عصر خودرو

۲۰۱۶ ؛ سال خوش‌یُمن برای صنعت مس

عصر بازار- رشد توامان تولید و قیمت در صنعت مس و نمودارهای رو به بهبود این صنعت، عاملی بود تا بتوان سال گذشته میلادی را برای صنعت مس بعد از مدت‌ها، خوب توصیف کرد.

۲۰۱۶ ؛ سال خوش‌یُمن برای صنعت مس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بعد از بحران فراگیر جهانی محصولات معدنی، آمارها نشان می‌دهد که یکی - دو سال گذشته شیب شاخص‌های مختلف بازار محصولات معدنی طوری بود که فعالان این عرصه بتوانند بعد از مدتی نفسی تازه کنند، گرچه شاید همه چیز به حالت ایده‌ال خود به قبل از کاهش تقاضای عمده چین در بازار محصولات معدنی بر نگشته است.

بر اساس مطالعات انجام شده و نمودارهای قیمت جهانی محصول استراتژیک مس، این فلز بعد از جهش قیمت حدود 1000 دلاری که از حدود سه ماه پیش داشت، اکنون به قیمت 5515 دلار در هر تن رسیده است که در هفته اخیر با 35 دلار رشد همراه بوده و در ماه گذشته گرچه قیمت آن به صورت بیشینه اواسط ماه تا 5910 دلار هم رسید اما نمودارها نشان می‌دهند که قیمت مس نسبت به ابتدای ماه قبل با 255 دلار افت همراه بوده است.

رشد 6 درصدی تولید جهانی مس

در این میان جدیدترین گزارش موسسه مطالعات بین المللی مس حاکی از رشد شش درصدی تولید معادن مس جهان است که بر اساس این مطالعات انجام شده تولید جهانی معادن مس در 9 ماهه نخست سال 2016 شاهد رشد شش درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که عمدتا به دلیل افزایش 44 درصدی به مقدار 530هزار تنی تولید معادن پرو در دو سال اخیر اعلام شده است.

در این گزارش آمده است که در 9 ماهه نخست سال 2016، در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 تولید معادن مس در آمریکا هفت درصد، آسیا 9 درصد و اقیانوسیه هفت درصد افزایش یافت و در عین حال تولید مس در آفریقا با چهار درصد کاهش و در اروپا بدون تغییر اعلام شد.

در ادامه آمده است که تولید کنسانتره مس نیز طی این مدت با 7.5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ثبت رسید. همچنین میانگین بهره‌برداری از معادن مس جهان طی مدت مذکور از 85 درصد در سال 2015 به 86 درصد در سال 2016 افزایش یافته است.

میزان تولید مس کاتد مس نیز با سه درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 میلیون و 446 هزار تن به ثبت رسید که طی این مدت تولید مس 2.5 درصد و تولید قراضه مس5.5 درصد افزایش یافت.

گرچه در آمار ارائه شده میانگین نرخ استفاده ازظرفیت تولید مس کاتد جهان در 9 ماه نخست سال 2015 بدون تغییر باقی مانده است، اما مصرف جهانی مس کاتد در این مدت با سه درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 17 میلیون و 530هزار تن افزایش یافت.

برچسب ها