عصر خودرو

جزئیات نوسازی دو پالایشگاه ایران توسط چین و کره جنوبی

عصر بازار- پالایشگاه آبادان و اصفهان قرار است با سرمایه گذاری چینی ها و کره‌ای ها به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ نوسازی شود.

جزئیات نوسازی دو پالایشگاه ایران توسط چین و کره جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از فارس، عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یک ماه پیش با بیان این که 6 پالایشگاه قدیمی کشور با هزینه 14 میلیارد دلار نوسازی می‌شوند، گفته بود با نوسازی این پالایشگاه ها، کیفیت بنزین تولیدی آنها به بنزین یورو 4 و یورو 5 ارتقا می‌یابد.

نوسازی پالایشگاه آبادان با 1.2 میلیارد دلار

پیگیری ها حاکی از آن است که توافق نهایی با شرکت ساینوپک چین به منظور اجرای فاز اول توسعه، بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت ایران حاصل شده است.

بر اساس این توافق جدید، یکی از شرکت‌های زیرشاخه ساینوپک چین مسئول اجرای فاز اول توسعه پالایشگاه نفت آبادان شده است، که هدف از نوسازی این پالایشگاه کاهش تولید نفت کوره، افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار از مهمترین اهداف اجرای این طرح پالایشگاهی است.

ظاهرا بار مالی اجرای این پروژه جدید پالایشگاهی برای فاز اول حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار است.

یک فاینانسور چینی اخیرا به دلیل وقت کشی از پروژه توسعه پالایشگاه نفت اصفهان کنار گذاشته شد و قرارداد اجرای این طرح پالایشگاهی با شرکت دایلم کره جنوبی امضا شده است.

بر این اساس همزمان با مذاکرات ایران با شرکت‌های ژاپنی و کره جنوبی، چینی‌ها به منظور توسعه پالایشگاه نفت آبادان به مذاکرات خود تسریع داده‌اند.

در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت سال گذشته با اشاره به وقت کشی و دفع الوقت‌های انجام شده در طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان، اولتیماتومی به این شرکت چینی داده شده است، تاکید کرده بود: در آخرین اولتیماتوم خود به این شرکت چینی اعلام کردیم که اگر بیش از این وقت را تلف کند، پیمانکار دیگری را انتخاب می‌کنیم که بعد از این اولتیماتوم فعال شده‌اند.

از سوی دیگر فردین علمداری مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اردیبهشت ماه امسال در تشریح آخرین وضعیت مذاکره با فاینانسور چینی این پروژه، گفته بود: فاینانس فاز اول این طرح به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار قبلا از طریق شرکت‌های چینی تامین شده و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی پروژه تا 6 ماه دیگر آغاز شود.

هدف از طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان تثبیت ظرفیت پالایشی این پالایشگاه 100 ساله، تولید محصولات براساس استاندارد یورو ٥ اتحادیه اروپا، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش تولید گازوئیل و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، همچنین کاهش تولید نفت کوره و جمع آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

قرارداد EPC مربوط به طرح توسعه پالایشگاه آبادان تاکنون نافذ نشده، اما با امضا موافقتنامه Early Work بخش طراحی تفضیلی فاز EPC از تابستان ١٣٩٢ آغاز شده است.

نوسازی پالایشگاه اصفهان با 1.4 میلیارد دلار

همچنین شرکت کره ای دائه لیم اینداستریال نیز امروز به طور رسمی اعلام کرد موفق شده است، با ایران در زمینه توسعه طرح های پالایشگاهی به ارزش یک میلیارد و 900 میلیون دلار به توافق برسد.

مسوولان این شرکت خاطر نشان کرده‌اند که درخواست قرارداد مربوط به بهبود و توسعه پالایشگاه اصفهان را واقع در 400 کیلومتری جنوب تهران دریافت کرده است و این طرح ظاهرا برای چهار سال اجرا خواهد شد.

ظاهرا قرار است طرفین قرارداد رسمی را ماه آینده میلادی امضا کنند که با امضای این قرارداد، بزرگترین و باارزش ترین قراردادی خواهد بود که پس از برجام یک شرکت کره‌ای با جمهوری اسلامی ایران امضا می‌کند.

هدف از انجام این همکاری، کاهش تولید نفت کوره و افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده مانند بنزین و گازوئیل و همچنین بالا بردن استاندارد محصولات عنوان شده است.

برچسب ها