عصر خودرو

سفیر ایران در فیلیپین مطرح کرد

ایران می تواند منبع با ثبات انرژی مانیل باشد

فیلیپین شریک نزدیک ایران در خاوردور

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل، فیلیپین را شریک نزدیک ایران در خاوردور دانست و پیش بینی کرد مناسبات ایران و فیلیپین در دوره ریاست جمهوری 'رودریگو دوترته' با توجه به سیاست خارجی مستقل وی بیش از پیش گسترش یابد.

ایران می تواند منبع با ثبات انرژی مانیل باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'محمد تنهایی' بلندپایه ترین دیپلمات ایران در فیلیپین گفت: ایران و فیلیپین همواره روابط نزدیک و دوستانه ای را تجربه کرده اند، اما با پیروی دوترته از سیاست خارجی مستقل، انتظار می رود در دوره 6 ساله ریاست جمهوری وی این مناسبات بیش از پیش گسترش یابد.

وی گفت: مهم آن است که نه تنها محدودیتی برای توسعه روابط تهران و مانیل وجود ندارد، بلکه بسترهای فرهنگی و تاریخی و نگاه مثبت مردم دو کشور به این امر کمک شایانی می کند.
تنهایی، معتقد است فیلیپینی ها مردمانی خونگرم و با استعداد هستند که از گسترش مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند. فراموش نکنیم که در گذشته ای نزدیک هزاران دانشجوی ایرانی در این کشور تحصیل کرده اند.
وی با اشاره به رشد بالای هفت درصدی اقتصاد فیلیپین طی چند سال اخیر، گفت: انتظار می رود این روند همچنان ظرف سال های آینده ادامه داشته باشد. این امر فرصت های خوبی را برای تجار هر دو کشور به منظور سرمایه گذاری و انجام مبادلات تجاری فراهم آورده است.
سفیر ایران کاهش مبادلات دو کشور در سال های اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا چند سال پیش حجم مناسبات دو کشور نزدیک به یک میلیارد دلار بود، اما اکنون این رقم رسما به کمتر از 100 میلیون دلار کاهش یافته است. سهم فیلیپین در سبد انرژی و نفتی ایران صفر است، در حالی که هیچ دلیلی برای عدم صادرات مجدد نفت ایران به فیلیپین وجود ندارد.
وی با توجه به رشد سریع اقتصاد فیلیپین، گفت که این کشور نیازمند منابع با ثبات و قابل اعتماد برای تامین نفت و گاز است و این یکی از مهمترین زمینه هائی است که می تواند دو کشور را درازمدت و راهبردی به یکدیگر پیوند دهد.
تنهایی در این گفت وگو با اشاره به دیدارهایش با مقام های نفتی فیلیپین، گفت که این مقام ها از برقراری مجدد ارتباطات با ایران در بخش انرژی استقبال کردند و امیدوارم وزارت نفت با نگاهی آینده نگرانه و توام با اولویت به این موضوع توجه کند.
وی گذشته از انرژی، گفت که بخش کشاورزی و مواد غذائی بازار بسیار چشمگیری را پیش روی کشاورزان ایرانی و فیلیپینی قرار داده است. ایران مقصد بخش بزرگی از تولیدات موز فیلیپین است که در جنوب این کشور و توسط مسلمانان تولید می شود. انبه و نارگیل از دیگر تولیدات کشاورزی مسلمانان فیلیپینی است که با توجه به کیفیت و قیمت رقابتی آن می تواند در بازار ایران سهمی داشته باشد.
سفیر ایران گفت که از طرف دیگر انواع میوه ها و خشکبار ایران می تواند بخش خوبی از بازار 100 میلیونی فیلیپین را به خود اختصاص دهد. فیلیپینی ها همواره به میوه سیب ایران علاقه نشان داده اند.
وی با تاکید بر اینکه مقامات کشاورزی فیلیپین همواره بر گسترش همکاری ها و مراودات با کشورمان تاکید کرده اند، گفت که مقامات کشاورزی فیلیپین پیشنهاد کشت برنج ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا را مطرح کرده اند. این موضوع حائز اهمیت است که بدانیم فیلیپین شریک مهم ایران در انجام تحقیقات در ارتباط با تولید انواع بذر برنج و تبادل دانش علمی و تجربیات عملی در این زمینه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به رشد بالای ساخت وساز در فیلیپین مواد و محصولات کیفی ساختمانی ایران بازار خوبی می تواند در این کشور برای خود دست و پا کند، گفت آن دسته از محصولات ساختمانی ایران که بر اساس فناوری های نانو تولید می شود می تواند مورد استقبال فیلیپینی ها قرار گیرد.
تنهایی گفت که جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری های پیشرفته نظیر نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی در جهان صاحب سبک و موقعیت پیشرو است و شایسته است مراکز علمی و تولیدکنندگان ایرانی حتما نگاه دو باره ای به بازار فیلیپین داشته باشند.
