عصر خودرو

هفته‌ای با زیان ۷/ ۰ درصدی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در حالی هفته کاری خود را تحت سایه تحولات بازارهای موازی به پایان رساند که کارنامه‌ای بهتر از ۷/ ۰ درصد زیان به همراه نداشت.

هفته‌ای با زیان ۷/ ۰ درصدی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از دنیای اقتصاد ، در هفته گذشته معامله‌گران شاهد تداوم عرض اندام بازار ارز بودند.هر چند در انتهای هفته با فرارسیدن تعطیلات کریسمس و توقف حواله‌های ارزی از تب و تاب بازار کاسته شده اما همچنان یکی از مهم‌ترین‌ موضوعات پیش روی معامله‌گران بود. موضوع ارز به دلیل اهمیت دوگانه برای بازار سرمایه مورد توجه است. از یکسو بازاری موازی بورس به حساب می آید و می‌تواند بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را به سوی خود بکشد.

از سوی دیگر نیز فاکتور بسیار مهمی برای شرکت‌های بورسی و سود آنها به شمار می‌رود. با توجه به سهم بالای شرکت‌های پتروشیمی و معدنی-فلزی در بازار سرمایه، افزایش پایدار ارز می‌تواند به معنای رشد فروش شرکت‌ها و سود آنها تلقی شود. این در حالی است که موضوع مزبور تاثیر منفی بر شرکت‌های دارای بدهی ارزی و همچنین مصرف‌کنندگان ارز خواهد داشت.در این شرایط معامله‌گران در انتظار تحولات آتی هستند. بازدهی هفته گذشته بیش از پیش ناامید‌کننده به نظر می‌رسد و همین موضوع موجب کاهش نقدینگی فعال در بازار شده است. در این میان عوامل ناامید‌کننده دیگری نظیر توقف بلند‌مدت نمادها امکان کنترل معامله‌گران بر پرتفوی‌های خود را از میان برده که در این میان ابهام در مورد بازگشایی نمادهای بانکی نیز نگرانی‌ها را دوچندان کرده است. در کنار تحولات بازار سرمایه در هفته گذشته معامله‌گران با مسائل کلان دیگری نیز مواجه بودند. در مهم‌ترین‌ مساله موضوع بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال 96در مجلس شورای اسلامی پیش روی معامله‌گران قرار داشت.

در تحولات اقتصادی، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ضمن ارسال«مجموعه راهنمای تغییرات صورت‌های مالی» به بانک‌ها و موسسات اعتباری، از آنها خواست صورت‎های مالی سال جاری خود را مطابق با نمونه ابلاغی بهمن 94 تدوین کنند. در بازارهای جهانی افت بهای فلزات مهم‌ترین‌ تحول به شمار می‌رود. با افزایش شاخص دلار رشد بهای فلزات متوقف شد و رو‌به کاهش گذاشت. در آخرین معاملات بهای هر تن مس به کمتر از 5هزار و 500تن رسیده است. بهای روی به 2هزار و 535دلار و بهای سرب به کمتر از 2هزار دلار رسیده است(در هر تن). در بازار جهانی سنگ آهن، قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با افزایش خریدها 25/ 3 دلار هر تن بالا رفت. فعالان بازار این رشد را موقتی می‌دانند و معتقدند به دلیل کاهش تقاضا در چین، به زودی بازار روندی معکوس در پیش گیرد. همچنین آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین 25/ 79 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. هر چند خریدها نسبت به چند روز قبل بهبود نسبی یافته اما کارخانه‌های چینی به دلیل موجودی بالا و کاهش در تولید فولاد، تمایل به واردات سنگ آهن ندارند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن شاخص کل با افت 109واحد معادل 14/ 0 درصد به رقم 79هزار و 692واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه پتروشیمی شاهد ادامه رشد نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی شازند بودند. در این گروه با توجه به رشد دلار و همچنین رشد بهای نفت معامله‌گران شاهد اقبال نسبی به این گروه هستند.

در گروه تصفیه نفت شرکت دالیم کره جنوبی از توافق با ایران برای اجرای پروژه توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان به ارزش 9/ 1میلیارد دلار خبر داد. شرکت دالیم کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توانسته است به قرارداد بزرگی برای اجرای یک پروژه نفتی در ایران دست یابد. این شرکت در بیانیه خود ارزش قرارداد منعقده با ایران را 9/ 1 میلیارد دلار اعلام کرده است که بر‌اساس آن تاسیسات پالایشگاه نفت اصفهان را به روز و بهینه‌سازی خواهد کرد.

در گروه خودرویی شرکت سایپا بعد از انتشار آمار تولید و فروش،گزارش حسابرسی‌شده عملکرد نیمه اول سال را داد و آماده بازگشت به بورس در هفته جاری شد. در گروه قندی، «قشهد» در مجمع خود 150ریال سود تقسیم کرد. در این گروه اداره نظارت بر ناشران بورسی مواضع مربوط به تعدیل مثبت49 درصدی سود قند لرستان را با وجود ابهام و درصد پوشش نامتعارف فروش اعلام کرد تا نماد این شرکت کوچک آماده بازگشایی شود. در گروه چوب و کاغذ، سهامدار صنایع کاغذ پارس روز بیست و دوم ماه جاری یک بلوک 87/ 18درصدی از سهام این شرکت را در نرخ 350تومان عرضه خواهد کرد. در گروه شیمیایی، در حالی که نماد پلی اکریل ایران از 28 فروردین بسته است بالاخره پرونده افزایش سرمایه پلی‌اکریل با صدور مجوز افزایش سرمایه 627 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بسته شد.

بازگشایی نماد «شپلی» منوط به ارائه صورت‌های مالی 3 و 6 ماهه حسابرسی شده منتهی به پایان خرداد شرکت اصلی و تلفیقی، پیش‌بینی درآمد سال مالی آذر95 و گزارش اولین درآمد هر سهم سال مالی آینده است. در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری پویا در بازار دوم فرابورس درج شد. در گروه کانی غیر‌فلزی، روز شنبه بانک اقتصاد نوین به وکالت از سوی سهامدار عمده 96/ 22 درصدی، شرکت ماسه ریخته‌گری ایران را در نرخ هر سهم 2200ریال عرضه خواهد کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 221میلیارد تومان و در فرابورس به 109میلیارد رسید.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو