عصر خودرو

رییس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

اشتغال مهم ترین مساله کشور است

عصر بازار- رئیس جمهور گفت: برای ایجاد اشتغال در کشور به سرمایه گذاری خارجی نیازمندیم.

اشتغال مهم ترین مساله کشور است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه 12 دی در گفت‎و‎گوی زنده تلویزیونی با مردم، ضمن تبریک سال نو میلادی، ولادت حضرت مسیح و میلاد امام حسن عسکری (ع) در پاسخ به پرسشی در زمینه حجم بیکاری و افزایش میزان اشتغال در کشور اظهار کرد: مساله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است. در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است، اشتغال مهم‌ترین مسئله است و بیکاری می‌تواند معضلی بسیار بزرگ برای جامعه ما باشد.

    وی افزود: بسیار نگران کننده است که در خانواده‌ای یک یا دو یا سه جوان بیکار وجود داشته باشد. یک جوان 20 تا 30 ساله که توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی ندارد و علت آن نیز عمدتا نبود اشتغال است برای جامعه ما بسیار حیاتی است و باید برای افزایش اشتغال برنامه مشخصی داشته باشیم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه جمعیت محصل دانشگاهی در طول چند سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است، تصریح کرد: جمعیت محصل دانشگاهی ما از دو میلیون و 200 هزار نفر درسال گذشته امروز به 4 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است و هر روز نیز جمع قابل توجهی به فارغ التحصیلان ما اضافه می‌شود و در کنار آن‌ها کسانی هم هستند که به دانشگاه نمی‌روند و آن‌ها هم به اشتغال نیازمندند.

    روحانی با تاکید بر اینکه آمار اشتغال در چند سال گذشته آمار نسبتا خوبی بوده است، اظهار کرد: اگر از سال 85 تا 90 به آمارها نگاه کنیم اشتغال خالص و ثابت ما یکنواخت است و حدود 14 هزار شغل ثابت هر ساله ایجاد شده و در عین حال موضوع بیکاری نیز تراکم بیشتری یافته است و امروز کسانی که متولد دهه60 یا اوایل 70 هستند نیاز به اشتغال دارند اما ما در دو سال گذشته آمار نسبتا خوبی برای اشتغال داشته‌ایم که به تدریج این آمار بهتر نیز شده است.

    وی افزود: امروز 23 میلیون نفر از جمعیت ایران دارای شغل است و این میزان از 21 میلیون و 300 هزار نفر در دو سال گذشته امروز به 23 میلیون نفر رسیده است. البته هرساله نیز حدود یک میلیون و 200هزار نفر خواستار شغل هستند که این میزان از تابستان پارسال تا تابستان امسال را در بر می‌گیرد و این در شرایطی است که اشتغال زایی در مدت مشابه حدود 700 هزار نفر بوده است و سال گذشته نیز این میزان در رقمی مشابه قرار داشته است.

    روحانی ادامه داد: کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط توانسته‌اند600 هزار شغل ایجاد کنند تنها 5 کشور بوده‌اند و آمار 700 هزار شغل که در دو سال اخیر ایجاد شده است رقم بسیار بالایی است اما در این میان حدود سالی یک میلیون نفر نیز به جمعیت نیازمند به شغل اضافه می‌شود، بنابراین اگر ما سالی 700 هزار شغل ایجاد کنیم بازهم 300 هزار نفر به بیکاران اضافه می‌شود.

                                                                نمودار وضعیت اشتغال از سال 1375 تا 1395

    رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ما برای رسیدن به آمار خوب اشتغال فاصله داریم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اشتغال را افزایش دهیم همه قوا باید دست به دست هم دهند و علت اصلی اینکه می‌گوییم سرمایه گذاری خارجی باید انجام شود، این است که بحث اشتغال مطرح است و برای ایجاد اشتغال نیازمند سرمایه هستیم.

    وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد اشتغال‌ همان فضای مجازی است، گفت: وزارت ارتباطات امروز اعلام کرده است، 100 هزار شغل از طریق ICT در کشور به وجود آمده که البته برای این کار باید فضای مجازی ما متناسب باشد و پهنای باند آماده‌ای داشته باشیم.

