عصر خودرو

پیش بینی نفت ۶۰ دلاری در۲۰۱۷؛

۴ عاملی که ترمز رشد قیمت نفت را می‌کشند

عصر بازار- یک سال پرحادثه برای بازار نفت در حال اتمام است. در سال ۲۰۱۶، قیمت نفت به ارقامی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون سابقه نداشت کاهش یافت، اما در ماه دسامبر ترمیم شد و به بالای ۵۵ دلار رسید.

۴ عاملی که ترمز رشد قیمت نفت را می‌کشند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک سال پرحادثه برای بازار نفت در حال اتمام است. در سال 2016، قیمت نفت به ارقامی که از سال 2003 تاکنون سابقه نداشت کاهش یافت، اما در ماه دسامبر ترمیم شد و به بالای 55 دلار رسید. در این سال شاهد توافق اوپک و سایر تولید کنندگان بر سر طرح کاهش تولید بودیم. اکنون سوالی که مطرح است این است که آیا سال 2017 نیز سالی پر فراز و نشیب برای نفت خواهد بود، یا تصویری بهتر می تواند برای بازار در سال آینده ترسیم کرد.

جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در ماه دسامبر منتشر شد پیش بینی کرده که قیمت متوسط نفت برنت و نفت خام آمریکا در سال 2017 میلادی به 52 و 51 دلار برسد. این در حالی است که بر اساس این گزارش، قیمت متوسط نفت برنت و نفت خام آمریکا در نیمه نخست سال 2017، 50 دلار و در نیمه دوم سال 55 دلار پیش بینی شده است.
همچنین پیش بینی شده که افزایش میزان ذخایر جهانی نفت در سال 2017 به طور متوسط 0.4 میلیون بشکه در روز باشد، که البته این رقم در نیمه نخست سال 0.8 میلیون بشکه خواهد بود.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که کل تولید نفت جهان در سال 2017 به 97.42 میلیون بشکه در روز برسد و میزان تقاضا نیز 96.99 میلیون بشکه در روز باشد.
همچنین پیش بینی شده که تولید نفت اوپک به 33.2 میلیون بشکه در روز در سال 2017 برسد.

ریسک های متوجه افزایش قیمت نفت چه هستند؟
چند ریسک وجود دارد که به اعتقاد اداره اطلاعات انرژی آمریکا موجب محدود شدن افزایش قیمت نفت در سال 2017 خواهد شد.
1-هرچند اوپک در دو تا سه ماه نخست 2017 از مفاد توافق کاهش تولید تبعیت خواهد کرد، اما بعید است که این تبعیت بیش از این ادامه یابد. وضعیت مالی کشورهای تولید کننده نفت نمی تواند هرگونه کاهش درامدها را تحمل کند زیرا اکثر این کشورها تحت فشار ناشی از افت شدید قیمت ها قرار دارد.
2-افزایش قیمت ها موجب احیای صنعت نفت شیل آمریکا خواهد شد و شرکت های فعال در این صنعت تلاش خواهند کرد صادرات خود به بازارهای جدید را افزایش دهند. در نتیجه تهدید بازار از سوی شرکت های نفت شیل، اعضای اوپک برای از دست ندادن سهم خود از بازار شروع به افزایش تولید خواهند کرد.
3-رشد تقاضا از سوی چین و هند احتمالا به اندازه سال 2016 موجب تقویت بازار نخواهد شد. در حالی که هند با تبعات کاهش ارزش پول ملی خود مواجه است، چین مقررات داخلی خود در زمینه پالایشگاه های خصوصی را سختگیرانه تر کرده و تاسیسات ذخیره سازی نفت این کشور نیز در حال پر شدن است. هر دوی این تحولات احتمالا موجب کاهش رشد تقاضا از جانب دو کشور مهم مصرف کننده نفت خواهد شد.
4-تقویت ارزش دلار نیز در سال 2017 موجب محدود شدن تقاضا خواهد شد. اگر دولت جدید آمریکا سیاست های تجاری ای در زمینه حمایت از شرکت های داخلی اتخاذ کند، این احتمالا موجب در گرفتن یک جنگ تجاری خواهد شد و این روند ترمیم اقتصاد جهانی را تهدید خواهد کرد و موجب کاهش تقاضا برای نفت خواهد شد.
با این حال انتظار می رود در سه ماهه نخست سال آینده تحت تاثیر آغاز کاهش تولید از سوی اوپک و تولید کننده غیر عضو، قیمت نفت بالاتر برود و به 60 دلار در هر بشکه برسد. اما این قیمت ها تداوم نخواهد داشت.

برچسب ها