وی تاکید کرد: با توجه به سیاست 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین در ارتقاء سطح بهداشت و درمان عمومی باید گفت داروهایی که در ایران تولید می شود می تواند مکمل برنامه بهداشت ملی فیلیپین باشد.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در فیلیپین با اشاره به سمیناری که حدود سه هفته پیش تحت عنوان فرصت های تجاری از سوی وزارت تجارت و صنعت فیلیپین در مانیل برگزار و در آن شرکت کرده است، گفت که در این سمینار گزارش مصوری از ظرفیت اقتصادی ایران و امکان صادرات محصولات ایرانی و حضور شرکت های ایرانی در فیلیپین ارائه شد که برای جامعه تجار فیلیپینی تازگی داشت.
وی گفت در این نشست توانمندی های کشورمان در زمینه انرژی، صنعت، اجرای پروژه های زیرساختی همچون خطوط انتقال برق، جاده سازی، راه آهن اشاره شد و جایگاه هشتم و پیشرو جمهوری اسلامی ایران در زمینه نانو تکنولوژی، کامپوزیت و ساخت هواپیما با استفاده از آن، پیشرفت های بیوتکنولوژیک و تولیدات داروهای مورد تاکید قرار گرفت.
تنهایی گفت که در این سمینار آمادگی شرکت های ایرانی برای اجرای پروژه های مختلف در فیلیپین و صادرات محصولات مبتنی بر تکنولوژی های نو یادآور شد. همچنین توضیح داده شد که ایران تولیدات کشاورزی متعددی نظیر سیب، پسته، محصولات سردسیری و غیره دارد که برای بازار فیلیپین و مردم مقرون به صرفه و جذاب است.
وی گفت در ادامه سخنرانی پرسش هایی از سوی تولیدکنندگان و تجار فیلیپینی در زمینه های مختلف مطرح شد و برخی شرکت ها در خصوص امکان صادرات محصولات فیلیپین به ایران از جمله محصولات بهداشتی، و آرایشی به ایران سوال کردند که پاسخ داده شد.
سفیر ایران گفت در این نشست تصریح کردم: بازار خوبی برای مواد بهداشتی و آرایشی در ایران وجود دارد و تجار فیلیپینی می توانند از این فرصت برای بررسی و بازاریابی محصولات کیفی خود به ویژه آن دسته از محصولاتی که براساس مواد طبیعی و گیاهی ساخته می شود، استفاده کنند. بر همین اساس یک شرکت فیلیپینی تولیدکننده محصولات بهداشتی، آرایشی و داروئی از نارگیل، همچون داروهای ضد آرتروز و ضد سرماخوردگی، در سال گذشته در قالب یک هیات تجاری به همراه معاون اقتصادی بین المللی وزارت امور خارجه فیلیپین به ایران سفر کرد و البته این سفارت کمک ها و تسهیلات لازم در خصوص صدور روادید و هماهنگی با اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان را برای این هیات تجاری فراهم نمود.
وی گفت: برخی رسانه های داخلی با استفاده از منابع فیلیپینی که به طور طبیعی زمینه های مورد علاقه خود را در اخبار دنبال و مطرح می کنند، نسبت به تشویق صادرات محصولات آرایشی فیلیپین به ایران ابراز تعجب کردند که البته شخصا این حساسیت را نه تنها درک می کنم بلکه با آن هم داستان هم هستم . در عین حال باید در درج و نقل خبر جانب دقت و احتیاط را رعایت کرد و از مسیر تهمت و افترا کناره گرفت.
تنهایی گفت: انتظار می رود اخبار مربوط به سفارت با مسئولین آن در میان گذاشته شود و دستکم نظرات و توضیحات ایشان نیز در کنار خبر درج شود.
وی گفت: متاسفانه شناخت تجار ایران و فیلیپین از ظرفیت های اقتصادی و تجاری یکدیگر بسیار اندک است. بخش خصوصی و دولتی ما نیازمند آن است که بازار بزرگ فیلیپین را از نزدیک لمس کند. اینجا جایی است که سیاست نگاه به شرق قابلیت تحقق دارد.
وی با تاکید بر اینکه نباید بازار های سنتی خودمان را در غرب و اروپا فراموش کنیم، گفت: اما مهم آن است که جایگاه شرق و از جمله فیلیپین در روند تجارت خارجی بازتعریف شود.
سفیر ایران از فعالان اقتصادی خواست توجه بیشتری به فیلیپین داشته باشند و گفت: اعتقاد دارم پیوندهای عمیق تر و محکم تر اقتصادی ایران با فیلیپین، ضمن تامین منافع مردم هر دو کشور، انعطاف بیشتری به تجارت خارجی کشورمان دستکم در این منطقه خواهد داد.
وی گفت: برخی شرکت های فیلیپینی برای سرمایه گذاری مستقیم در ایران در زمینه های زیرساختی اعلام آمادگی کرده اند. فیلیپین شریک نزدیک ما در خاوردور بوده و این فرصت فراهم است که حجم مناسبات دو جانبه را به چند میلیارد دلار افزایش دهیم. چیزهای زیادی است که دو کشور می توانند از یکدیگر بیاموزند و فرصت های شغلی، سرمایه گذاری، صادراتی و وارداتی چشمگیری را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

برچسب ها