    روحانی تاکید کرد: امروز خانواده‌های ما زندگی‌شان با شبکه‌های اجتماعی مرتبط شده است که البته این موضوع خود می‌تواند برای ما سرمایه‌ای باشد و در هر حال همه باید کمک بکنیم که اشتغالمان رو به افزایش باشد و اگر کسی به ملزومات آن صدمه بزند، به اشتغال کشور صدمه زده است.

    روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم با بیان اینکه از حرکت به سمت اشتغال خوشحال هستم ولی به خاطر فاصله‌ای که با افراد جویای کار داریم، نگرانم، ادامه داد: اینکه در سال 300 الی 400 هزار نفر بدون شغل به جمعیت بیکاران قابل ملاحظه‌ای که از گذشته وجود داشته اضافه می‌شود، بسیار نگران کننده است.

    وی افزود: رشد ما در اقتصاد خوب بوده اما متاسفانه بیکاری ما افزایش یافته است و اقتصاد ما به اندازه‌ای که توانسته اشتغال ایجاد کند، نتوانسته به اندازه کافی کسانی را که جویای کار هستند جذب بازار کنند.

    در ادامه مجری برنامه از رئیس جمهور درباره اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر اینکه شرایط اقتصادی کشور شبیه به شرایط رکود است، پرسید که در پاسخ روحانی خاطر نشان کرد: همانطور که در پیام نوروزی امسال به مردم اعلام کردیم، برای سال 1395 رشد 5 درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم. در همین راستا نیز آمار ماه‌های اولیه سال نشان می‌داد که ما به سمت این رشد خواهیم رفت. از طرفی دیگر در بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله بخش نفت و گاز و میعانات گازی و همچنین کشاورزی شاهد رشد بوده‌ایم.

    وی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی نیز از ابتدای سال تلاش کرده تا تسهیلات بانکی را در اختیار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط قرار دهد و بر اساس آماری که امروز وجود دارد، حدود 17 هزار از این واحدها از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند.

    رئیس جمهور با اشاره به افزایش رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: نرخ صادرات نفتی و غیرنفتی در سه ماهه نخست با رشدی حدود 4. 5 درصد مواجه بوده که ما انتظار داشتیم در سه ماهه دوم نیز این رشد افزایش یابد. در همین راستا، امروز طبق محاسبات بانک مرکزی رشد شش ماه سال 1395، 7. 4 درصد و بر اساس محاسبات مرکز آمار 6. 4 درصد است.

    روحانی با بیان اینکه دو مرجع مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را بررسی و اعلام می‌کنند، خاطرنشان کرد: تفاوت سال پایه محاسباتی و همچنین برخی آیتم‌هایی که از سوی این دو مرجع بررسی می‌شود دلیل تفاوت محاسبات این دو است که بر اساس اعلامی که به این دو مرجع شده باید تا پایان امسال، سالی واحد برای سال پایه خود قرار دهند تا اختلافات در محاسبات و آمار کاهش یابد.

    وی در ادامه به جزئیات آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اشاره و اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار در شش ماهه نخست سال در بخش کشاورزی شاهد 5. 9 درصد رشد بوده‌ایم. امسال حدود 14 هزار و 700 میلیارد تومان معادل 11. 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. رشد در بخش کشاورزی را کشاورزان به خوبی احساس می‌کنند.

    رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش گردشگری نیز شاهد رشد بوده‌ایم که برای فعالان گرشگری ملموس است، افزود: در بخش تولیدات صنعتی با 4. 1 درصد و در بخش خدمات با 4. 8 درصد رشد طی شش ماهه نخست سال جاری مواجه بوده‌ایم. در بخش نفت نیز نرخ رشد 2. 7 درصد اعلام شده است.

