازارهای کالایی جهانی روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را به بازار سهام تحمیل کرده و به طور مداوم شاخص بورس بر مدار نزولی می‌چرخد، افزایش آرام نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای نیز در حالی که ریسک برخی صنایع بورسی را به واسطه افزایش هزینه‌ تامین مواد اولیه افزایش داده، برخی دیگر از صنایع را از این رخداد به گونه مثبتی از خود متاثر کرده است.

    برچسب ها