    روحانی با اشاره به پیش بینی بانک جهانی برای تحقق رشد بالای 6 درصد برای ایران در سال جاری تاکید کرد: مجموعا رشدی که تا کنون طی 6 ماهه نخست تحقق یافته است، نرخ بسیار خوبی است و با توجه به شرایط منطقه‌ای حتما تا پایان سال رشد بیش از انچه که هدف‎گذاری کرده‌ایم تحقق خواهد یافت.

    در ادامه این گفت‌وگو مجری برنامه با اشاره به ابراز نگرانی و تردید برخی کارشناسان درباره تداوم نرخ رشد از رئیس جمهور درباره این نگرانی‌ها پرسش‌هایی مطرح کرد که روحانی در پاسخ با تاکید بر اینکه معقتد به تداوم رشد اقتصادی هستیم، خاطر نشان کرد برای سال اینده به کار و تلاش بیشتری نیاز داریم چرا که باید علاوه بر جذب سرمایه فضای کار مناسب را نیز فراهم کنیم.

    وی با بیان اینکه در بعضی بخش‎‌ها در آینده نرخ رشد به اندازه نرخ فعلی نخواهیم بود، اظهار کرد: در بخش‌هایی مانند بخش نفت، رشد به سرعت فعلی نخواهد بود. در همین راستا دولت چیزی حدود 1 میلیارد دلار هزینه کرد تا تولید نفت که در سال گذشته چیزی حدود یک میلیون بشکه در روز بود، با تلاش مهندسان و کارگران نفتی به بالای 2. 2 میلیون بشکه برسد.

    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ادامه رشد بر اساس محاسبات و پیش بینی‌های انجام شده قطعی است، به تغییرات نرخ رشد در سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در نخستین سالی که دولت توانست نرخ رشد اقتصادی را محاسبه کند این رشد 3 درصد بود. این در حالی است که در سال 1392 با نرخ منفی 1. 9 درصدی مواجه بودیم. رشد سال گذشته خیلی مناسب نبود اما سال جاری به دلیل انکه بعد از برجام فضا برای رشد صادرات نفتی و غیرنفتی فراهم شده است، شاهد رشد مناسبی خواهیم بود.

    روحانی با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری خاطرنشان کرد: در 9 ماهه نخست 1395 میزان صادرات غیرنفتی حدود 31 میلیارد دلار اعلام شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته با 10 درصد رشد مواجه بوده است.

    وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هم نرخ صادرات نفتی و هم نرخ صادرات غیرنفتی عدد خوبی است به شرایط اقتصادی کشور امیدوار هستیم.

    روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه قیمت ارز به سمت افزایش حرکت نخواهد کرد، گفت: مردم ما مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند و افزایش نخواهد یافت.

    وی افزود: ما همیشه نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌ایم تا مردم به آینده امید داشته باشند اما قیمت دلار نسبت به سایر ارزها در ابتدای سال تا امروز بیش از 6. 2 درصد رشد داشته است و به طور طبیعی در ایران هم این رشد خود را نشان داده است. همچنان که در سال‌های گذشته هم این اتفاق افتاده است.

    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نرخ ارز حتما متعادل خواهد شد، گفت: ما تلاش می‌کنیم با رونق اقتصادی که وجود دارد این تعادل را به وجود آوریم و همچنین رشد تورم را کاهش دهیم تا امسال و سال آینده تورم یک رقمی باشد. به مردم نیز قول می‌دهم که در سال آینده دارای رشد اقتصادی باشیم.

    روحانی با بیان اینکه هنوز نرخ مشخصی برای پیش بینی رشد اقتصادی در دولت مطرح نشده است، اظهار کرد: پیش بینی‌هایی در زمینه رشد اقتصادی وجود دارد که امیدواریم تا پایان امسال در این زمینه قولی به مردم بدهیم که شرمنده‌شان نشویم و همانطور که رشد اقتصادی بهتری پیدا می‌کنیم، امیدواریم رشد سرمایه گذاری در ایران نیز بیشتر شود.

    وی با اشاره به اینکه ما دربرابر تعهداتی که در برجام داریم، به خوبی عمل خواهیم کرد، گفت: آخرین قسمت از تعهدات ما از برجام که مربوط به فردو است را در سالگرد امضای برجام در 27 دیماه امسال نهایی خواهیم کرد و امیدواریم کشورهایی که در زمینه برجام طرف قرارداد هستند نیز به طور کامل به تهعدات خود عمل کنند.

    رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نتیجه برجام به نفع همه است، ادامه داد: همه شاهد نتیجه‌ای بهتر در سال آینده خواهیم شد و به این نتیجه می‌رسیم که برجام به نفع همه است.

    روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا میان وزاری اقتصادی دولت دعوایی وجود دارد، اظهار کرد: بین وزرای اقتصادی هیچ دعوایی وجود ندارد اما ممکن است رسانه‌های ما از اظهارات مختلف وزرای ما وجود دعوا را برداشت کنند اما تنها اختلاف کارشناسی میان وزرا وجود دارد که اگر در جایی این اختلافات تند شود، من حتما ورود پیدا می‌کنم و این وظیفه رئیس جمهور است که این کار را انجام دهد اما اختلافات کارشناسی طبیعی است و چیزی فراتر از آن وجود ندارد.

    وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت در برابر نوسانات ارزی اخیر چیست اظهار کرد: ما در محاسباتی که داشته‌ایم وقتی که موضوع نرخ ارز مطرح شد بر روی ارقام کنونی آن تاکید نداشتیم و بودجه سال آینده را که البته در آن به این موضوع که نرخ ارز بر چه مبنایی خواهد بود اشاره نمی‌شود. نرخ دلار را3300  تومان در نظر گرفته‌ایم که البته باید بگویم نرخ ارز فعلی نرخ قطعی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد چرا که برای دولت ثبات بازار از همه چیز مهم‌تر است و ما می‌کوشیم که بازار را قابل پیش بینی بسازیم و دولت نیز به دنبال افزایش قیمت ارز نیست.

    رئیس جمهور ادامه داد: عده‌ای در خارج از کشور به دنبال وارد کردن سرمایه خود به ایران هستند و می‌خواهند بدانند با تبدیل کردن دلار به ریال و یا تبدیل کردن ریال به دلار چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین ما نرخ ارز را به قیمت مشخص و کاهش یافته خود باز خواهیم گرداند.

    روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام را دستاوری بزرگ برای کشور می‌داند یا خیر، اظهار کرد: هیچ تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ ملت ایران بوده است و البته در یک جامعه دموکراتیک طبیعی است که افرادی به این موضوع انتقاد کنند. در جامعه ما نیز مردم آزادند که درباره موضوع حرف بزنند اما مردم ما با حماسه سازی در خرداد 1392 فضای جهانی را برای مذاکره فراهم کردند و امروز نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در برجام ضرر کرده یا سرش کلاه رفته است و کسانی هم که به برجام در سطح جهانی اعتراض دارند، کشورهایی چون اسرائیل و عربستان هستند که در گفته‌هایشان نیز می‌گویند ایران برنده برجام بوده و طرف مقابل شکست خورده است در حالی که برجام یک بازی برد-برد است.

    روحانی با اشاره به دستاوردهای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: ما تاثیر برجام را در صادرات نفتی و بازار بازرگانی‌مان می‌بینیم که اگر این شرایط پس از برجام ایجاد شده است در زمینه صادرات نفت وجود نداشت. درآمد نفتی ما نصف میزان فعلی‌اش بود و حداکثر می‌توانستیم با آن پول حقوق کارمندانمان را بدهیم اما امروز در بخش بودجه عمرانی امیدواریم که بتوانیم امسال بالای 30 هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم.

    وی افزود: ما امروز بسیاری از بدهی‌های قبلی را تسویه کرده‌ایم و از جمله بدهی ایثارگران و فرهنگیان را پرداخت کرده‌ایم، پول گندم را به کشاورزان عزیز داده‌ایم و تنها در زمینه بیمه مقداری عقب هستیم که امیدواریم بدهی بیمه را هم به زودی پرداخت کنیم.

    برچسب ها